Yavel Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Jeg beklager at jeg nok en gang fraviker Whisky-temaet, men er det slik at en trafo som får 50Hz input alltid vil gi 50Hz output? Noen trafoer ser ut til å love 110V/60Hz (som er det jeg vil ha) fra 220V/50hZ... joda de finnes, koster bare noe sykt viss jeg husker riktig Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Må transformatoren være mobil ? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Jeg beklager at jeg nok en gang fraviker Whisky-temaet, men er det slik at en trafo som får 50Hz input alltid vil gi 50Hz output? Noen trafoer ser ut til å love 110V/60Hz (som er det jeg vil ha) fra 220V/50hZ... En analog, passiv transformator kan ikke forandre frekvensen på inngangssignalet (og det gjelder alle rent analoge elektriske og elektroniske kretser). Men det er fullt mulig å lage en strømforsyning som gir deg utgangssignal i nøyaktig den frekvensen du vil ha. Måten det for eksempel kan gjøres på, er å først likerette inngangssignalet slik at du får en likespenning med 50Hz rippel, deretter lage en switch-mode krets uten likeretting av utgangssignalet. Resultatet blir en 60Hz firkantpuls med 50Hz rippel (ser neppe pent ut i oscilloskopet), så kan du glatte denne med noen passive filtre hvis det er viktig å få en fin sinusbølge ut. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Må transformatoren være mobil ? Den må være billig. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Eller en 220v regulerbar motor koblet til en 110v generator. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 ...å først likerette inngangssignalet slik at du får en likespenning med 50Hz rippel, deretter lage en switch-mode krets uten likeretting av utgangssignalet. Resultatet blir en 60Hz firkantpuls med 50Hz rippel (ser neppe pent ut i oscilloskopet), så kan du glatte denne med noen passive filtre hvis det er viktig å få en fin sinusbølge ut. Dette skjønte jeg ingenting av. Jeg har sett et oscilloskop en gang, men jeg aner ikke hvorfor jeg eventuelt skal bry meg om hvordan signalet "ser ut". Hvorfor skal jeg bry meg om det? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Jeg beklager at jeg nok en gang fraviker Whisky-temaet, men er det slik at en trafo som får 50Hz input alltid vil gi 50Hz output? Noen trafoer ser ut til å love 110V/60Hz (som er det jeg vil ha) fra 220V/50hZ... En transformator, ja. En aktiv omformer basert på kraftelektronikk kan regulere både spenning og frekvens, men koster mer og gir ikke nødvendigvis ut en særlig pen sinusspenning. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 ...å først likerette inngangssignalet slik at du får en likespenning med 50Hz rippel, deretter lage en switch-mode krets uten likeretting av utgangssignalet. Resultatet blir en 60Hz firkantpuls med 50Hz rippel (ser neppe pent ut i oscilloskopet), så kan du glatte denne med noen passive filtre hvis det er viktig å få en fin sinusbølge ut. Dette skjønte jeg ingenting av. Jeg har sett et oscilloskop en gang, men jeg aner ikke hvorfor jeg eventuelt skal bry meg om hvordan signalet "ser ut". Hvorfor skal jeg bry meg om det? Fordi en slik motor trenger en rimelig ren sinus for å virke etter hensikten? Det spørs om ikke det blir billigere å bestille en 220V/50Hz motor som passer til blenderen og bytte den ... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Dette skjønte jeg ingenting av. Jeg har sett et oscilloskop en gang, men jeg aner ikke hvorfor jeg eventuelt skal bry meg om hvordan signalet "ser ut". Hvorfor skal jeg bry meg om det? Spørs hva du skal drive den med. Skal du plugge i stort sett hva som helst som selv har en aktiv likeretter på inngangen så er det revnende likegyldig (men de driter stort sett i hva du plugger dem i til å begynne med). Skal du drive en enkel resisitiv krets (f.eks. en lyspære) så er det også rimelig irrelevant. Skal du drive en noenlunde konvensjonell vekselstrømsmotor så bør du ha en pen sinusspenning og -strøm, hvis ikke vil ikke motoren gi jevnt moment, som i sin tur gir vibrasjoner, bråk og økt slitasje. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Skal du drive en noenlunde konvensjonell vekselstrømsmotor så bør du ha en pen sinusspenning og -strøm, hvis ikke vil ikke motoren gi jevnt moment, som i sin tur gir vibrasjoner, bråk og økt slitasje. Ok. Siden en blender i all hovedsak er en motor, så er jeg mao. opptatt av en pen kurve. Da blir det vel til at jeg må finne meg i en litt tregere motor. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 En transformer, ja. Og er det da Bumblebee, Optimus Prime eller Starscream vi snakker om? (ja, jeg endret litt på siteringa der gitt...) Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Da blir det garantert ikke nytt glass på meg på en stund.... ble stoppa av onkel blå Hvor mye må du ut med? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 IS, hvordan virker det egentlig? Jeg har prøvd med IS på makro håndholdt. Men mange ganger syns jeg det blir slik at når jeg finner fokus manuelt og så trykker inn knappen litt så IS begynner å summe så mister jeg fokus igjen. Er det da sånn at jeg kanskje ser litt skjeivt på motivet? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Da blir det garantert ikke nytt glass på meg på en stund.... ble stoppa av onkel blå Hvor mye må du ut med? mellom 7.5 og 10k Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Jeg beklager at jeg nok en gang fraviker Whisky-temaet, men er det slik at en trafo som får 50Hz input alltid vil gi 50Hz output? Noen trafoer ser ut til å love 110V/60Hz (som er det jeg vil ha) fra 220V/50hZ... En analog, passiv transformator kan ikke forandre frekvensen på inngangssignalet (og det gjelder alle rent analoge elektriske og elektroniske kretser). Men det er fullt mulig å lage en strømforsyning som gir deg utgangssignal i nøyaktig den frekvensen du vil ha. Måten det for eksempel kan gjøres på, er å først likerette inngangssignalet slik at du får en likespenning med 50Hz rippel, deretter lage en switch-mode krets uten likeretting av utgangssignalet. Resultatet blir en 60Hz firkantpuls med 50Hz rippel (ser neppe pent ut i oscilloskopet), så kan du glatte denne med noen passive filtre hvis det er viktig å få en fin sinusbølge ut. viss du har en 1:1 eller 110:110 trafo etter den kretsen du beskrev over så vil trafoen gjøre slik at sinuskurven ser finere ut. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 IS, hvordan virker det egentlig? Jeg har prøvd med IS på makro håndholdt. Men mange ganger syns jeg det blir slik at når jeg finner fokus manuelt og så trykker inn knappen litt så IS begynner å summe så mister jeg fokus igjen. Er det da sånn at jeg kanskje ser litt skjeivt på motivet? Det er ikke IS som er skyld i dette. Dybdeskarpheten er svært liten så du beveger deg nok for mye til at den kan holdes rolig. Dessuten er fokus"breathing" såpass markant på dagens objektiver. Dvs vil utsnittet endre seg når du fokuserer nærmere siden bennvidden forkortes inne i objektivet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Har du satt objektivet over i MF-modus, da? Er autofokus skrudd på, så vil den begynne å jakte igjen. Tenk også på at det ikke skal mange millimetre til for å komme ut av fokus igjen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 mellom 7.5 og 10k Auda! Da ble det et par prikker også ... Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 mellom 7.5 og 10k Auda! Da ble det et par prikker også ... Politimannen var ikke sikker, grunner er at jeg blir anmeldt og ikke får forenklet, siden jeg godtok alt på stedet og innrømte straffe forholde så slipper jeg og møte i retten, pluss at jeg får en straffe reduksjon. men han sa toppen 2 prikker, var veldig heldig i en uheldig situasjon, kjørte egentlig mye fortere en det målinga viste,(han sto vendt feil vei på målinga og måtte trekke fra MASSE) til gjengjeld så var det jo bare i den ene bakken der han målte at jeg kjørte fort, han kjørte vel etter meg i 10min elns, der jeg holdt fartsgrensa hele veien..................... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Joda, MF er på. Det merker man fort om man har glemt. Det jeg mener er at jeg har kanskje funnet fokus på hode til en flue, så trykker jeg litt inn knappen og hører at IS starter, og da er det akkurat som om bildet i søkeren begynner å røre seg slik at fokusen ikke lenger er på hodet til den flua så jeg må begynne å røre på kameraet for å finne den igjen. Er nok som dere sier en brukerfeil, sikkert jeg som rører meg når jeg trykker. Finner det jo ut om jeg prøver med IS av. Dette er jo egentlig bare under lek for å gjøre seg kjent med den typen foto. Nytter vel ikke å lære mens de gode bildene skal tas. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå