Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hva tror dere jeg fikk i dag?

Esken var så stor som dette

 

(Dere som vet hva det er, ikke røp det)

 

Noe du mista i forrige uke,og var forbanna på at ikke var å oppdrive i Norge ?

Det var vel plass til minst en reserve i esken kan jeg tenke meg :)

 

Det er nok plass til ca 50+ reserver i esken..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg trenger noe mer lyssterkt enn kiten pga vi sannsynligvis dropper innom en del kirker og museumer.

Problemet er at du trenger også vidvinkel i slike steder .. Og lyssterk vidvinkel vokser ikke på trær.

 

Slik jeg ser det er alternativene:

- 25mm Pancake f/2.8 til ca 1500 kr

- 35mm Macro f/3.5 til ca 2000 kr

- 50mm Macro f/2.0 til ca 4500

25mm pancake kan anbefales på generellt grunnlag. Den gjør kamera kompakt, og du blir meget diskret. Jeg bruker den mye. 35mm-en er også nice, men er ikke like allsidig.

 

Hvilken brennvidde funker best for bygninger/arkitektur og kan til nøds også doble som et greit portrettobjektiv?

For arkitektur, så er det vidvinkel som gjelder. En 9-18mm vil være konge. Til portrett, så vil jeg anbefale 40-150mm som du allerede har.

 

Igjen, takk for et kjapt og informativt svar. :)

 

Hmm, i hvilke sammenhenger bruker du oftest 25 mm'en din?

 

Fantastisk at Olympus sine objektiver (ok da, ikke alle, men de som er innenfor mitt budsjett) er så kompakte og lette som de er, E-520, 14-42 og 40-150 kommer på ca ett kg, det er absolutt ikke ille..

Lenke til kommentar

Igjen, takk for et kjapt og informativt svar. :)

 

Hmm, i hvilke sammenhenger bruker du oftest 25 mm'en din?

 

Fantastisk at Olympus sine objektiver (ok da, ikke alle, men de som er innenfor mitt budsjett) er så kompakte og lette som de er, E-520, 14-42 og 40-150 kommer på ca ett kg, det er absolutt ikke ille..

Godt spørsmål, men jeg har 25mm på i tide og utide, og når jeg går tilbake og ser på de bildene jeg er mest fornøyd med, så er det overraskende ofte at det er 25mm som er på. Ellers, så er det 40-150mm-en ...

 

F.eks i denne tråden, så var planen å variere mellom 25mm og 35mm (og Canon med 24mm, 28mm, 35mm og 50mm). Men det er foreløbig E-620 og 25mm-en som rår ... Fler bilder her.

Lenke til kommentar

Igjen, takk for et kjapt og informativt svar. :)

 

Hmm, i hvilke sammenhenger bruker du oftest 25 mm'en din?

 

Fantastisk at Olympus sine objektiver (ok da, ikke alle, men de som er innenfor mitt budsjett) er så kompakte og lette som de er, E-520, 14-42 og 40-150 kommer på ca ett kg, det er absolutt ikke ille..

Godt spørsmål, men jeg har 25mm på i tide og utide, og når jeg går tilbake og ser på de bildene jeg er mest fornøyd med, så er det overraskende ofte at det er 25mm som er på. Ellers, så er det 40-150mm-en ...

 

F.eks i denne tråden, så var planen å variere mellom 25mm og 35mm (og Canon med 24mm, 28mm, 35mm og 50mm). Men det er foreløbig E-620 og 25mm-en som rår ... Fler bilder her.

 

Hmm, det høres jo greit ut, men hvor mye er det egentlig å hente lysmessig?

 

Googlet litt og fant en tråd inne på Olympus-delen av Cameralabs-forumet, hvor de anbefalte Sigma 24mm f/1.8, Sigma 30 mm f/1.4 eller 18-50 f/2.8 til situasjoner med lite lys. Noen formeninger om disse Sigma-objektivene?

 

Tror jeg får ta meg en tur på Japan Photo, evt Ur og Foto om de fører noe Olympus for å se hva som funker av brennvidder og i forhold til lommebok. :p

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Kan ikke være så dyrt å skaffe noen konvolutter.

 

Var pakken sendt som brev, eller som sporbar pakke? Mange speditører opererer med en minimumsstørrelse på pakker som skal sendes med sporing, muligens fordi sorteringsmaskinene ikke håndterer pakker under en viss størrelse (og i hvertfall ikke konvolutter), det kan være en del av forklaringen.

Lenke til kommentar

Hmm, det høres jo greit ut, men hvor mye er det egentlig å hente lysmessig?

 

Googlet litt og fant en tråd inne på Olympus-delen av Cameralabs-forumet, hvor de anbefalte Sigma 24mm f/1.8, Sigma 30 mm f/1.4 eller 18-50 f/2.8 til situasjoner med lite lys. Noen formeninger om disse Sigma-objektivene?

 

Tror jeg får ta meg en tur på Japan Photo, evt Ur og Foto om de fører noe Olympus for å se hva som funker av brennvidder og i forhold til lommebok. :p

hvis jeg husker riktig så har jpsalvesen(?] en 24 1.8, og han anbefalte den ikke. Tror forøvrig at du sliter med å finne 24/30mm til olympus i Norge, det har vært tomt for 30mm i fourthirds fatning i evigheter, og 24 1.8 har jeg ikke sett i norske nettbutikker.

 

Når jeg drar på ferie så lar jeg både 14-54 og 50mm ligge hjemme. 14-42 og 25 2.8 holder i massevis. Hadde jeg hatt 40-150 så hadde jeg tatt med den også siden den ikke tar så mye plass.

 

Jeg vurderer å selge noe av det jeg har og kjøpe en av de to 25 1.4 som ligger på foto.no, har du råd så er vel det noe å vurdere.

Endret av Johnny™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...