Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Var en tur oppe på Holmenkollen for å ta noen bilder av den nye hoppbakken i flombelysning. Ble forsøkt jaget av vakter som påpekte de fiktive (les: de som ikke finnes) sperringer; samt at det var strengt forbudt å oppholde seg på området; men ordnet seg - Sachtler stativet ble muligens tolket som skummelt slagvåpen? ;) Jeg bare fortsatte med å ta bilder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lettere om du kommer med objektivnavn eller sånt, om du lurer på hvilken fatning et objektiv passer på

 

Men det er ikke det jeg lurer på. Jeg lurer på hvilken fatning som ligger mellom Nikon F og Canon EF i diameter (flange diameter), sannsynligvis nærmere nikon enn canon.

Lenke til kommentar

Tjah - Hva med Crumpler Shop, Bogstadveien 11? Eventuelt FotoVideo, samt Japan Photo*) i Akersgata 43. :)

 

Avd. Rude Foto - det var en gang en krem-fotobutikk, det. Gamle Rude Foto, altså.

 

Hvorfor gjør de det så enkelt? Takk! :)

Kunne du rapportert tilbake om du reiser dit?

Eg googla litt rundt og kom fram til den konklusjonen at det ikkje var nokon forhandlarar i Bergen og omegn.

Lenke til kommentar

Er ikke den gått inn? Hele resten av gården pusses opp til å bli en stor H&M.. :thumbdown:

Åh, bugrit - det kan hende. Lurer på om jeg husker noe sånt når du nevner det, ja. Er ikke så veldig ofte jeg sjekker Bogstadveien for tiden..

 

Hmm hva med den i Skinderg. 22, da? :innocent:

 

 

Men - FotoVideo har fint utvalg i Crumpler-greier - kjøpte en halvfotosekk der. Kjøpte senere en helfotosekk på konkurssalg i Køben.

Halvfotosekken er fin, men føler ikke jeg alltid får utnyttet ikkefoto-delen av sekken - det er litt krøkkete åpning.

Lenke til kommentar

Jeg har sett dårlige unnskyldninger for en Københavntur.

Kom i så fall gjerne innom. :)

 

Crumpler shop er forresten rett borte i gata for überfotobutikken Photografica. Liker man også nerdeting som brettspill og sånt, er også besøk på Games og Faraos Cigarer obligatorisk - også like ved. (Games har også fine modellbiler til foto.) ..Og Det Lille Apotek, da. ..Alle sammen i få meters avstand, rett ved Strøget. :)

 

..Og så skal man også forbi Kokkebutikken Kunst og Køkkentøj, litt lenger opp i Strøget retning Nyhavn. ..Ved Nyhavn har man også Foto-C - hvor i alle fall jeg har kjøpt all L-optikken min - brukt. :)

Lenke til kommentar

Men da tar jeg både 50mm macroen, samt 24 mm ut av vurderingen og sitter igjen med Olympus sin pancake f/2.8 og Sigma 30mm f/1.4.

 

Fant ut at kit-objektivet, satt på 25 mm, har laveste blender på f/4.7, så f/2.8 høres jo en del bedre ut, men hvor mye utgjør det egentlig i forhold til lukkertid? Hvis jeg har forstått det riktig, er det slik at f/1.4 er to trinn lavere enn f/2.8?

f2.8 gjør at jeg må bruke iso 1600 innendørs hjemme (ikke så mye lys). Når jeg benytter 50mm så klarer jeg samme lukkertider med iso 800. Dette skulle tilsi at jeg vil få iso 400 med f1.4 *(sikkert noen som retter meg kjapt hvis jeg tar feil nå).

 

Når det gjelder 25 f2.8 vs 30 1.4 så ville nok jeg valgt 30mm hvis du har råd til det. pancake koster 1500 hos JP, 30mm koster vel rundt 3500, så det er litt forskjell i pris. hvis størrelse, pris og vekt er viktig så velger du 25mm, hvis lysstyrke er det viktigste så velger du 30mm.

Lenke til kommentar

Sitter og vurderer trådløs blitstrigging for tiden og lurer på om det er noen markante forskjeller mellom nye PW`s og Canon ST-E2 med unntak av rekkevidden?

 

ST-E2 "Ir-teknologi" har en spesifikk retning den virker i,ca60 grader foran kameraet og kan være litt tullete i sterk sollys.

Jeg laget en test opp mot 7D sin innebygde blits-styring i 7D tråden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

znip

f2.8 gjør at jeg må bruke iso 1600 innendørs hjemme (ikke så mye lys). Når jeg benytter 50mm så klarer jeg samme lukkertider med iso 800. Dette skulle tilsi at jeg vil få iso 400 med f1.4 *(sikkert noen som retter meg kjapt hvis jeg tar feil nå).

 

Når det gjelder 25 f2.8 vs 30 1.4 så ville nok jeg valgt 30mm hvis du har råd til det. pancake koster 1500 hos JP, 30mm koster vel rundt 3500, så det er litt forskjell i pris. hvis størrelse, pris og vekt er viktig så velger du 25mm, hvis lysstyrke er det viktigste så velger du 30mm.

 

Hmm, ja, jeg får vurdere de forskjellige opp mot hverandre når sommeren nærmer seg. Hvis jeg ikke får råd til 30 mm, så blir det nok en 25 mm uansett, da f/2.8 er en del bedre enn f/4.7, og i tillegg så tar den jo "null" plass i kameravesken. Takker for svar og god hjelp. :)

Lenke til kommentar

Jeg som trodde at Pentax 645D ville bli et bra kamera. Etter å ha lest "anmeldelsen" til Kennyboy innser jeg at det ikke stemmer.

 

Han slakter det fordi det har lysmåler med mer enn ett målefelt, og fordi han ikke finner innstillingshjul for blender og lukker.

 

Takk Kenny, for at du tar deg tid til å se på kamera og å opplyse bermen. Verden ville vært et fattigere sted uten deg.

Lenke til kommentar

Jeg som trodde at Pentax 645D ville bli et bra kamera. Etter å ha lest "anmeldelsen" til Kennyboy innser jeg at det ikke stemmer.

 

Han slakter det fordi det har lysmåler med mer enn ett målefelt, og fordi han ikke finner innstillingshjul for blender og lukker.

 

Takk Kenny, for at du tar deg tid til å se på kamera og å opplyse bermen. Verden ville vært et fattigere sted uten deg.

Han har i hvertfall skjønt at 645D er et proff-kamera, da det bruker 4:3 som bildeformat, og ikke 2:3 som amatør-kameraene :grin:

Lenke til kommentar

Jo. Men proffer trenger ikke lysmåler, så derfor er det nok amatør allikevel.

 

Hadde Pentax utstyrt det med en hyper speeda Velia-profil, da ville nok pipa fått en helt annen låt.

 

Eller nei, :hmm: nå glemte jeg at Kennyboy ikke prøver kamera han anmelder så sant det ikke er Nikon.

 

Jaja. Nok om Kenny. Egentlig er jeg fortsatt interesert i hva dette kameraet er i stand til å levere, og på hvordan markedet vil reagere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...