Upsaker Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Dette med nedblending For mange (inkl meg) er f/4 og f/22 kun en tegning. Jeg ser det ikke som 3 deler. Jeg ser på det som et tegn, og ikke separate deler. Da blir det ikke logisk, men når man ser de for seg hver for seg altså f = Focal lenght, / = delt på og 4 = fire. 300/4=75 300/10=30 300/22=13,6 Slik er det logisk at f/4 (75) blendes ned til f/10 (30) At folk ikke har respekt for at dette er lett å glemme er irritabelt. Hjernen er utlært av skoleverket til å tro at man går OPP fra 4 til 5.6, og ikke ned. At det påpekes er ok, men at noen skal være litt blærete og småhoven er unødvendig. Alle kan glemme seg, så istedet for å late som personen som har tatt feil og late som om man er verdensmester, så forklar det enkelt. Jeg skjønner det ikke helt enda, f.eks som at "focal lenght" er det samme som brennevidde, det er ikke logisk. (Garanterer at jeg har skrevet noe feil her oppe) Jeg datt ut før første linje Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Klandrer deg ikke, ble sikkert bare surr. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Tror ikke jeg har sett på blenderen på den måten før Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 På hvilken måte? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Ok, kan være jeg som tar milevis feil. Er iallefall slik jeg har forklart det for meg selv, så kan lett være feil. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Det var ganske logisk forklaring, Marius. Men som tomsi sier; uttrykket "å blende ned" stammer sikkert fra noe annet. Ellers har jeg full kontroll over blenderen min hva gjelder tall, fysisk størrelse og hva som er mest lyssterkt. Om det heter opp og ned er strengt tatt veldig lite viktig i praktisk fotografering. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Hjalp med litt søvn, skal ikke lese blenderforklaringer så send på kvelden mer. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Ja, eller vignettering som det heter på fagspråket. Problemet er at mange av disse har en eller annen ikke-skru-feste-mekanisme, som gjør at de lett kan dette av. Nei, det er egentlig ikke vignettering. Filteret skygger ikke for bildesirkelen, men fordi bildevinkelen er så vid kommer filteret i veien, så det fungerer egentlig som en litt for stor sirkulær solblender. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Vil ikke si det er logisk for det blotte øyet. En som ikke har snøring på dSLR og denslags har ingen forutsetting for å kunne si at man blender f/4 ned til f/5.6. Ikke at personen vet hva blender er heller da ^^Joda, det er logisk, fordi 1/4 > 1/5.6. Nedblending heter det som tomsi42 er inne på nettopp fordi å blende ned betyr å slippe inn mindre lys... Årsaken til misforståelsene, ligger nok i at de færreste sier "f delt på to komma åtte" om blenderen, de fleste sier "f to åtte" eller "blender 2 (komma) åtte". Divisjonstegnet forsvinner fordi man ikke lenger snakker om blenderåpningen, men f-nummeret eller blenderverdien. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Ja, eller vignettering som det heter på fagspråket. Problemet er at mange av disse har en eller annen ikke-skru-feste-mekanisme, som gjør at de lett kan dette av. Nei, det er egentlig ikke vignettering. Filteret skygger ikke for bildesirkelen, men fordi bildevinkelen er så vid kommer filteret i veien, så det fungerer egentlig som en litt for stor sirkulær solblender. Stussa litt på den typen "vignettering" jeg også.. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Yes! Kom opp i samfunnsøkonomi til muntlig eksamen! Privekst og pengepolitikk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 For mange (inkl meg) er f/4 og f/22 kun en tegning. Jeg ser det ikke som 3 deler. Jeg ser på det som et tegn, og ikke separate deler.Da blir det ikke logisk, men når man ser de for seg hver for seg altså f = Focal lenght, / = delt på og 4 = fire. 300/4=75 300/10=30 300/22=13,6 Slik er det logisk at f/4 (75) blendes ned til f/10 (30) Ikke dum forklaring det. Kan jo for ordens skyld nok en gang nevne at dybdeskarpheten i bildet, er knyttet til den fysiske blenderåpningen, altså "svaret" i f/f-nummer (300/4=75). Dersom du har like stor fysisk blenderåpning, vil dybdeskarpheten være lik, følgelig vil 300mm f/4 og 150mm f/2 gi samme dybdeskarphet i bildet (utsnittet vil være forskjellig, da du må anta konstant arbeidsavstand. Derfor vil ofte et teleobjektiv smøre ut bakgrunnen mer enn vidvinkelobjektiver, selv med relativt liten blender (>f/4), fordi den fysiske blender åpningen er stor. Denne effekten kanselleres delvis av at du med et teleobjektiv må gå lenger unna, men du vil uansett oppnå snevrere dybdeskarphet med teleobjektiv dersom utsnittet er konstant. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Gutter og jenter som aspirerer til en karriere i pressen.. ligg unna jobber med lokalpolitikere og allmøter.. Jeg er veldig, veldig trøtt nå. Endret 13. juni 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Yes! Kom opp i samfunnsøkonomi til muntlig eksamen! Privekst og pengepolitikk. Yes! Jeg kom ikke opp til muntlig eksamen! Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Hvis du skal sveive opp vinduet i bilen - Går vinduet opp eller ned? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Tjaa.. Lukk OPP vinduet.. Sveiv OPP vinduet.. Enten ned eller opp altså XD Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Ny utfordring er på plass: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=967447 Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 Tjaa.. Lukk OPP vinduet.. Sveiv OPP vinduet.. Enten ned eller opp altså XD Det heter å slå vinduet på (da åpner det) og å slå vinduet av (lukke det). Muntlig eksamen i alt annet enn tysk og norsk er a walk in the park. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 13. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2008 YEY! Jeg er ferdig med fire eksamner og med den videregående skolen! Så det så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå