Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er studioblits-settet i hus. Og foreløpig ser det ut som det er greit at jeg ikke kjøpte kraftigere blitser enn 200 og 400 wattsekunder, for jeg sliter med å komme under f/11 på ISO 100 og lukkerhastighet på maks 1/200 sek (pga "second curtain" i lukkeren). Men jeg er jo helt blank på dette, så det kan jo hende at det viser seg at jeg er helt på jordet. :D

 

Edit: har foreløpig 1 hvit og 1 sølvparaply

Selv om du skrur ned effekten på blitsene ?

 

Jeg har ikke vært på det aller laveste (2.0), men jeg var vel på 2,5, tror jeg. Men jeg finner vel ut alt sånt etterhvert. :)

 

Du får investera i eit ND8 filter også da. :p

 

:D

Lenke til kommentar

Da er studioblits-settet i hus. Og foreløpig ser det ut som det er greit at jeg ikke kjøpte kraftigere blitser enn 200 og 400 wattsekunder, for jeg sliter med å komme under f/11 på ISO 100 og lukkerhastighet på maks 1/200 sek (pga "second curtain" i lukkeren). Men jeg er jo helt blank på dette, så det kan jo hende at det viser seg at jeg er helt på jordet. :D

 

Edit: har foreløpig 1 hvit og 1 sølvparaply

Selv om du skrur ned effekten på blitsene ?

 

Jeg har ikke vært på det aller laveste (2.0), men jeg var vel på 2,5, tror jeg. Men jeg finner vel ut alt sånt etterhvert. :)

 

Du får investera i eit ND8 filter også da. :p

 

:D

 

Er ikke noe vits å stille på lukkeren med studio blitzer (blender styrer blitz styrke, lukker styrer ambient), siden lyset fra blitzene er like sterkt om lukkeren din står på 1/20 eller 1/250 :)

 

Men en ting er at dyrere (kraftigere) blitzer ofte har bedre instillingsmuligheter. Så om du hadde kjøpt en dyrere 1200W pakke, så hadde den sannynligvis hadde bedre muligheter for å stille ned styrken. Min pakke går helt ned til 17W eller noe sånt feks, og da kan jeg bruke F2,8 :)

Lenke til kommentar

Siden det er litt kompetanse her: Hvilken whisky/konjakk skal man kjøpe i 20-årsgave? Noe som ikke er fult så full av røyksmak som de typiske islay-whiskyene - ikke at den trenger å være mild heller. Prisklasse typ 6-700.

 

Litt on topic: fant fram 350D + kitobjektiv til påskeferien i dag, finfin festkombo!

Lenke til kommentar

Siden det er litt kompetanse her: Hvilken whisky/konjakk skal man kjøpe i 20-årsgave? Noe som ikke er fult så full av røyksmak som de typiske islay-whiskyene - ikke at den trenger å være mild heller. Prisklasse typ 6-700.

 

Litt on topic: fant fram 350D + kitobjektiv til påskeferien i dag, finfin festkombo!

 

Er det til en som drikker whisky,eller bare når det er påtvunget.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Siden det er litt kompetanse her: Hvilken whisky/konjakk skal man kjøpe i 20-årsgave? Noe som ikke er fult så full av røyksmak som de typiske islay-whiskyene - ikke at den trenger å være mild heller. Prisklasse typ 6-700.

 

Litt on topic: fant fram 350D + kitobjektiv til påskeferien i dag, finfin festkombo!

 

 

Det er til en whiskydrikker. Om enn ikke så veldig avansert en, går vel mest i billigsortene. :)

 

Jeg tror jeg ville sett om ditt lokalte pol fører Glenmorangie The Original. Den er mild, men likevel aromatisk, en svært god whisky om man ikke liker de røffeste single maltene. Arran 10yoer også en utmerket single malt som ikke river så mye.

 

Om du vil ha mild whisky er kanskje irsk også en vei å gå, jeg har aldri smakt Tullamore Dew 12 years old, men selv den billige Tullemora er svært drikkbar, og mild. Jeg tror nok 12 år på fat bare gjør den bedre.

 

Mine 2 cents. :)

Lenke til kommentar

Hmm, det er vel kanskje sant. Når jeg drikker selv holder jeg meg til de som koster under 500kr. :p

 

Ohh well, får ta meg en tur i morra uansett.

 

Kjøpt heller noe god congnac, for eksempel Otard V.S.O.P.

Hvis det blir mer penger igjen så kjøper du noen fine congnac glass. Da kommer du med en komplett gave som ikke bare kan prøves der og da men også finnes dagen etterpå (forutsetter at dere ikke kunser alle glassene).

Lenke til kommentar

De jeg har her nå, takler 4 hele stopp. Går fra 2.0 til 6.0, men ikke spør meg enda hva de tallene egentlig betyr. ;) Testa litt her nå, og når jeg kjørte begge ned på 2,5-3,5, så gikk det greit med f/8.

Heile tall er hele trinn.. og så kan du justere i tideler mellom de igjen.. Fra 2.0 til 2.5 er det ett halvt trinn (?)

Iallefall er det slik på det blitssettet som blir henta av meg i morgen tidlig :):):)

Lenke til kommentar

De jeg har her nå, takler 4 hele stopp. Går fra 2.0 til 6.0, men ikke spør meg enda hva de tallene egentlig betyr. ;) Testa litt her nå, og når jeg kjørte begge ned på 2,5-3,5, så gikk det greit med f/8.

Heile tall er hele trinn.. og så kan du justere i tideler mellom de igjen.. Fra 2.0 til 2.5 er det ett halvt trinn (?)

Iallefall er det slik på det blitssettet som blir henta av meg i morgen tidlig :):):)

 

Stemmer. Og de kan justeres med 1/10 trinn av gangen.

Lenke til kommentar

Var på opninga av ein fotoutstilling ang. Vossajazz igår, som blei opna av Morten Krogvol. Han holt ein liten tale der han snakka om ein filosof som hadde sagt at "fotografiet er større enn sjølve livet". Dette har forandra måten eg fotografere på ganske kritisk. Er det nokon som veit kven som originalt sa dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...