Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Har han optikk fra før? Optikk til D700 for 400 USD høres litt lite ut.

Tre objektiver mellom 24 og 35mm som fungerer helt finfint på D700.

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/66980-GREY/Nikon_1919_Wide_Angle_AF_Nikkor.html

http://www.bhphotovideo.com/c/product/131063-GREY/Nikon_1922_Wide_Angle_AF_Nikkor.html

http://www.bhphotovideo.com/c/product/92011-GREY/Nikon_1923_Wide_Angle_AF_Nikkor.html

 

Fyr jeg kjenner bruker 24/2.8 på D700 og er en happy camper, kjenner en annen fyr med D3 som bruker 35/2.0, han er også en happy camper. 28/2.8 vet jeg ikke så mye om, men antar det på sett og vis er i samme klasse.

 

Dette er ikke prima-optikk, det er tilstrekkelig optikk. Velg brennvidde etter smak, tror jeg vi sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhåpentligvis blir 95% av bildene aldri croppet (ellers bør man seriøst jobbe med teknikken sin), så de pikslene er jo for det meste bortkastede data.

 

Jeg tror ikke 5D2-tettingen er helt verdiløs, men den er nok ikke helt super heller: http://www.luminous-landscape.com/essays/antarctica-2009-worked.shtml

 

Edit: personlig ville jeg syntes det var traurig å bare ha fastoptikk. Man må liksom ha en ok normalzoom, syns jeg. Jeg var veldig lite fornøyd med Nikon 24-120VR på D700 - mest fordi største blender på f/5.6 gjør det til et ganske håpløst "actionobjektiv". Etter å ha anskaffet brukt Tamron 28-75/2.8 er jeg vesentlig lykkeligere. Den får man greit tak i for omkring $300 på ebay.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Action i nabolaget. To ambulanser og et svært Sea King 150 meter utenfor døra mi, så jeg måtte jo dra med meg kamera og ta en luftetur. Men de hadde klart å parkere på den minst opplyste plassen de kunne finne. Jeg var klar over at det var knivstikking som var anledningen og så på lang vei at de jobbet med minst en skadd. Jeg gikk ikke så veldig nærme.

 

Hvordan hadde dere gjort det i en slik situasjon? Hadde dere gått helt opp til ambulansene og helikopteret for så å fyrt løs?

 

Hadde droppet kameraet jeg. Har en innebygd sperre når det kommer til å forevige andres ulykke/skade.

Lenke til kommentar

Norge kontra US. 6000 kr spart. Verdt det?

Ja. Dette er solid utstyr, og risikoen for reparasjon over garanti/reklamasjon er liten. Man får fikset mye for 6k.

 

Case in point: Jeg sparte 4k på å kjøpe D200 i USA for noe år siden. Jeg endte med å bruke 750 på å justere AF, som ellers ville gått på garanti - da satt jeg igjen med 3250 spart. I tillegg fikk jeg en vannskade (gjennom hotshoe) det ville kostet 1000 å reparere, men den hadde uansett ikke blitt dekket av garanti.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Action i nabolaget. To ambulanser og et svært Sea King 150 meter utenfor døra mi, så jeg måtte jo dra med meg kamera og ta en luftetur. Men de hadde klart å parkere på den minst opplyste plassen de kunne finne. Jeg var klar over at det var knivstikking som var anledningen og så på lang vei at de jobbet med minst en skadd. Jeg gikk ikke så veldig nærme.

 

Hvordan hadde dere gjort det i en slik situasjon? Hadde dere gått helt opp til ambulansene og helikopteret for så å fyrt løs?

Så lenge jeg ikke går i veien og det ikke er noen sperrebånd1, går jeg tett på, i alle fall om lyset er for dårlig for tele.

 

Men på generelt grunnlag, som en av mine gamle fotolærere sa, "på ulykkessted plukker jeg opp telen og holder meg så langt unna jeg kan". Det er et spørsmål om hva du selv takler å gjøre, og hva du kan gjøre, rent juridisk.

 

1 Å krysse politiets sperrebånd er seriøs bizniz. Vet om et tilfelle der en fotograf løftet opp et sperrebånd for å ta et bilde under det og fikk en bot på et par store lapper. Ja, det er seriøst. Ikke kryss sperrebånd, du kan spørre politiet, men ikke kryss uten lov. Aldri.

Lenke til kommentar

Action i nabolaget. To ambulanser og et svært Sea King 150 meter utenfor døra mi, så jeg måtte jo dra med meg kamera og ta en luftetur. Men de hadde klart å parkere på den minst opplyste plassen de kunne finne. Jeg var klar over at det var knivstikking som var anledningen og så på lang vei at de jobbet med minst en skadd. Jeg gikk ikke så veldig nærme.

 

Hvordan hadde dere gjort det i en slik situasjon? Hadde dere gått helt opp til ambulansene og helikopteret for så å fyrt løs?

 

Hadde droppet kameraet jeg. Har en innebygd sperre når det kommer til å forevige andres ulykke/skade.

Jeg vet at jeg ikke hadde tatt bilder der man så at de jobbet på en skadd person. Jeg var borti noe av det samme da jeg var i Oslo før jul. Det stod en ambulanse helt "perfekt" plassert ved en av nedgangene til T-banen, og man så to Politimenn med ryggen til, man så noen vektere som stod å så på og man så to ambulansefolk som jobbet med en kar. Den skadde personen som lå på bakken så man bare undersiden av føttene på.

 

Jeg tok kameraet halveis ut av veska før jeg ombestemte meg. Fikk en litt ekkel følelse i kroppen da jeg tenkte over hva jeg egentlig var på vei å ta bilde av, og det var da jeg la kameraet ned igjen.

Lenke til kommentar

Action i nabolaget. To ambulanser og et svært Sea King 150 meter utenfor døra mi, så jeg måtte jo dra med meg kamera og ta en luftetur. Men de hadde klart å parkere på den minst opplyste plassen de kunne finne. Jeg var klar over at det var knivstikking som var anledningen og så på lang vei at de jobbet med minst en skadd. Jeg gikk ikke så veldig nærme.

 

Hvordan hadde dere gjort det i en slik situasjon? Hadde dere gått helt opp til ambulansene og helikopteret for så å fyrt løs?

 

Hadde droppet kameraet jeg. Har en innebygd sperre når det kommer til å forevige andres ulykke/skade.

Jeg vet at jeg ikke hadde tatt bilder der man så at de jobbet på en skadd person. Jeg var borti noe av det samme da jeg var i Oslo før jul. Det stod en ambulanse helt "perfekt" plassert ved en av nedgangene til T-banen, og man så to Politimenn med ryggen til, man så noen vektere som stod å så på og man så to ambulansefolk som jobbet med en kar. Den skadde personen som lå på bakken så man bare undersiden av føttene på.

 

Jeg tok kameraet halveis ut av veska før jeg ombestemte meg. Fikk en litt ekkel følelse i kroppen da jeg tenkte over hva jeg egentlig var på vei å ta bilde av, og det var da jeg la kameraet ned igjen.

 

Jeg er ganske sikker på at hendelsen Bareanton snakker om var den samme knivstikkingen jeg dekket for lokalavisa i går. Tilfellet der var at jeg ble bedt om å trekke meg tilbake av politiet (og gjorde det). Følg normale spilleregler, så går det greit. Støtter ellers opp om å være varsom med å ta bilder av skadde.

 

Vi plukket ut noen bilder av politifolkene på stedet. Ikke noe galt å ta bilder, så lenge du ikke trenger deg helt oppi.

 

Virker ellers som én lokalavis og regionsavisen (som ikke var der) kjøpte bilder av lokalpersoner etter knivstikkingen.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at hendelsen Bareanton snakker om var den samme knivstikkingen jeg dekket for lokalavisa i går. Tilfellet der var at jeg ble bedt om å trekke meg tilbake av politiet (og gjorde det). Følg normale spilleregler, så går det greit. Støtter ellers opp om å være varsom med å ta bilder av skadde.

 

Vi plukket ut noen bilder av politifolkene på stedet. Ikke noe galt å ta bilder, så lenge du ikke trenger deg helt oppi.

 

Virker ellers som én lokalavis og regionsavisen (som ikke var der) kjøpte bilder av lokalpersoner etter knivstikkingen.

 

Det stemmer.

 

Jeg kikket litt på bildene på avisenes nettsider idag og det var ikke rare greiene. Med andre ord er det ikke mine bilder som er brukt. Mine bilder ligger forsatt på minnebrikka i kamera. Igrunnen så tenkte jeg mer på spørsmålet om hvordan man bør oppføre seg i slike situasjoner og postet spørsmålet her, istedenfor å prøve pushe bildene ut til aviser.

 

Men takk for alle svarene. Kanskje jeg skal bruke dette som unskyldning for å kjøpe en god telezoom.

Lenke til kommentar

Har fått tilbud om studieplass ved Bjørknes Høyskole i Oslo. Noen som har noen formeninger om denne skolen?

 

(Søkte på Media og Kommunikasjon som er ett ettårig studie, som kan bygges på til en bachelor i inn eller utland (Australia, New Zealand, England).

Lenke til kommentar

Det stemmer.

 

Jeg kikket litt på bildene på avisenes nettsider idag og det var ikke rare greiene. Med andre ord er det ikke mine bilder som er brukt. Mine bilder ligger forsatt på minnebrikka i kamera. Igrunnen så tenkte jeg mer på spørsmålet om hvordan man bør oppføre seg i slike situasjoner og postet spørsmålet her, istedenfor å prøve pushe bildene ut til aviser.

 

Men takk for alle svarene. Kanskje jeg skal bruke dette som unskyldning for å kjøpe en god telezoom.

 

Svaret på dét er vel at det ikke er noe galt i ta bilder, om du velger motiv med hensyn, og ikke står i veien.

I dette tilfellet var det vel kun mobilbilder i omløp hos avisene, for øvrig. Begge to fra vår avis var tilfeldigvis i bygda da det skjedde, men uten speilrefleks på oss – bare våre trofaste Sony Ericson-er.

 

EDIT: Og intet påskudd er for lite til å kjøpe tele.

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...