Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg beklager at jeg nok en gang fraviker Whisky-temaet, men er det slik at en trafo som får 50Hz input alltid vil gi 50Hz output? Noen trafoer ser ut til å love 110V/60Hz (som er det jeg vil ha) fra 220V/50hZ...

En analog, passiv transformator kan ikke forandre frekvensen på inngangssignalet (og det gjelder alle rent analoge elektriske og elektroniske kretser).

Men det er fullt mulig å lage en strømforsyning som gir deg utgangssignal i nøyaktig den frekvensen du vil ha. Måten det for eksempel kan gjøres på, er å først likerette inngangssignalet slik at du får en likespenning med 50Hz rippel, deretter lage en switch-mode krets uten likeretting av utgangssignalet. Resultatet blir en 60Hz firkantpuls med 50Hz rippel (ser neppe pent ut i oscilloskopet), så kan du glatte denne med noen passive filtre hvis det er viktig å få en fin sinusbølge ut.

viss du har en 1:1 eller 110:110 trafo etter den kretsen du beskrev over så vil trafoen gjøre slik at sinuskurven ser finere ut.

Her må jeg nok arrestere både deg og meg selv - det er ikke mulig å lage en sinus av ett firkantsignal med passive filtere (transformator, som du foreslår, er også bare ett passivt filter i denne sammenhengen og vil heller ikke på magisk vis gi en sinusbølge ut).

rart da jeg har installert masse trafoer pga den skulle fjerne kondensator støy som ingeniøren kalte det, også ble jeg fortalt at i dk så bruker de trafoer for og bedre sinuskurven som kommer fra (det motsatte av likeretter, står helt stille her nå) pga strømmen de får fra Norge er likespenning.

Lenke til kommentar

rart da jeg har installert masse trafoer pga den skulle fjerne kondensator støy som ingeniøren kalte det, også ble jeg fortalt at i dk så bruker de trafoer for og bedre sinuskurven som kommer fra (det motsatte av likeretter, står helt stille her nå) pga strømmen de får fra Norge er likespenning.

En riktig designet trafo kan fjerne peaks og annen støy, men den kan nok ikke gjøre om en firkant til sinus.

Lenke til kommentar

Nå tordner det utenfor her ... Og det har ikke vært varmt en gang i dag :(

Det blinket godt i lysene her også. Mitt lille hjørne av Internett døde i noen minutter og det kom et skikkelig rullende tordendrønn...

Lenke til kommentar

Det rapporteres om torden fra Oslo-øst også, her jeg sitter på min innglassede veranda. Terassevarmeren står på en tredjedels pupp, og Frydenlund Pilsner er tappet i glasset.

Alldeles nydelig.

Pupp og Frydenlund. Da er alt på stell ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...