Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med et overaskende hyggelig brev fra skatteetaten gratulerer jeg herved meg selv med EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Bestilt fra JapanPhoto til 5500,-, noe jeg mener er en meget hyggelig pris :)

 

Det anses å være opptisk på høyde med EF-S 17-55mm f/2.8, men mindre blender er såklart et aber. Det kompenseres dog litt med en kvassere bildestabilisator. Jeg tar for det meste bilder av ting i ingen eller lite bevegelse. Byggekvaliteten skal tilogmed være hakket bedre. Samtidig er objektivet vesentlig mindre (over 2cm kortere) og noe lettere. 15mm i den vide enden på en normalzoom fristet mye og vil så godt som eliminere mitt behov for en dedikert vidvinkelzoom.

 

Blir kjekk å ha med seg til Berlin etter påske. Så får tiden vise om jeg selger EF-S 17-55mm f/2.8. Har jo trossalt Sigma 30mm f/1.4 som kan tas frem ved behov.

 

Ble visst et Sandisk Extreme 60MB/s 16GB CF-kort også :)

Lenke til kommentar

Med et overaskende hyggelig brev fra skatteetaten gratulerer jeg herved meg selv med EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Bestilt fra JapanPhoto til 5500,-, noe jeg mener er en meget hyggelig pris :)

 

 

 

Gled deg,jeg bytta 17-85 til 15-85 noe jeg ikke anger på.Dette objektivet overrasker med stadig mer.

 

Jeg vurderte det også opp mot 17-55 f/2.8 men prioriterte brennvidden,og f/2.8 blir ikke nok i de situasjonene jeg virkelig har behov for høy lysstyrke,så satser heller på fastobjektiver der det er behov for stor blenderåpning og blits ellers.

Lenke til kommentar

The world's first film shot entirely by chimpanzees

 

http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/newsid_8472000/8472831.stm

 

To ting slår meg, for det første hvor treffende utrykket å chimpe er, for det andre at vi fotografer kanskje har for høye tanker om oss selv.

 

(Men dette er sikkert gammelt nytt. Utkommentert for to dager siden :blush: )

 

EDKIT: Typo

EDKIT 2: Nå har fototim kanskje tilbrakt litt for mye tid nedsenka i et ølglass

Endret av fototim
Lenke til kommentar

The world's first film shot entirely by chimpanzees

 

http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/newsid_8472000/8472831.stm

 

To ting slår meg, for det første hvor treffende utrykket å chimpe er, for det andre at vi fotografer kanskje har for høye tanker om oss selv.

 

(Men dette er sikkert gammelt nytt. Utkommentert for to dager siden :blush: )

Denne tror jeg du er første mann ut på :thumbup:

 

EDKIT: Typo

EDKIT 2: Nå har fototim kanskje tilbrakt litt for mye tid nedsenka i et ølglass

ØlmarinerTim ;)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

http://www.dailymail...s.html?ITO=1490

 

Bilder fra en fyr som har tilbrakt tre måneder i et vannhull i Kenya. Spesielle bilder, og en spesiell fyr.

Tror den artikkelen har vært nevnt et par ganger allerede ;)

 

Det var andre typer vannhull jeg holdt meg til når jeg var i Kenya :p

 

Hehe! :-D

Måtte lese neste post for å skjønne at det var alkohol snakk om.

 

Lenge siden forrige whisky nå ja.

Noen som har prøvd Yamazaki (whisky fra Japan)? Vurderer å ta en liten smakstest når jeg kommer hjem ikveld..

Lenke til kommentar

ØlmarinerTim ;)

Hehe. Ligger i høydetrening før tremåneders prosjekt.

 

Ellers så veit jeg ikke hvor godt folk er inne i sjimpansespråk.

Så jeg bør kanskje fortelle at sjimpansene bruker utrykket "to human" om det å sjekke bildet på kameradisplayet i videoen jeg lenka til.

Lenke til kommentar

Første dag på mandag ja.

 

Driver og tar inn litt ekstra ting til fotoavdelinga (eller hylla er det vel egentlig foreløpig). Et par stativ, motlysblendere (jeg fikser ikke å selge UV-filter som beskyttelse ;) ), noen sekker, og trolig en marinenblå K-x (får nok lov til det etter TV2 testen). Har og fått batteri i speilrefleksene, så nå går det ann og demonstrere skikkelig. Får vi det til å svinge, blir det nok noe mer optikk etterhvert og.

 

Jeg koser meg med andre ord.

 

Ellers går det i prising, rydding, utkjøring, og et og annet salg, men jeg er ikke skikkelig i gang ennå. Utrolig mye å sette seg inn i av typen; "hvorfor er barbermaskin a 2000 dyrere enn barbermaskin b"?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hvor lenge tror du lidenskapen for foto får bestemme dine valg i anbefalinger til kunder da Tim? De fleste knekkes ganske fort av ekstrapoengene de får ved å anbefale det utstyret de tjener mest på..

 

Jeg tror alle de store kjedene ville vært langt bedre hvis de som solgte utstyret hadde brydd seg om det. Misunner alle de som kommer inn i butikken og møter Tim for en foto-prat.

Lenke til kommentar

Driver og vurderer Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM mot Tamrons 17-50mm f2.8, where to go - what to do.

 

Kjøpte meg for øvrig en Crumper Easy Weasy-sekk på FotoVideo. Den er perfekt for mitt bruk. Får plass til en god del utstyr, samt bøker (som jeg trenger på UiO) og en laptop (som jeg trenger hele tiden). Merker at jeg har lyst på en sånn skulderveskebag også. Kan funke når jeg ikke vil gå med sekk og bare ha med meg litt. Skal jo ikke på UiO hver dag. Nesten, i alle fall.

Lenke til kommentar

Hvor lenge tror du lidenskapen for foto får bestemme dine valg i anbefalinger til kunder da Tim? De fleste knekkes ganske fort av ekstrapoengene de får ved å anbefale det utstyret de tjener mest på..

 

Jeg tror alle de store kjedene ville vært langt bedre hvis de som solgte utstyret hadde brydd seg om det. Misunner alle de som kommer inn i butikken og møter Tim for en foto-prat.

Finnes ikke noe ekstrapoeng å jakte på i denne butikken.

 

Dvs. bonusordning er det jo. Men den er ikke personlig, det går på butikken totalt. Så det betyr at vi står ganske fritt til å anbefale det vi mener er bra for kunden, uavhengig av merke.

 

Det betyr forhåpentligvis at det er mulig å holde gløden ved like. Men hvor det bærer, det vil tida vise. Får jeg det til å svinge, så beholder jeg den forhåpentlig.

Lenke til kommentar

Jeg koser meg med andre ord.

Flotters :thumbup:

 

Ellers går det i prising, rydding, utkjøring, og et og annet salg, men jeg er ikke skikkelig i gang ennå. Utrolig mye å sette seg inn i av typen; "hvorfor er barbermaskin a 2000 dyrere enn barbermaskin b"?

Det er vel det som er morsomst med å jobbe i en slik butikk - det er mange forskjellige ting å gjøre og forskjellige ting man kan selge.

 

Kjøpte GPS-en min hos Expert i forrige uke. For det første så var det samme pris i butikk som på web. For det andre, så har de ikke kølapp-system. For det tredje så skjønte ekspeditør mine spørsmål. Og til slutt prøvde han ikke å pushe "sitt" merke.

Lenke til kommentar

Varierende blender er deal-breaker for meg iallfall.

 

Jeg har også tenkt sånn, men jeg har lest mye bra om det.

 

 

Tror jeg hadde gått for 15-85 etter alle de strålende tilbakemeldingene det har fått. Til tross for dårlig lysstyrke.

 

Ja, men igjen, det er jo 2k mer enn Tamronen. Ååååh, disse valgene.

 

Jeg får heller konsentrere meg om de fem sidene jeg skal ha ferdig om populærkultur.

Lenke til kommentar

Kjøpte GPS-en min hos Expert i forrige uke. For det første så var det samme pris i butikk som på web. For det andre, så har de ikke kølapp-system. For det tredje så skjønte ekspeditør mine spørsmål. Og til slutt prøvde han ikke å pushe "sitt" merke.

Jeg måtte melde pass og få hjelp på et GPS-salg.

 

Var en kunde som skulle ha mye rart, og alt gikk greit, helt til GPS. Steike irriterende for det gikk så bra fram til det.

 

Ellers har vi tre speilreflekser inne. 1000D, D3000 og A230. Er neimen ikke lett å velge hva som er riktig å anbefale, når kunden ikke har preferanser. Tre hus som i praksis er nesten kliss like.

Lenke til kommentar

15-85 går jo fra dårlig til veldig dårlig lysstyrke. Veldig slitsomt å bruke under lite lys da en forandring i brennvidde gi endringer i lukkertid.

 

Velg en f2.8 zoom, selv om det er mulig at bildekvaliteten ikke er like god. Da får du en lysere søker, du trenger ikke å tenke på at lukkertida endres og i tillegg kan du jo blende litt ned i forhold til 15-85..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...