Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Dette med nedblending

 

For mange (inkl meg) er f/4 og f/22 kun en tegning. Jeg ser det ikke som 3 deler. Jeg ser på det som et tegn, og ikke separate deler.

Da blir det ikke logisk, men når man ser de for seg hver for seg altså f = Focal lenght, / = delt på og 4 = fire.

 

300/4=75

300/10=30

300/22=13,6

 

Slik er det logisk at f/4 (75) blendes ned til f/10 (30)

 

At folk ikke har respekt for at dette er lett å glemme er irritabelt. Hjernen er utlært av skoleverket til å tro at man går OPP fra 4 til 5.6, og ikke ned. At det påpekes er ok, men at noen skal være litt blærete og småhoven er unødvendig.

 

Alle kan glemme seg, så istedet for å late som personen som har tatt feil og late som om man er verdensmester, så forklar det enkelt.

 

Jeg skjønner det ikke helt enda, f.eks som at "focal lenght" er det samme som brennevidde, det er ikke logisk.

 

 

(Garanterer at jeg har skrevet noe feil her oppe)

Jeg datt ut før første linje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ganske logisk forklaring, Marius. Men som tomsi sier; uttrykket "å blende ned" stammer sikkert fra noe annet. Ellers har jeg full kontroll over blenderen min hva gjelder tall, fysisk størrelse og hva som er mest lyssterkt. Om det heter opp og ned er strengt tatt veldig lite viktig i praktisk fotografering. ;)

Lenke til kommentar
Ja, eller vignettering som det heter på fagspråket. Problemet er at mange av disse har en eller annen ikke-skru-feste-mekanisme, som gjør at de lett kan dette av. :ermm:
Nei, det er egentlig ikke vignettering. Filteret skygger ikke for bildesirkelen, men fordi bildevinkelen er så vid kommer filteret i veien, så det fungerer egentlig som en litt for stor sirkulær solblender.
Lenke til kommentar
Vil ikke si det er logisk for det blotte øyet. En som ikke har snøring på dSLR og denslags har ingen forutsetting for å kunne si at man blender f/4 ned til f/5.6. Ikke at personen vet hva blender er heller da ^^
Joda, det er logisk, fordi 1/4 > 1/5.6. Nedblending heter det som tomsi42 er inne på nettopp fordi å blende ned betyr å slippe inn mindre lys...

 

Årsaken til misforståelsene, ligger nok i at de færreste sier "f delt på to komma åtte" om blenderen, de fleste sier "f to åtte" eller "blender 2 (komma) åtte". Divisjonstegnet forsvinner fordi man ikke lenger snakker om blenderåpningen, men f-nummeret eller blenderverdien.

Lenke til kommentar
Ja, eller vignettering som det heter på fagspråket. Problemet er at mange av disse har en eller annen ikke-skru-feste-mekanisme, som gjør at de lett kan dette av. :ermm:
Nei, det er egentlig ikke vignettering. Filteret skygger ikke for bildesirkelen, men fordi bildevinkelen er så vid kommer filteret i veien, så det fungerer egentlig som en litt for stor sirkulær solblender.

Stussa litt på den typen "vignettering" jeg også.. :hmm:;)

Lenke til kommentar
For mange (inkl meg) er f/4 og f/22 kun en tegning. Jeg ser det ikke som 3 deler. Jeg ser på det som et tegn, og ikke separate deler.

Da blir det ikke logisk, men når man ser de for seg hver for seg altså f = Focal lenght, / = delt på og 4 = fire.

 

300/4=75

300/10=30

300/22=13,6

 

Slik er det logisk at f/4 (75) blendes ned til f/10 (30)

Ikke dum forklaring det.

 

Kan jo for ordens skyld nok en gang nevne at dybdeskarpheten i bildet, er knyttet til den fysiske blenderåpningen, altså "svaret" i f/f-nummer (300/4=75). Dersom du har like stor fysisk blenderåpning, vil dybdeskarpheten være lik, følgelig vil 300mm f/4 og 150mm f/2 gi samme dybdeskarphet i bildet (utsnittet vil være forskjellig, da du må anta konstant arbeidsavstand. Derfor vil ofte et teleobjektiv smøre ut bakgrunnen mer enn vidvinkelobjektiver, selv med relativt liten blender (>f/4), fordi den fysiske blender åpningen er stor.

 

Denne effekten kanselleres delvis av at du med et teleobjektiv må gå lenger unna, men du vil uansett oppnå snevrere dybdeskarphet med teleobjektiv dersom utsnittet er konstant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...