Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Man kan skanne alle sort/hvitt filmer, men sølvet i "vanlig" B/W film gjør at IR lyset som ICE (støv/ripefjerning) bruker til å detektere riper blir blokkert.

 

XP2 og BW400CN stopper ikke IR lyset og kan således skannes med ICE påslått.

 

Francis :)

Hvordan stiller det seg med avfotografering av neg/dias i forhold til scanning? Det finnes jo endel rimelige sett til avfotografering ?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte som sagt brukt og heller slitt ST-E2 - men får det ikke til å fungere.

 

Noen som har ST-E2-erfaringer - noe jeg gjør galt?

 

Den slarker også litt i blitsskoen - heve kjøpet eller be om reparasjon

 

Edit: Never mind - leste i bruksanvisningen at batteriet skal skiftes hvis ikke Pilot-lampen skrur seg på innen 30sek etter at man har skrudd den på - den lampen lyser ikke i det hele tatt, så det skal nok bare skiftes batterier. :)

 

Jeg pleier også å få samme resultat når jeg har glemt og sette inn batteriet :)

 

Slarker litt min også,ca4/5 millimeter i alle retninger og den kjøpte jeg ny,jeg må bruke en viss mengde trykk/press når jeg skal fjerne den fra kameraet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg pleier også å få samme resultat når jeg har glemt og sette inn batteriet :)

 

Slarker litt min også,ca4/5 millimeter i alle retninger og den kjøpte jeg ny,jeg må bruke en viss mengde trykk/press når jeg skal fjerne den fra kameraet.

..At hjelpefokuslys og lys bakpå funker uten batteri?

 

Godt å høre at slark er "normalt". :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg pleier også å få samme resultat når jeg har glemt og sette inn batteriet :)

 

Slarker litt min også,ca4/5 millimeter i alle retninger og den kjøpte jeg ny,jeg må bruke en viss mengde trykk/press når jeg skal fjerne den fra kameraet.

..At hjelpefokuslys og lys bakpå funker uten batteri?

 

Godt å høre at slark er "normalt". :)

 

Heller at den ikke virker ;)

 

Edit:et tips,2CR5 batteriet er ikke det som butikkene selger mange av så det er ofte de ligger med reduserte priser i "billigkurver"

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva som er målet ditt. Fomapan har en spesiell "look" og må fremkalles i vanlig B/W kjemi.

 

XP2 kan fremkalles alle plasser som fremkaller C41 film, og har i sin tur sin egen "look".

 

Jeg synes Fomapan 100 i T-Max fremkaller er en fin kombo, men vær obs på at Fomapan filmene er ganske skjøre og må behandles forsiktig under fremkalling.

 

3874678512_1b028177ab_o.jpg

 

Fomapan 100 @ 100 i T-Max fremkaller (1+4)

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Argh, når skal man lære å ta backup OFTE? Eksterndisken min krasja nettopp, med ca. tre måneder med bilder uten backup. Heldigvis bare noe feil med filsystemet, så burde gå fint å få tak i filene, men irriterende å bruke tid på det.

Tsk. Tsk. Dask på lanken og fy i trynet ;)

 

Nå er det ikke uvanlig at vi som privatpersoner svikter på backup-siden. Men med alle bilder, musikk osv som en nå har på "data-en", så blir backup mer og mer viktig ...

 

En lærdom som våre finske eiere også bør ta seg ad notam. De outsourcet all it drift (med servere, disk-array osv) rett før jul. Og tidlig i denne uken så gikk et disk-array åt skogen. Det er enda ikke fikset opp.

 

Takke f... for at vi har gått over til mercurial som SCM - ellers så hadde det vært mange som hadde tvinnet tommeltotter blandt utviklerene. Fordelen har vært at det har veært lite med powepoint-filer flyende rundt denne uken :D

Lenke til kommentar

Min erfaring er at backup ikke blir gjort hvis det ikke går 100% automatisk. John Gruber hadde forresten en god gjennomgang av sitt backupsystem for et par dager siden, men det er nok mest aktuelt for Mac-brukere.

 

Han nevner Dropbox, og det er et godt tips for alle. Bare det å ha automatisk lagring av versjoner av dokumentene mine redder meg til stadighet (sparte meg for flere timer senest i kveld). 2GB lagringsplass er gratis, og det burde holde for dokumentmappen for de fleste av oss. Tar maks ti minutter å sette opp, og sikrer langt bedre nattesøvn.

 

Triks for Mac-brukere: kombiner Dropbox med ln -s (symbolsk link) mellom mapper. Linken fungerer begge veier – om jeg via Dropbox-nettsiden laster opp en fil til f.eks. /Dropbox/Documents/Dev/ vil denne dukke opp i /user/Documents/Dev/. Nevnte jeg at det skjer på alle maskinene mine, hele tiden, sekunder etter opplasting? Genialt.

Lenke til kommentar

Kjørte Time Machine relativt ofte (hver gang jeg kobla disken til Mac Proen) helt til jeg oppgraderte til Snow Leopard og gjorde en fresh install. Gadd aldri sette opp Time Machine igjen. Sux to be me now. :p

 

Kjører Diskwarrior atm, satser på at jeg slipper å mekke ny harddisk i morra, da det vil gå ut over spritbudgettet til NM-fest på lørdag (NM i Janitsjar i Trondhjem that is). :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...