Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med å blende opp eller ned er ikke alltid så lett og hold styr på i farta. Spesielt hvis du ikke har lett for å fatte matematikk, og bruker litt tid på brøkregning.

For meg faller det lettere hvis jeg tenker på noe annet. Nemlig lyd. Da faller det mer naturlig for meg å huske hva som er hva når det gjelder blender. Skru ned radioen, betyr mindre lyd. Blend ned betyr mindre lys.

Lenke til kommentar

Dette kan sammenliknes med lukkertid. Problemet altså.

 

Ikke alle som forstår at 1/100 har høyere verdi enn 1/200, så når man sier ha en høyere/større lukker (Joda, mange bruker raskere/tregere) så tenker de 1/100 = 1/200, som blir feil.

 

Siden 1/100 er "en hundredel av et sekund) mens 1/200 er "en tohundredels av et sekund"

 

Samme som 2 like kaker blir skåret opp i 10 og 20 biter. Tar man en bit fra hver kake, får man 1/10 og 1/20 av kaka, men den biten som er 1/10 ser større enn den som er 1/20.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
ERIK!

 

Faenihelvetteforbanna :realmad: korrupteskolesytemavenhelvetteskommune! :wallbash:

 

Kom opp i Naturfag - Energi !

 

Det er så suspekt at det lukter svidd! :realmad:

Jeg gir 100kr på at naturfaglæreren min (Som ikke liker meg) har betalt så mye for å få meg til å komme opp!

 

 

HELVETTE!

Jeg kom ikke opp, men vi har blitt fortalt at vi ikke skulle få vite temaet før 30 min før eksamen.

Lenke til kommentar

Det var før.

 

Vi får 48 timer på oss, (Lucky me, en en helg i tillegg)

 

Ser faktisk litt lyst på det nå, klarer å lure meg unna batterier (Dvs galvaniske celler, brenselceller og daniellecella (galvanisk celle)) så jeg har en mulighet til å stå ;P

 

Problemet er vel bare at de kan finne på å trekke meg fordi jeg har valgt en litt lettere vei, selv om oppgaven er å gjøre rede for så mange læreplanmål som mulig, på 10 min, og jeg har valgt 10 av 12 stk, hvor de to siste er om batterier ol.

 

PC-en har kommet nå :( Jeg som skulle bruke helga på å mekke den istand.

 

Edit: Bare hos meg forumlayoten er helt fucked up?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Sitter å ser utdrag fra Filmavisen 1949-50. Fra reportasje om Bergensbanens åpning før krigen:

 

"SOM VI SER AV FILMINGEN HER BEHERSKET FOTOGRAFEN OGSÅ DA FOTOGRAFISKE TEKNIKKER OG VIRKEMIDLER PÅ EN MEGET UTMERKET MÅTE! SOM Å FOTOGRAFERE FORAN LOKOMOTIVET [...]".

 

Gotta love Filmavisen. Hvorfor har vi ikke slikt nå? :dontgetit:

Lenke til kommentar
ERIK!

 

Faenihelvetteforbanna :realmad: korrupteskolesytemavenhelvetteskommune! :wallbash:

 

Kom opp i Naturfag - Energi !

 

Det er så suspekt at det lukter svidd! :realmad:

Jeg gir 100kr på at naturfaglæreren min (Som ikke liker meg) har betalt så mye for å få meg til å komme opp!

 

 

HELVETTE!

Det er bare å bli vant til det - Livet er urettferdig.

 

Tom

 

PS. Som hadde norsk i sin siste muntlige eksamen; i 1980 :)

Lenke til kommentar
Sitter å ser utdrag fra Filmavisen 1949-50. Fra reportasje om Bergensbanens åpning før krigen:

 

"SOM VI SER AV FILMINGEN HER BEHERSKET FOTOGRAFEN OGSÅ DA FOTOGRAFISKE TEKNIKKER OG VIRKEMIDLER PÅ EN MEGET UTMERKET MÅTE! SOM Å FOTOGRAFERE FORAN LOKOMOTIVET [...]".

 

Gotta love Filmavisen. Hvorfor har vi ikke slikt nå? :dontgetit:

 

Kult om de hadde laget noe slikt idag også...

 

Hadde sikkert blitt en slager... (om igjen!!) ;)

Lenke til kommentar
Jeg har ungefri helg, feriepenger inn igår, dobbelt med restskatt som går ut igjen i morgen. Bredbåndet lagger og har litt vondt i en finger...

Uff, ja. Det sliter å bli voksen. Selv har jeg en sliten kropp som ser frem til et par uker med guttungen på Karmøy om en uke. Da kommer den skikkelige ferien i gang. Jeg kommer vel til å forsøke å gjøre noe i forbindelse med sommerkonkurransen til Akam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...