Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"0 Medlem(mer) har bursdag i dag

 

Ingen medlemmer feirer sin bursdag i dag"

 

Hmm, må være noe feil *hinthint* ^^,

*Plystrer på "Hurra for deg som fyller dit år"*

 

Jeg vil ha en Canon T70 (etter å ha sett denne reklamen):

 

 

Fått den som en retro-modell med digital sensor hadde vært gull.

Den hadde passa flott som MicoFourThird, spør du meg.

Lenke til kommentar

Action i nabolaget. To ambulanser og et svært Sea King 150 meter utenfor døra mi, så jeg måtte jo dra med meg kamera og ta en luftetur. Men de hadde klart å parkere på den minst opplyste plassen de kunne finne. Jeg var klar over at det var knivstikking som var anledningen og så på lang vei at de jobbet med minst en skadd. Jeg gikk ikke så veldig nærme.

 

Hvordan hadde dere gjort det i en slik situasjon? Hadde dere gått helt opp til ambulansene og helikopteret for så å fyrt løs?

 

Hadde droppet kameraet jeg. Har en innebygd sperre når det kommer til å forevige andres ulykke/skade.

Jeg vet at jeg ikke hadde tatt bilder der man så at de jobbet på en skadd person. Jeg var borti noe av det samme da jeg var i Oslo før jul. Det stod en ambulanse helt "perfekt" plassert ved en av nedgangene til T-banen, og man så to Politimenn med ryggen til, man så noen vektere som stod å så på og man så to ambulansefolk som jobbet med en kar. Den skadde personen som lå på bakken så man bare undersiden av føttene på.

 

Jeg tok kameraet halveis ut av veska før jeg ombestemte meg. Fikk en litt ekkel følelse i kroppen da jeg tenkte over hva jeg egentlig var på vei å ta bilde av, og det var da jeg la kameraet ned igjen.

Uenig. Eg meiner fotografi skal gjennspegla verda, ikkje berre det fine og flotte, men og det triste, utrygge og emosjonelle; kanskje helst det sistnemde. Fotografi har veldig stor makt, det kan forandra mykje, og det er viktig at folk ser korleis verda faktisk er: jævlig. Eg seie ikkje at du ikkje skal fotografera gledesaugneblikk, men du må gjera begge deler. Så lenge du ikkje forstyrrer dei som hjelper den skadde, eller hjelper til sjølv om det er mulig og ønska, ser eg ikkje noko problem i det.

 

Eg ville absolutt ha fyrt laus, men passa på at eg ikkje var i vegen.

 

Detta er reint fotojounralistisk, det same gjeld ikkje for blomster og landskap.

Lenke til kommentar

:fun:

 

Grattis :)

 

Får man kjøpt billetter opp på Holmenkollen,eller må man bruke billettservice ?

Og hvordan er den lureste måten og sette fra seg bilen på ?

 

Tidligere år har det vært mulig å handle billetter der oppe.

Beste er nok å finne p-plass nede i byen og ta banen opp dit, da du slipper endeløse køer både opp og ned derfra igjen.

Lenke til kommentar

Action i nabolaget. To ambulanser og et svært Sea King 150 meter utenfor døra mi, så jeg måtte jo dra med meg kamera og ta en luftetur. Men de hadde klart å parkere på den minst opplyste plassen de kunne finne. Jeg var klar over at det var knivstikking som var anledningen og så på lang vei at de jobbet med minst en skadd. Jeg gikk ikke så veldig nærme.

 

Hvordan hadde dere gjort det i en slik situasjon? Hadde dere gått helt opp til ambulansene og helikopteret for så å fyrt løs?

 

Her tror jeg de fleste proffe pressefotografene ville brukt tele og holdt jeg godt unna. Har du ikke tele ville jeg prøvd å gjøre det som var naturlig.

 

Var det mange andre tilskuere der? Jeg var på foredrag med Torstein Øen (fotograf i Fædrelandsvennen) og han var nesten aldri redd for å gå nærme, for det var som regel alltid noen med mobilkamera, som stod nærmere.

 

Ellers ser jeg ikke noe galt i fotografere slike situasjoner så lenge offeret får ordentlig hjelp fra politi/sykepersonell/brannvesen og situasjonen er under kontroll, slik den var her.

Lenke til kommentar

Skal til Nepal/India om 5 dager.

Woho masse bilder xD

Du har virkelig noe å glede deg til! Hvor reiser du? (Formodentlig inkludert en del turgåing i Nepal, eller?)

 

Pro tip: når en er ute og går i Himalaya er det alltid lurt å drikke masse, men drikk spesielt mye på kvelden, slik at du er helt sikker på å våkne i 2-3-tiden på natten. Nattehimmelen i Himalaya er det mest spektakulære jeg har sett, med god margin.

Lenke til kommentar
Hvordan vinne? Hvor mange syntes nettopp ditt bidrag er det beste? Målet er å få flest stemmer og en høyest mulig snittkarakter på ditt arbeid i form av gitte stjerner (1 – 5) For å klare dette er det viktig å få så mange som mulig til å stemme på nettopp ditt bidrag. De 15 bidragene som får høyest snittkarakter vil bli presentert for en fagjury som igjen velger en vinner. Juryens valg vil være basert på originalitet, kreativitet, design excellence og nytenkning.

 

Målet er å få flest mulig til å se den kaffe-dritt-sida..

 

Gidder ikke være med i en konkurranse hvor bildene ikke er det viktige, men antall stemmer man klarer å samle inn.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Så var det 4 dager igjen til avreise til Madagaskar - og jeg har ennå ikke bestemt meg hvor mye utstyr som blir med - alternativene er som følger :

 

 

 

 

alt.1 (the works)

 

D700

50mm 1.4

60mm 2.8 micro

150mm 2.8 macro

120-300 2.8

en blits

SU800 + 2xSB200

 

 

alt.2 (mellomvei)

 

D700

50 1.4

60mm 2.8 micro

150mm 2.8 macro

en blits

SU800 + 2xSB200

 

 

alt.2 (puristen)

 

D700

60mm 2.8 micro

150mm 2.8 macro

en blits

SU800 + 2xSB200

Lenke til kommentar

Skal til Nepal/India om 5 dager.

Woho masse bilder xD

Du har virkelig noe å glede deg til! Hvor reiser du? (Formodentlig inkludert en del turgåing i Nepal, eller?)

 

Pro tip: når en er ute og går i Himalaya er det alltid lurt å drikke masse, men drikk spesielt mye på kvelden, slik at du er helt sikker på å våkne i 2-3-tiden på natten. Nattehimmelen i Himalaya er det mest spektakulære jeg har sett, med god margin.

 

 

Skal på sånn skoletur i 15dager, men de holder programmet hemmlig :thumbdown:. Men tror det blir mye tempel greier og sånn barnehjem/flykningsleirer.

Lenke til kommentar

:fun:

 

Grattis :)

 

Får man kjøpt billetter opp på Holmenkollen,eller må man bruke billettservice ?

Og hvordan er den lureste måten og sette fra seg bilen på ?

 

Tidligere år har det vært mulig å handle billetter der oppe.

Beste er nok å finne p-plass nede i byen og ta banen opp dit, da du slipper endeløse køer både opp og ned derfra igjen.

 

Får satse på det,har et par utenlandske kollegaer som gjerne vil ha med seg Holmenkollen-brølet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...