Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ellers har vi tre speilreflekser inne. 1000D, D3000 og A230. Er neimen ikke lett å velge hva som er riktig å anbefale, når kunden ikke har preferanser. Tre hus som i praksis er nesten kliss like.

Grepet og mangelen på avanserte funksjoner er nok A230's svakeste side. 1000D og D3000 er mer eller mindre like, så der må smak avgjøre. Dvs. hvis de er med IS objektiv. Noe de bør være. A230 og D3000 er nok de som er lettest å komme igang med for de som ikke har erfaring med speilrefleks. Canon's 18-55mm uten IS bør unngås for enhver pris. Sony's 18-70mm er tilsvarende trist. Canon 18-55mm med IS er OK, samme med Sony's nye 18-55.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda Tom. Jeg resonnerer på omtrent den måten. I tillegg er no A230 litt svakere på høy ISO. Så i realiteten anbefaler jeg ofte D3000.

 

Problemet er bare at gjennomsnittskunden ikke forstår disse argumentene. F.eks det med grep og ergonomi driter h*n langt i, for h*n "skal jo bare ta noen bra bilder".

 

Det egentlige problemet er at det er tull å ha inne tre såpass like hus i omtrent samme prissegment. Så det må jeg få rydda opp i.

Lenke til kommentar

15-85 går jo fra dårlig til veldig dårlig lysstyrke. Veldig slitsomt å bruke under lite lys da en forandring i brennvidde gi endringer i lukkertid.

 

Velg en f2.8 zoom, selv om det er mulig at bildekvaliteten ikke er like god. Da får du en lysere søker, du trenger ikke å tenke på at lukkertida endres og i tillegg kan du jo blende litt ned i forhold til 15-85..

 

Jeg tror nok det blir Tamronen. Har sikla på den i lengre tid, og veit at om jeg kjøper noe annet så kommer jeg uansett til å ha lyst på den, bare fordi jeg har sikla på den så altfor lenge.

Lenke til kommentar

Driver og vurderer Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM mot Tamrons 17-50mm f2.8, where to go - what to do.

 

 

Var i samme dilemma,havna på 15-85 IS til slutt.

 

Hovedsakelig grunnet brennvidde-omfanget og at f/2.8 blir for lite inne åkkesom,hvis jeg har behov for større blender bruker jeg fastobjektiv og eventuell blits hvis muligheten er til stede.

 

Du burde først finne ut hvilken bruksområde du er ute etter,hvis du er ute etter et reiseobjektiv er 15-85 IS en sikker vinner.

Lenke til kommentar

Driver og vurderer Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM mot Tamrons 17-50mm f2.8, where to go - what to do.

 

Jeg kjøpte Tamron'en og ville nok heller ha kjøpt Canon'en. Som Nautica sier, hvis det først er lite lys kommer du ikke mye lenger med 2.8, da trengs enda lavere og/eller blits..

 

Har ikke testet japansk whisky enda, men jeg har store planer om å teste denne her.. :)

 

Edit: *lese artikkelen ferdig* ..Eller kanskje ikke. :D

 

Da vil jeg heller anbefale Mackmyra. Svensk med en mer akseptabel prislapp..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

15-85 går jo fra dårlig til veldig dårlig lysstyrke. Veldig slitsomt å bruke under lite lys da en forandring i brennvidde gi endringer i lukkertid.

 

Velg en f2.8 zoom, selv om det er mulig at bildekvaliteten ikke er like god. Da får du en lysere søker, du trenger ikke å tenke på at lukkertida endres og i tillegg kan du jo blende litt ned i forhold til 15-85..

Tenker vi heller sier middels til dårlig. Det er jo trossalt en zoom, og f/2.8 må anses som bra ;)

 

Jeg har allerede EF-S 17-55mm f/2.8, samt Sigma 30mm f/1.4.

Kjøper det mest inn som et ferieobjektiv. Den vil forøvrig alltid følges av Sigmaen i "reise lett"-veska mi, så jeg er ganske godt dekket.

 

Får se om jeg beholder begge EF-S'ene. Tror kanskje det blir tilfellet.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Eksistensiel så vel etter Crumpler-bager i Bergen, og jeg var da innom FotoKnudsen på bystasjonen, men der hadde de ikke, og det så ikke ut som om noen butikker i kjeden (i Bergen) har de inne.

 

Men de har visst noe på Ur og Foto, akkurat hva de har vet jeg ikke, men hvis det er noe spesielt man ser etter, så har de sikkert mulighet til å bestille inn. Dette er jo ikke bare for Eksistensiel, men for alle akamister bosatt i Bergen som ser etter Crumpler.

 

Tenkte meg en tur innom i morgen kanskje for å se hva de har, hvis ikke tror jeg det blir en Lowepro Nova 160, virker grei den.

Lenke til kommentar

Den Easy Weasy-sekken jeg kjøpte på FotoVideo anbefaler jeg glatt. Nå vet jeg jo ikke akkurat hva dere skal bruke det til, men jeg tar med meg sekken på UiO med objektiver, kamera og skolestash. Den funker glimrende. Også ser den ikke fotosekk ut.

 

edit: dette var mer en anbefaling av sekk enn noe konkret råd om kjøp i Bergen, altså

Endret av azathosk
Lenke til kommentar

Det er noe dritt at 50mm-en gikk i dass. Mistet helt lysten på FF, da 50mmm-en skulle være kjernen i FF systemet mitt.

 

Finne på noe annet istedet?

 

Kjøpe sigma 50 1.4 og sendetilbaketilrepcafemtigangerførdublirfornøydmensåblirduveldigfornøyd

?

Eller gjør som Snodig. buy, sell, buy, sell, buy, sell, buy, sell, buy, sell, buy, sell, buy, sell, buy, sell, buy, sel, sell, sell, sell, sell, sell, sell, buy a hel lot more before you sell again.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...