Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Litt rart å tenke på den lekkasjen i Mexicogulfen. De har teknologi til å (prøve å) hente opp olje fra 1500 meters dyp, men de fikser ikke å ta opp oljen mens den ligger på overflaten. Tro når man får vite hva skadene blir etter dette, og tro hvor mye olje det totalt er nedi der? Når jeg leser de tallene de opererer med så blir jeg litt betenkt. 800.000 liter lekker det om dagen, leser man, og de frykter det kanskje vil ta 3mnd før de har funnet på noe lurt for å stanse det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare en ting som nytter er og bore en avlastningsbrønn,for og få redusert trykket.

Men de begynte og bore for en stund siden,så litt rart de ikke har får kustus på brønnen ennå.

Og bruk av oljeskimmer har vært minimalt,faktisk en god måte og få opp oljen fra overflaten på.

Lenke til kommentar

Ok. Siden en blender i all hovedsak er en motor, så er jeg mao. opptatt av en pen kurve. Da blir det vel til at jeg må finne meg i en litt tregere motor.

Er det kun en motor og ikke noe elektronikk i blenderen skal det gå greit og kjøre den på 50Hz,du får bare litt mindre fart og den blir raskere varm.

Bruker en ombygd ventilasjons vifte som i utgangspunktet var 380v 60Hz 3fas,montert på en motorkondensator for å få den ned til 220v enfas,funker fint selv om den i utgangspunktet er beregnet på 60 Hz.

Lenke til kommentar

viss du finner en bra måte og rense vann for olje i store mengder, så kan du bli stinn av penger

Den beste måten er og bruke en gedigen separator i kombinasjon med et oljeoppsamlingfartøy :)

Problemet med et sådant utstyr er at det "aldri" blir brukt,alle med økonomisk interesse sier at et såpass stort utslipp bare skal skje hvert 100 år.Dette har blitt motbevist flere ganger siste hundre år.

Hvem gidder og bruke resurser/kapital på å utvikle noe som svært sjeldent blir brukt,eneste ville vært hvis stat/oljeselskaper blir pålagt og ha sådant utstyr i beredskap.

Lenke til kommentar

Ok. Siden en blender i all hovedsak er en motor, så er jeg mao. opptatt av en pen kurve. Da blir det vel til at jeg må finne meg i en litt tregere motor.

Er det kun en motor og ikke noe elektronikk i blenderen skal det gå greit og kjøre den på 50Hz,du får bare litt mindre fart og den blir raskere varm.

Bruker en ombygd ventilasjons vifte som i utgangspunktet var 380v 60Hz 3fas,montert på en motorkondensator for å få den ned til 220v enfas,funker fint selv om den i utgangspunktet er beregnet på 60 Hz.

må være en veldig dyr blender siden du vil kjøpe en trafo til den.

Lenke til kommentar

Det er vel trolling, og dermed ikke lov, om man går inn i disse to trådene, nr1 og nr2, og svarer forskjellig i avstemningen, og da uten at man mener noe om noen av kameraene fordi man ikke har sett dem. Da vil trådstarter sitte med to tråder som har forskjellig resultat, der begge egentlig er feil.

Lenke til kommentar

Det er vel trolling, og dermed ikke lov, om man går inn i disse to trådene, nr1 og nr2, og svarer forskjellig i avstemningen, og da uten at man mener noe om noen av kameraene fordi man ikke har sett dem. Da vil trådstarter sitte med to tråder som har forskjellig resultat, der begge egentlig er feil.

TS har sikkert laget trådene i ren frustrasjon fordi han ikke har fått noen gode råd enda. Kast terning, er mitt forslag.

Lenke til kommentar

Når det er så mange elektrikere/elektrikerlærlinger her: Har et problem - hadde for en tid siden noen nisser som skulle ordne et jordspyd for meg, så jeg skulle få jord i kjelleren til datamaskin, hjemmekino og greier.

Det kom en lærling og utførte oppgaven, og han brukte litt i overkant mange timer. Han borret også et hull inn med ledning fra jordspydet en halvmeter under bakkenivå. Problemet er at det kommer vann inn. Prøvde å stappe inn hamp og tetningsmasse til rør, men nå ser det ut til at den midlertidige fiksen min ikke holder. Får vel grave opp driten utenfor og tette utenfra på et eller annet vis.

..og så kommer spørsmålet - hvordan? Noen som kjenner til noen smarte ting jeg kan gjøre her?

Lenke til kommentar

Når det er så mange elektrikere/elektrikerlærlinger her: Har et problem - hadde for en tid siden noen nisser som skulle ordne et jordspyd for meg, så jeg skulle få jord i kjelleren til datamaskin, hjemmekino og greier.

Det kom en lærling og utførte oppgaven, og han brukte litt i overkant mange timer. Han borret også et hull inn med ledning fra jordspydet en halvmeter under bakkenivå. Problemet er at det kommer vann inn. Prøvde å stappe inn hamp og tetningsmasse til rør, men nå ser det ut til at den midlertidige fiksen min ikke holder. Får vel grave opp driten utenfor og tette utenfra på et eller annet vis.

..og så kommer spørsmålet - hvordan? Noen som kjenner til noen smarte ting jeg kan gjøre her?

først og fremst, jordspyd er fail........ men grav opp på utsiden som du sier og bruk tectyl fra utsiden og inn, store mengder da vann kommer inn overalt! viss du legger plast over hullet skrått vekk fra hullet og fester plasten i veggen over hullet, slik at det ikke blir så fuktig rundt hullet.

Lenke til kommentar

Det var lettere å grave jordspyd enn å modifisere på gammelt elektrisk anlegg og trekke jord i vegger og annet. Gammelt hus, det her - fra 1905.. :)

(Vel - det elektriske anlegget er nyere, men det er "litt" større jobb å skifte ut hele greia.. ;) )

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

først og fremst, jordspyd er fail........ så fuktig rundt hullet.

Hvorfor er jordspyd fail? Husk at Trondster holder til i København, og de har vel et litt annet system på støm-nettet enn oss?

var ikke klar over det, da har han andre grunnforhold mest antagelig også, noe som kan bedre saken.

Lenke til kommentar

var ikke klar over det, da har han andre grunnforhold mest antagelig også, noe som kan bedre saken.

Regnet med det ;)

Når det gjelder Trondsters problem, så tror jeg hadde dokumentert skikkelig og tatt et alvorsord med firmaet som gjorde jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...