Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og da var jeg offisielt sett gått forbi Thomas på listen over antall poster i denne tråden.. oOo..

 

EDIT: Fjernet korrupt link. :)

Spaaaam! Dumme TN-diskusjon tok overhånd og tok fra meg ledelsen. Fryktet det for et par timer siden faktisk. :p

Pff. Nå tuller du vel?

Helt seriøs, faktsik :)

Lenke til kommentar
Jo, selvfølgelig. Men der er stabiliseringen skreddersydd for objektivet. Har ikke stabilisering i objektivet vist seg å være mer effektivt enn i huset, på lengre brennvidder?
To momenter, så jeg velger å numerere.

 

1. Kamerabasert stabilisering skreddersyr stabiliseringen elektronisk. I hvert fall i teorien. Det er grunnen til at vi må mate inn brennvidde på optikk som ikke rapporterer det til huset. Jeg ser ikke den store prinsipielle forskjellen på eletronisk og optisk tilpassing. Ikke dermed sagt at det ikke er forskjeller.

 

2. Noen tester kan tyde på det. Men disse er i høy grad omdiskutert. Ikke ute grunn, tror jeg.

 

Magasinet Fotografi har forsøkt å finne testprosedyrer for dette. I dette arbeidet har de samarbeida med et eller annet forskingsmiljø (jeg husker dessverre ikke hvilket). Forløpig har de konkludert med at de ikke har ressurser til å gjennomføre overprøvbare tester. De har bla. kommet fram at de må kartlegge 300.000 ulike bevegelser for å kunne lage en matrise som kan gi sammenlignbare data.

Kilde: Innlegg fra Toralf Sandaker på foto.no

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Til deg som har mistet Lightroom-dataene:

Det bør være fullt mulig å redde dem. Enten med systemgjenoppretting dersom dette er aktivert på partisjonen Lightroom-dataene ligger på. Eller ved å kjøre et filgjenopprettingsprogram. Dersom du har en del ledig plass på harddisken, er sannsynligheten for at fila fortsatt er der, veldig stor. Den er evt. bare ikke synlig for operativsystemet - men den er der.

Grunnen til at jeg sletta fila var at jeg kun hadde 200 MB ledig på C-disken, og jeg skrev over med nye data før jeg forstod hva som hadde skjedd. Tviler sterkt på at det er mye å redde...

Lenke til kommentar
Til deg som har mistet Lightroom-dataene:

Det bør være fullt mulig å redde dem. Enten med systemgjenoppretting dersom dette er aktivert på partisjonen Lightroom-dataene ligger på. Eller ved å kjøre et filgjenopprettingsprogram. Dersom du har en del ledig plass på harddisken, er sannsynligheten for at fila fortsatt er der, veldig stor. Den er evt. bare ikke synlig for operativsystemet - men den er der.

Grunnen til at jeg sletta fila var at jeg kun hadde 200 MB ledig på C-disken, og jeg skrev over med nye data før jeg forstod hva som hadde skjedd. Tviler sterkt på at det er mye å redde...

 

Akkurat. Da spørs det ja, dessverre.

 

Kanskje du har lært at sikkerhetskopiering er en fin ting nå da? De fleste må miste viktige data før de skjønner at sikkerhetskopiering er viktig.

 

De mest horrible eksemplene jeg vet om, er jo folk som overhodet ikke tar sikkerhetskopier - eller lagrer de uerstattelige familiebildene sine på Imation-CD-er og sånn. :no:

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg sletta fila var at jeg kun hadde 200 MB ledig på C-disken, og jeg skrev over med nye data før jeg forstod hva som hadde skjedd. Tviler sterkt på at det er mye å redde...
Mulig det finnes andre filer på disken du kan bruke, filer i kataloger du ikke har funnet. Lightroom kan være ganske sært på akkurat dette området. Som jeg har forsøkt å hinte om før, så er det mulig at det bare at Lightroom bare ber om feil bibiotekfil, at den fila du egentlig skal bruke er intakt.

 

Uansett. Hvis du har lovlig versjon, så ta en telefon til adobe norge før du gir opp. De yter førsteklasses support.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...