Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja, da har jeg blitt engasjert til å ta konfirmasjonsfoto på location! Noen som har erfaring med konfirmantfotografering som har noen tips de vil dele? Hvor mange bilder, hvor mange forskjellige utsnitt osv. er det vanlig å ta?

 

Ta så masse som du har tid til ?

 

Og ikke fokuser bare på det de vil ha. Er mange her på akam osv som kjører unnskyldningen om at "de ville ha det slik" om bildene er dårlige / kjipe / kjedelige (protip; kunden er ikke fotograf, og har dårlig smak). Så lurt å pushe på litt for å få tatt bildene du liker også. Så liker ofte kunden de best etterpå også.

Lenke til kommentar

Sony A-850 eller Canon 550D?

 

A-850

+stor søker

+godt grep

+billig FF

-stor

-dyrt når man inkluderer optikken som man vil ha.

 

550D

+HD video (kan være morsomt?)

+liten og lett

+god APS-C som er god på høy ISO

+billig, blir billigere?

-dårlig grep

-byggekvalitet

-liten søker

 

 

550D fanget interessen min etter å lest testen på dpreview og akam artikkelen om HD-video.

Men det er Canon :sick:

Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt 550D uten tvil. 5000 kr mindre og HD video mer.

 

Morsomt med fullformat, men ikke når man må betale såpass mye og samtidig miste vesentlige deler av morsomhetene.

 

Hvis fullformat er så gøy, kjøp 550D + 5D. TO hus er bedre enn ett og særlig når du kan bruke noen av objektivene om hverandre.

Lenke til kommentar

(men bare hvis du kommer til å bruke videofunksjonen på 550D :p)

 

Det er her problemet ligger. Kommer jeg til å gjøre det? Ikke vet jeg, ennå.

 

Interessen min ligger mest mot filer som har god dynamisk område, fine fargetoner og tar seg godt ut på store utskrifet enn HD-video på TV'en som jeg ikke har.

 

Men fordelen med å kjøpe Canon er at lillebroren min har Tokina 11-16 og Sigma 30 som jeg kan låne.

Fetter'n våres har Canon 50/1,4 og 100/2,8 makro. Trur han også har Tamron 17-50/2,8

 

Faen, det virker som jeg er på samme sted som jeg var for 3 år siden da jeg skulle kjøpe mitt første kamera rolleyes.gif

 

 

 

Lenke til kommentar

Har kjøpt mitt første speilrefleks, valget falt til slutt på 550d!konservativ_woot.gif

 

Eneste er at jeg nå er litt lei 18-55 objektivet, og har lyst på en telelinse til bruk av f.eks. bilder av månen, dyr og andre ting på litt større avstander. Jeg har ikke veldig mye penger for tiden (145kr/d i førstegangstjeneste), så makspris må bli 3000. Noen tips?

 

Jeg tenker også på et billig (og helst ganske lite) stativ.

 

Edit: Vil dere si det holder med 8GB minnebrikke? Har en treg 4GB nå, og det blir for tregt og for lite. Jeg kjøpte nettop en 8GB Sandisk Extreme klasse 10 på eBay for 300 kroner. Tenkte på 16GB, men hadde ikke råd i dag. :)

Endret av Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...