Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Mener du som i "hvordan er det å ha tjenestestilling som fotograf" eller som i "hvordan er det å være inne til (ikke fotorelatert) førstegangstjeneste og få utløp for fotohobbyen"?

 

Begge deler for den del.

 

De tjenesterelaterte bildene jeg har tatt kan jeg ikke dele, men jeg har lagt ut 330 ikke-tjenesterelaterte bilder fra da jeg var inne for fem år siden her. Gode muligheter for å finne motiver i felt, men det kan tenkes at noe mer kompakt enn en speilrefleks kan være fordelaktig i en del tilfeller :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem f* bryr seg om norsk fotball? Formel 1-sesongen er jo i gang på søndag!

 

Jeg spiste frokost til første fritrening i Baharain i dag morges... :love:

 

Fulgte med på F1 i 10-12 år før jeg ga opp pga TV3-konsernet. Ikke f om jeg betaler 250,- pr måned (2500,- ellerno pr år) for å se 17-18 løp pr år. Nå har de sikret seg rally også, så da blir det ikke til at jeg følger med på det heller.

Lenke til kommentar

Hils på blitsen min. Når vi snakker om egennavn, så frister det å døpe den Flash Gordon.

 

 

4426964819_ed985e365b_o.jpg

 

 

 

I bought the Elinchrom Ranger RX for my 18th birthday (which was on March 6th). That's my excuse anyway :)

 

I bought it used, and got 2 lightstands, 3 umbrellas, skyport transmitter and receiver, reflectors and a softbox with it. The price was really nice, so although this was an investment I thought of doing later in 2010, I just went for it now (also because of the seller's location, he lives quite close to me, so I just took the bus and fetched it).

 

I'm really looking forward on using this on location, especially in sunlight. Wait, what was that? Sunlight? Fuck you, I have 1100w of brute light!

 

Lenke til kommentar

Hmm.. Laster ned SolidWorks nå. Tenkte å lage en modell av Nikon F -> Canon EF adapteret mitt for så å lage det litt tykkere så det fungerer på 5D'n også.

Jobber på maskinverkstedet på jobben disse ukene nå så skal ikke se bort ifra at jeg får frest ut de to modellene det blir også... Fin øvelse med CNC fresen det :)

Endret av W202
Lenke til kommentar

Hva tror dere jeg fikk i dag?

Esken var så stor som dette

Fulgte dollarseddelen med ;)

 

Ettersom jeg vet hva det er, så vil jeg jo si at esken var i det minste laget.

 

Når vi er inne på å gi ting navn: I og med at jeg har Canon og ikke kan få meg noe pancake-objektiv i overskuelig fremtid, gir jeg herved bort navneforslaget Suzette. Et lite pluss i (koke)boka hvis dere skjønner koblingen.

Hint - en god dessert er en drink som må spises.

Lenke til kommentar

Hva tror dere jeg fikk i dag?

Esken var så stor som dette

Fulgte dollarseddelen med ;)

 

Ettersom jeg vet hva det er, så vil jeg jo si at esken var i det minste laget.

 

Ja, skjønner ikke hvordan de klarte å presse det nedi den lille esken, jeg. Flinke, de som pakker hos Canon.

Lenke til kommentar

Kompensere ved å pakke i små kasser? :hmm:

 

And now for something completely different: En ting jeg har lurt på. Her om dagen gikk jeg forbi en som stod og tok bilder. Hun hadde solblenderen montert feil vei og holdt kameraet "feil". Er det sosialt akseptert å si fra om at solblenderen ikke hjelper når den er montert baklengs og at hun får bedre støtte hvis hun holder kameraet annerledes?

Lenke til kommentar

Kompensere ved å pakke i små kasser? :hmm:

 

And now for something completely different: En ting jeg har lurt på. Her om dagen gikk jeg forbi en som stod og tok bilder. Hun hadde solblenderen montert feil vei og holdt kameraet "feil". Er det sosialt akseptert å si fra om at solblenderen ikke hjelper når den er montert baklengs og at hun får bedre støtte hvis hun holder kameraet annerledes?

For å si det slik: Det blir neppe noe napp med det som utgangspunkt ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal på ferie på Balkan + Romania i sommer og tenker å dra med meg 14-42 og 40-150mm, men lurer på hva som er gode valg hvis jeg skulle trenge noe mer lyssterkt enn kit-objektivet (kit = f/3.5-5.6). Føler jeg trenger noe mer lyssterkt enn kiten pga vi sannsynligvis dropper innom en del kirker og museumer.

 

Slik jeg ser det er alternativene:

- 25mm Pancake f/2.8 til ca 1500 kr

- 35mm Macro f/3.5 til ca 2000 kr

- 50mm Macro f/2.0 til ca 4500

 

Men når det kommer til sistnevnte er det blitt såpass dyrt at jeg kanskje også burde vurdere 14-54 II? Hvorfor har ikke Olympus også en f/1.8 til 900 kr som Canon har? :hmm:

 

Hvilken brennvidde funker best for bygninger/arkitektur og kan til nøds også doble som et kurant portrettobjektiv?

 

Og en annen interessant "field test" av ZD 14-42 vs 14-54 vs 12-60, da spesielt på skarphet.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Føler jeg trenger noe mer lyssterkt enn kiten pga vi sannsynligvis dropper innom en del kirker og museumer.

Problemet er at du trenger også vidvinkel i slike steder .. Og lyssterk vidvinkel vokser ikke på trær.

 

Slik jeg ser det er alternativene:

- 25mm Pancake f/2.8 til ca 1500 kr

- 35mm Macro f/3.5 til ca 2000 kr

- 50mm Macro f/2.0 til ca 4500

25mm pancake kan anbefales på generellt grunnlag. Den gjør kamera kompakt, og du blir meget diskret. Jeg bruker den mye. 35mm-en er også nice, men er ikke like allsidig.

 

Hvilken brennvidde funker best for bygninger/arkitektur og kan til nøds også doble som et greit portrettobjektiv?

For arkitektur, så er det vidvinkel som gjelder. En 9-18mm vil være konge. Til portrett, så vil jeg anbefale 40-150mm som du allerede har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...