IceFox Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Er det sånn at man kan velge at endringer på RAW-filer i Lightroom kan lagres som .xmp-filer og i en LR-database. Såvidt jeg skjønner har du alle endringer lagret ett sted. I så fall er det logisk at dette er en ganske usikker måte å lagre data på, så sant du ikke har en del sikkerhetskopier av libary-fila. Nå har jeg bytta til DNG, og da lagres ikke endringer lenger i en egen sidecarfil. Lagres inni selve DNG-fila eller i databasen? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Grunnen til at jeg sletta fila var at jeg kun hadde 200 MB ledig på C-disken, og jeg skrev over med nye data før jeg forstod hva som hadde skjedd. Tviler sterkt på at det er mye å redde...Mulig det finnes andre filer på disken du kan bruke, filer i kataloger du ikke har funnet. Lightroom kan være ganske sært på akkurat dette området. Som jeg har forsøkt å hinte om før, så er det mulig at det bare at Lightroom bare ber om feil bibiotekfil, at den fila du egentlig skal bruke er intakt. Uansett. Hvis du har lovlig versjon, så ta en telefon til adobe norge før du gir opp. De yter førsteklasses support. Ja jeg har lett rundt Tim, men det ser dårlig ut. Fila ville vært såpass stor at den ikke kunne gjemme seg hvor som helst. Jeg er ganske datakompetent og gjør vanligvis ikke slike ting, men da fila het noe med backup, og lå i en mappe som het backup, trodde jeg ikke at det kunne være hele katalogen... Hele problemet kommer egentlig av at jeg har ALT for liten c:-partisjon. Trodde jeg skulle redde meg unna med å installere alt mulig på andre partisjoner, men det er mye som legger seg på c: uansett. Runder vel straks 5 år uten reinstall på denne pcen, inkludert 3 hovedkortbytter og masse fikling. Det hadde nok ikke skada med en clean install snart. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Noen som har noen idè til noe fornuftig jeg kan gjøre mens jeg venter på at skolen skal starte? Ja, sove. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Da har jeg skaffet meg Tamron 17-50 F/2.8 Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Grattis... Marius: Har du høydeskrekk? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Nei... Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Har en plan for hva du kan gjøre før skola starter.. Male fjøs Jævlig høyt opp i møne.. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Er skole nå... Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Trodde det var snakk om sommerferien.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Mr. Olsen, nå skal du lese om Otto von Bismarck og realpolitikk! Mannen som sa "den som har makten gjør som han vil". Bissien er genial. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Er det sånn at man kan velge at endringer på RAW-filer i Lightroom kan lagres som .xmp-filer og i en LR-database. Såvidt jeg skjønner har du alle endringer lagret ett sted. I så fall er det logisk at dette er en ganske usikker måte å lagre data på, så sant du ikke har en del sikkerhetskopier av libary-fila. Nå har jeg bytta til DNG, og da lagres ikke endringer lenger i en egen sidecarfil. Lagres inni selve DNG-fila eller i databasen? Du kan enkelt sette Lightroom til å ta backup av biblioteket under oppstart. Jeg husker ikke hvordan, men du kan bestemme hvor ofte Lightroom spør deg om backup. Jeg har satt den til daglig backup. Når jeg åpner programmet får jeg opp en enkel dialog. Skal jeg bare kikke på bilder eller gjøre noeen småting, så skipper jeg backup, hvis jeg vet at jeg skal jobbe med filene lar jeg den få det som den vil. Er biblioteket lite, går det hele raskt. Er det stort, får du tid til å lese en epost eller to mens den jobber, men det er ikke noen virkelig tidkrevende prosess Endret 12. juni 2008 av fototim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Ja jeg har lett rundt Tim, men det ser dårlig ut. Fila ville vært såpass stor at den ikke kunne gjemme seg hvor som helst. Ja, det er ikke en enorm fil, men litt størrelse er det på den. Så da er nok løpet kjørt. Du får se på det som en anledning til å gjøre mer ut av bildene dine Ta for deg de gamle bildene på nytt, og late som du gjør det for å få bedre resultat. Store sjanser for at det blir bedre enn opprinnelig. Jeg lærer i hvert fall nye ting, og bedrer blikket mitt for hvilke muligheter som ligger i bildet, nesten hver gang jeg redigerer. Ikke de store kvantesprangene lenger, men litt og litt bedre blir jeg. Endret 12. juni 2008 av fototim Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Trodde det var snakk om sommerferien.. Mente fra i natt og fram til kl 11:30 Mr. Olsen, nå skal du lese om Otto von Bismarck og realpolitikk! Mannen som sa "den som har makten gjør som han vil". Bissien er genial. Får vel gjøre det Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Mr. Olsen, nå skal du lese om Otto von Bismarck og realpolitikk! Mannen som sa "den som har makten gjør som han vil". Bissien er genial. Frihet er muligheten til å gjøre som du vil, makt er muligheten til å få andre til å gjøre som du vil. Bismarck var vel i bunn og grunn en maktsjuk jævel. Genial kanskje, men makt korrumperer. Endret 12. juni 2008 av fototim Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Har det noe med foto å gjøre? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Har det noe med foto å gjøre?Lite, svært lite. Omtrent like lite som 90% av det som sies i denne tråden Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Heey, kranglingen er foto-relatert! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Heey, kranglingen er foto-relatert!Joda. Men har jeg krangla? Været er forresten fortsatt dårlig her Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Dårlig her og...Må utå handle bukse, skal på firmafest i kveld, med modern :!: Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Mr. Olsen, nå skal du lese om Otto von Bismarck og realpolitikk! Mannen som sa "den som har makten gjør som han vil". Bissien er genial. Frihet er muligheten til å gjøre som du vil, makt er muligheten til å få andre til å gjøre som du vil. Bismarck var vel i bunn og grunn en maktsjuk jævel. Genial kanskje, men makt korrumperer. Frihetstanken og formyndertanken har samme grunnleggende feil, dersom vi tenker som i de to store ideologiene - de fungerer ikke i praksis. Da med tanke på liberalisme sett mot sosialisme. Bismarcks genialitet var at han faktisk gjennomførte konkrete tiltak, reformer og lover. Han klarte å skape en stat ut av de ganske svake forutsetningene som var til stede. Og den staten var Europas sterkeste stat. Den moderniseringen Bismarck gjennomførte i Tyskland har som direkte resultat det vi i dag ser på som "tysk effektivitet og pålitelighet". Mercedes-Benz laget tradisjonelt biler som i seg selv visualiserte og konkretiserte Bismarcks arv. At han i tillegg var en mann som kunne se saker og ting lenge før de skjedde er heller ikke ille (sikter til hans påstand rundt 1880, "dersom det kommer en ny krig i Europa vil det sansynligvis dreie seg om noe tull på Balkan [...]"). Hans største egenskap er likevel i mine øyne at han klarte å gjøre ting, han holdt hva han lovet. Ingen mann har hatt så stor (positiv) betydning for Tysklands moderne historie som Otto. Sådetså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå