Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Tom, jeg ville ha hatt den minnebrikken i 350D kameraet, og kjøpt et nytt (4-500kr for Extreme III) og hatt i 30D. Blir fort forvirring som du sier, noe som jeg har erfart ikke er bra.

 

Hva vil være best og mest sikkert? Kjøpe nytt objektiv eller brukt? Kan spare en lapp eller to på brukt, men da er sjansen for skader stor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tom, jeg ville ha hatt den minnebrikken i 350D kameraet, og kjøpt et nytt (4-500kr for Extreme III) og hatt i 30D. Blir fort forvirring som du sier, noe som jeg har erfart ikke er bra.

 

Hva vil være best og mest sikkert? Kjøpe nytt objektiv eller brukt? Kan spare en lapp eller to på brukt, men da er sjansen for skader stor.

 

HVa koster det for et nytt et?

Hva er vitsen med å kjøpe et skadet objektiv?

 

Noen som vet om man må gjøre noe ekstra for å få stilt blender når man bruker mellomringer?

Lenke til kommentar
Noen som vet om man må gjøre noe ekstra for å få stilt blender når man bruker mellomringer?

 

Litt usikker på kva du meiner, men om det er snakk om mellomringer uten automatikk, og du vil stille blenderen på objektivet, så kan du først stille inn blenderen medan objektiver er påmontert kamera, for så å skru av objektivet medan du held inne DOF-knappen, objektivet skal då holde seg på denne blenderen. Dette fungerer i vertfall med canon.

Lenke til kommentar

Noen som har lyst til å forklare meg forskjellen på brennvidde og forstørrelsesfaktor? Såvidt jeg har skjønt vil større forstørrelsesfaktor føre til en større gjengivelse av motivet, men skjer ikke det samme hvis man bruker en større brennvidde? Noen som har noen eksempler på som viser forskjellen?

Lenke til kommentar
Noen som har lyst til å forklare meg forskjellen på brennvidde og forstørrelsesfaktor? Såvidt jeg har skjønt vil større forstørrelsesfaktor føre til en større gjengivelse av motivet, men skjer ikke det samme hvis man bruker en større brennvidde? Noen som har noen eksempler på som viser forskjellen?
Brennvidde er en fysisk størrelse som er knyttet til linseelementet. Forstørrelsesfaktoren sier noe om hvilken forstørrelse du kan oppnå, og vil være konstant for gitt brennvidde, sensor og arbeidsavstand. At noen objektiver (makroobjektiver) har bedre forstørrelsesfaktor, betyr bare at de har bedre nærgrense, at de klarer å fokusere på nærmere hold. Da øker forstørrelsen, men du har redusert arbeidsavstanden.
Lenke til kommentar
Noen som har lyst til å forklare meg forskjellen på brennvidde og forstørrelsesfaktor? Såvidt jeg har skjønt vil større forstørrelsesfaktor føre til en større gjengivelse av motivet, men skjer ikke det samme hvis man bruker en større brennvidde? Noen som har noen eksempler på som viser forskjellen?

 

Har ikke peil, men løfter hva jeg tror:

 

Når folk har lurt på lignende med brennevidde så er det noen smartinger her som har forklart det med f.eks 70-300m = 5x forstørrelse (5x er bare et tall, jeg kan ikke regnestykket) så jeg tror forstørrelsesfaktoren er zoomen, men jeg har ikke peil, så ikke legg vekt på det jeg sier. Skulle tro forstørrelsesfaktor er f.eks 10 ganager nermere enn det man ser til vanlig, som tilsvarer en spesiell brennevidde, men jeg kan bare huske at folk har brukt det i forbinnelse med zoom.

 

Edit: Startet med å skrive " Mener du type makroforhold?" og k-ryeng viser at det faktisk ikke var så halvgale... skulle bare ha skrevet det så hadde jeg ikek brukt tid på den dritten jeg skrev over her :p

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Tom, jeg ville ha hatt den minnebrikken i 350D kameraet, og kjøpt et nytt (4-500kr for Extreme III) og hatt i 30D. Blir fort forvirring som du sier, noe som jeg har erfart ikke er bra.

Har en del minnekort, så det går bra :) Det blir ikke så mange situasjoner der jeg kommer til å ta med begge husene...

 

Hva vil være best og mest sikkert? Kjøpe nytt objektiv eller brukt? Kan spare en lapp eller to på brukt, men da er sjansen for skader stor.

Du kan ofte gjøre veldig gode kjøp på bruktmarkedet. Men det kan nok lønne seg å handle i nærområdet slik at du kan få sett på varen før du handler.

 

Tom

Lenke til kommentar
Når folk har lurt på lignende med brennevidde så er det noen smartinger her som har forklart det med f.eks 70-300m = 5x forstørrelse (5x er bare et tall, jeg kan ikke regnestykket)
Hvis det er antall ganger zoom dere tenker på, er "regnestykket" ganske enkelt største brennvidde delt på minste, altså 300/70 = 4.29x i ditt eksempel. Det sier bare at du får et utsnitt med 1/4.39 av bredden og høyden av bildet du tar på 70mm, når du bruker 300mm i stedet, hvis du forstår. Kan sammenliknes med cropfaktor egentlig, men at man faktisk forandrer brennvidden.

 

Jeg tolket det til at objektiver har en største forstørrelse, f.eks. har ekte makroobjektiver 1:1, mens f.eks. Sigma 70-300 har 1:2, hvilket betyr at et makroobjektiv får en gjenstand med samme størrelse som bildesensoren til å fylle hele bildet, mens 70-300 må ha en gjenstand som er fire ganger så stor (dobbelt så stor i begge retninger).

Lenke til kommentar
Vil man med andre ord få samme utsnitt hvis man tar et bilde med samme brennvidde, men ulik forstørrelsesforhold, så sant nærgrensen egentlig ikke har noen effekt. Bruker man den som tele f. eks, og motivet er langt unna, vil det da være forskjell?
Nei, det vil ikke være forskjell med mindre brennvidden (det er ofte avrundede verdier i objektiver) faktisk er forskjellig så lenge arbeidsavstanden er større enn den største av nærgrensene.

 

Forstørrelsesfaktoren sier noe om største forstørrelse, og avhenger som sagt kun av sensorstørrelse, brennvidde og nærgrense. Forstørrelsen til objektivet er alltid størst ved nærgrensen.

Lenke til kommentar
Vil man med andre ord få samme utsnitt hvis man tar et bilde med samme brennvidde, men ulik forstørrelsesforhold, så sant nærgrensen egentlig ikke har noen effekt. Bruker man den som tele f. eks, og motivet er langt unna, vil det da være forskjell?

 

Utsnittet vil bli den samme på 2 forskjellige brennevidder på 2 forskjellige objektiver, så lenge det ikke innenfor nærgrensen til noen av det. Forstørrelsesforhold kan vel sammenliknes med makroforhold kan jeg tenke meg. Har sett tester hvor 18-200mm er et videre utsnitt på 200mm enn f.eks 70-200...

 

igjen, jeg er litt usikker her, så du får bare vente på svar fra noen som er 100% sikker.

 

Edit: For sen, igjen...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Pokkers Japan Photo. Takket være deres supertilbud å 30D, så sitter jeg med nytt kamerahus som hverken har live-view, støvfjerning eller to-sifret antall megapiksler. Blir ikke kul av sånt...

Hahaha.. Det gjør jeg også, men mitt kostet nesten 3 ganger så mye som ditt. Det blir man ihvertfall ikke kul av.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...