Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er også den eneste dagsavisen som kan påberope seg å ha et snev av lokal tilhøriget. Aftenposten som avishus er invadert av bønder som ikke har interesse av å skrive om ting som skjer i byen.

For å være litt seriøs om det (jeg studerer medievitenskap og har en litt over gjennomsnittet interesse). Problemet, hvis man skal bruke det ordet, er at det man tidligere så på som lokalaviser for Oslo har gått gjennom en slags prosess der de har funnet ut at de skal bli riksaviser. Dette ser man spesielt på Dagsavisen (tidl. Arbeiderbladet) og til dels Aftenposten. Aftenposten hadde vel aldri det store formålet å være en lokalavis for Oslo, men de kom fortsatt med mer nytt om Oslo før de gikk tabloid. I disse tider hvor det kuttes drastisk i avishusene og man roper opp om papiravisens død så tror jeg det kan være greit for redaktørene å vurdere hvilken linje man legger seg på. Hvor mange riksaviser har man egentlig plass til?

Lenke til kommentar

Der er jeg helt enig. "Alle" skal bli journalister fordi de vil komme på TV2 eller i VG og skrive om de "artige sakene". Det resulterer i en inflasjon av journalistspirer og da sier det seg selv at man ender opp med morsomme kuer og enda morsomme sauer. Jeg leser veldig lite distriktsaviser, men det jeg har fått med meg viser at det er et stort spenn mellom de forskjellige avisene. Det jeg tror kunne vært smart er å rekruttere flere journalister med litt mer spisskompetanse. Mange av de beste artiklene jeg har lest er ikke skrevet av reportere med journalistutdannelse, men reportere med en annen type utdannelse. Det virker som om mange tror man ha journalistutdannelse for å få seg jobb i en (lokal)avis, men har man en god penn og kompetanse innen andre områder så kommer man minst like langt.

Vil legge til at "bønder" bare var en sleivkommentar fra min side. Jeg har ikke noe imot agronomer, de gir meg mye glede i livet!

Lenke til kommentar

Innen presse er det resultater, kompetanse, nettverk og utdanning. I den rekkefølgen.

Jevnt over tror jeg det er viktig at journalister har prøvd lokalavisene. Om de ikke har det blir de fort litt for arrogante, lokalavisjournalistikk lærer deg ydmykhet. Som grunnleggeren av min lokalavis skrev på 20-tallet en gang;

"Det kan gå år mellom hver gang en riksavis skriver en lokal sak. Derfor kan de være desto dristigere når de skriver sine lokale saker. Lokalavisen må alltid ta hansyn til at det kommer en dag etter, og at saken må være skånsom, slik at lokalavisen kan arbeide i det lokale miljøet."

Fritt sitert etter husk. Men det er viktig.

Lenke til kommentar

Det er også den eneste dagsavisen som kan påberope seg å ha et snev av lokal tilhøriget. Aftenposten som avishus er invadert av bønder som ikke har interesse av å skrive om ting som skjer i byen.

AftenAften er da ikke mye til riksavis. Der står det utelukkende Oslo-stoff - men den kommer selvsagt ikke hver dag lenger.

Om det er for mange "bønder" i AftenAften-redaksjonen vet jeg lite om, men de er i tilfelle av typen "overkompenserende nordlending som virkelig skal leve det dødsurbane partylivet". :fun:

Lenke til kommentar

Merkelig,nå er det helt umulig og sette inn lenker,ikoner og etc.

Sikkert jernbaneverket sin skyld. ;)

Ellers så får du ta å rense browserens cache.

Må være jernbaneverket sin skyld da det ikke hjalp og slette kapsler. Blitt helt merkelig,posten fremkommer i et "språk" som jeg aldri tidligere har sett her. < br /> <b r />< br />

Edit: etter å ha restartet maskinen og renset med CC virker postingen som normalt igjen :new_woot:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg føler for en liten forandring i objektiv-lineupen min. Vurderer sterkt å bytte ut 17-40 og 35/2 med 35L. Til mitt bruk virker det som om jeg vil sette mer pris på fleksibilitet med lysstyrke heller enn brennvidde. Også har jeg merket at jeg i grunn ikke er så glad i ultravid annet enn til landskap. Får evt. pælme inn en billig 24mm om jeg trenger mer vidvinkel.

Lenke til kommentar

Edit: etter å ha restartet maskinen og renset med CC virker postingen som normalt igjen :new_woot:

Og nå går togene igjen også ;) Du skal nok se det var jernbaneverket ...

Jeg føler for en liten forandring i objektiv-lineupen min. Vurderer sterkt å bytte ut 17-40 og 35/2 med 35L. Til mitt bruk virker det som om jeg vil sette mer pris på fleksibilitet med lysstyrke heller enn brennvidde. Også har jeg merket at jeg i grunn ikke er så glad i ultravid annet enn til landskap. Får evt. pælme inn en billig 24mm om jeg trenger mer vidvinkel.

Det er ikke så dumt det. Men jeg mistenker at en 35L blir sterkt vanedannene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...