Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, du har jo et poeng i bakvendtgreiene der.

 

At lavt tall er større lysåpning er helt logisk faktisk. Blendertallet er et relativt tall, hvor størrelsen på den fysiske blenderåpningen avhenger av brennvidden. Så akkurat det er helt logisk, men krever selvfølgelig litt tankeomvending i starten. ;)

Endret av IceFox
Lenke til kommentar
Nei, du har jo et poeng i bakvendtgreiene der.

 

At lavt tall er større lysåpning er helt logisk faktisk. Blendertallet er et relativt tall, hvor størrelsen på den fysiske blenderåpningen avhenger av brennvidden. Så akkurat det er helt logisk, men krever selvfølgelig litt tankeomvending i starten. ;)

Selvfølgelig, alt er logisk, også det at man blender ned fra f/4 til f/5.6.

Lenke til kommentar

Deilig... Gått oppover en skog langs ei elv i to timar. Regnet holdt seg for det meste vekke mens eg var ute, så det var berre vatnet frå elva eg måtte passe på. Ikkje så mange bilder i dag som i går, sjølv om at eg var ute dobbelt så lenge, men trur kvaliteten jamnt over var bedre. (I tillegg til at eg var flinkare å pusse av frontelementet mellom bilda)

Lenke til kommentar
Vil ikke si øyet var direkte uskarpt med 1/40sek håndholdt med 300mm brennvidde... :roll:

 

Den spiste, og beveget derfor på nebbet. Derfor er den delen rammet av bevegelsesuskarphet.

 

Selv om EXIF sier at bildet er tatt på 1/40 betyr ikke det at bilde ER tatt på 1/40 eller håndholdt.

 

Slik kan man aldri bevise. Vil bare gjøre folk oppmerksomme på hvor lett EXIF kan lure en ;)

Lenke til kommentar
Vil ikke si øyet var direkte uskarpt med 1/40sek håndholdt med 300mm brennvidde... :roll:

 

Den spiste, og beveget derfor på nebbet. Derfor er den delen rammet av bevegelsesuskarphet.

 

Selv om EXIF sier at bildet er tatt på 1/40 betyr ikke det at bilde ER tatt på 1/40 eller håndholdt.

 

Slik kan man aldri bevise. Vil bare gjøre folk oppmerksomme på hvor lett EXIF kan lure en ;)

Ok, si hva du vil, hvis du ikke vil tro meg så er det ditt problem. At bilde er tatt på 1/40sek kan man jo klart se på bevegelsesuskarphetene i nebbet? Tror du virkelig dette er 1/2000sek?

 

Bildet er tatt 100% håndholdt mens jeg står, og jeg støtter ikke kameraet med andre ting enn armene mine.

Lenke til kommentar

Dette med nedblending

 

For mange (inkl meg) er f/4 og f/22 kun en tegning. Jeg ser det ikke som 3 deler. Jeg ser på det som et tegn, og ikke separate deler.

Da blir det ikke logisk, men når man ser de for seg hver for seg altså f = Focal lenght, / = delt på og 4 = fire.

 

300/4=75

300/10=30

300/22=13,6

 

Slik er det logisk at f/4 (75) blendes ned til f/10 (30)

 

At folk ikke har respekt for at dette er lett å glemme er irritabelt. Hjernen er utlært av skoleverket til å tro at man går OPP fra 4 til 5.6, og ikke ned. At det påpekes er ok, men at noen skal være litt blærete og småhoven er unødvendig.

 

Alle kan glemme seg, så istedet for å late som personen som har tatt feil og late som om man er verdensmester, så forklar det enkelt.

 

Jeg skjønner det ikke helt enda, f.eks som at "focal lenght" er det samme som brennevidde, det er ikke logisk.

 

 

(Garanterer at jeg har skrevet noe feil her oppe)

Lenke til kommentar
Vil ikke si øyet var direkte uskarpt med 1/40sek håndholdt med 300mm brennvidde... :roll:

 

Den spiste, og beveget derfor på nebbet. Derfor er den delen rammet av bevegelsesuskarphet.

 

Selv om EXIF sier at bildet er tatt på 1/40 betyr ikke det at bilde ER tatt på 1/40 eller håndholdt.

 

Slik kan man aldri bevise. Vil bare gjøre folk oppmerksomme på hvor lett EXIF kan lure en ;)

Ok, si hva du vil, hvis du ikke vil tro meg så er det ditt problem. At bilde er tatt på 1/40sek kan man jo klart se på bevegelsesuskarphetene i nebbet? Tror du virkelig dette er 1/2000sek?

 

Bildet er tatt 100% håndholdt mens jeg står, og jeg støtter ikke kameraet med andre ting enn armene mine.

 

Har ikke sagt at jeg ikke tror deg, brukte bare deg som et eksempel.

Har heller ikke skrevet at det er 1/2000, tvilen kan settes ved om det er brukt stativ eller ikke. (Jeg tror deg, syns bare det er unødvendig å legge til dette somen opplysning, siden det er så umulig å bevise. Som da du ikke trodde på 1/6 makroen min.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...