Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Britisk parlamentsmedlem lover at fotografer skal slippe terrormistanke bare man beveger seg utendørs med kamera. dpreview

 

Har pratet litt med en i UK i ett annet diskusjonsforum, og han ble arrestert da han nektet å oppgi personalia.

 

Har jeg gått glipp av noe her, eller har det faktisk vært noen terroraksjoner utført av folk som er/utgir seg for å være fotografer siden de er så på hugget om dagen ?

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Du plikter å oppgi personalia i Norge også, og om du nekter å identifisere deg for politiet kan de ta deg med seg til en politistasjon.

 

Er du sikker?

 

Jeg pratet med en norsk politimann en gang, og han sa at det kun var utlendinger som hadde plikt til å legitimere seg.

 

Francis

 

Du er pliktig å oppgi personalia hvis du blir bedt om det av politiet.

 

Må jeg fortelle politiet hva jeg heter?

Politiet kan kreve å få oppgitt blant annet hva du heter. Det er straffbart å unnlate å fortelle dette, og det er straffbart å oppgi falsk / uriktig navn. Politiet kan også be om å få oppgitt andre opplysninger om deg.

 

Nekter du å oppgi navnet ditt kan politiet innbringe deg til politistasjonen, lensmannskontoret eller lignende for å gjøre undersøkelser slik at en finner ut hva du heter. Det samme gjelder dersom det er tvil om det du forteller er riktig

Kilde: Linky Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Du plikter å oppgi personalia i Norge også, og om du nekter å identifisere deg for politiet kan de ta deg med seg til en politistasjon.

 

Er du sikker?

 

Jeg pratet med en norsk politimann en gang, og han sa at det kun var utlendinger som hadde plikt til å legitimere seg.

 

Francis

Det stemmer at du må oppgi navn hvis politiet vil vite det.

 

Straffeloven

§ 8. Innbringelse

Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten 1 den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel

2 den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel

3 den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av

Lenke til kommentar

http://vimeo.com/9338549

 

Det er ikke til å stikke under en stol at endel av mannfolk og fotonerder ikke bestandig føler seg helt hjemme på kjøkkenet.

For å hjelpe de av dere dette gjelder til å føle at dere kjenner dere igjen så har jeg funnet frem denne videosnutten. Håper noen elementer fra det kjente vil få dere til å føle dere tryggere i deres gastronomiske krumspring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...