Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Tullete kommentarer på den DN artikkelen. Virker som mangfoldet tror fotografer tar 100k for reklamebilder.

Kunne vært Hegnar.no. Da ville debatten gått rundt at fotografen måtte betale 35 % skatt på de 100 000 kronene og at absolutt alle pengene ville gå til negere i Alta som vil ha seg et stort hus med sentralvarme og gratis skinnjakker de kan ha på når de kjører rundt og kræsjer i bruktbilene de fikk på sosialen.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo beklage seg over deler av utviklingen – og tildels er jeg enig i at god teknologi har undergravd godt håndverk; på overflaten virker det som om de virkelig dyktige ikke har noe særlig forsprang lengre, men de av oss som fusker i faget vet utmerket godt at det ikke holder med kult utstyr. Samtidig tviler jeg ikke et øyeblikk på at en rekke proffe bør ta inn over seg at fotomarkedet er fundamentalt endret, og at gamle forretningsmodeller kommer til å kollapse.

 

Tilbudet av gode bilder har økt eksplosivt, og svært mange skaper gode bilder på hobbybasis. Dette endrer åpenbart betalingsviljen hos kunder – ville dere gjort noe annet om dere jobbet i Hurtigrutens markedsføringsavdeling? Det gamle Upton Sinclair-utsagnet gjelder stadig, «It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!»

Lenke til kommentar

(Som ikke professionel fotograf)

 

Synes dette sier ogsaa litt om menig man, og hans mangel pä forstäelse. Gir bort alle retighetene til et bilde som han kunne kanskje faat noen/flere tusen kroner for, bare for ä vaere med i trekning av en gratis tur.

 

Litt kortsiktighet og graadighet, fra alle disse hoppyfotografene, som bare ser den premien da kan vinne. Man kan vinne noe, betyr av og til at folk slär av hjernen, og ikke leser det med liten skrift. Evnt, vet ikke hva det med liten skrift betyr.

 

I det henseende, sysnes jeg det er mer skremmende at folk hopper pä slike konkurranser, enn at slike konkurranser blir holdt.

 

I engelske spräkomräde finnes en side, http://www.pro-imaging.org, som fölger opp pä tilsvarende konkuranser. Med liste over gode (rights on) og därlige (rights off).

Lenke til kommentar

For dere som ikke forstod det, så er alt dette i miniatyrform

...og du er selvsagt klar over at dette er den virkelige verden gjennom et tilt/shift-objektiv? Det var bare litt sent om natten da du skrev dette, og formuleringsevnen din var ikke helt på topp. Ikke sant? :yes:

 

*as seen in miniature

 

Jeg må slutte å komme med smarte kommentarer sent på natta :blush:

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt vondt i kroppen etter Hamburg-helgen. Mye godt øl, gitt.

 

Det er meningen det! :)

 

Er det noe å hente på å få JP til å se over kit-objektivet mitt i samme omgang som de tar en rens på huset? Jeg blir bare mer og mer overrasket over hvor uklart det objektivet er.. Har jo enda ikke klart å rote meg til å erstatte det. Venter enda på at Pentax skal komme med en oppdatert 30mm.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet. Det er jo bare å la være å sende inn bilder?

 

Dette er en konkurranse for de som ikke er interessert i inntekter på bildene sine. Tror det er veldig mange som havner i den kategorien. Jeg kjenner mange som hadde blitt utelukkende glad og stolt dersom de hadde tatt et bilde med Ixusen sin som Hurtigruten kunne brukt til plakater og reklamemateriell. Når jeg tenker meg om havner jeg faktisk i den kategorien selv (bortsett fra det med Ixusen da...), så lenge jeg hadde fått en byline.

 

Og alle de som håper å tjene penger på bildene sine, og som sender inn bilder til slike konkurranser uten å lese det som står med liten skrift, har strengt tatt bare seg selv å takke.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Og alle de som håper å tjene penger på bildene sine, og som sender inn bilder til slike konkurranser uten å lese det som står med liten skrift, har strengt tatt bare seg selv å takke.

Ekke bare snakk om å lese det med liten skrift, det er like mye snakk om å forstå rekkevidden av det.

 

Denne typen praksis minner meg om antikvitetsoppkjøpere som reiser rundt i dalstråka innafor, og kjøper opp verdifulle gjenstander for en slikk og ingenting, og selger dem med flere tusen prosent profitt. Det er å utnytte folk sin uvitenhet.

 

Fysjom, fysjom sier nå jeg.

Lenke til kommentar

«Problemet», i den grad det er et problem, er at vi nå har kommet til et punkt der 1000 turister utstyrt med amatør-dSLR gjerne kommer med enkeltbilder her og der som er like gode som en proff ville klart. Når slike konkurranser så gir Hurtigruten mulighet til å benytte seg av den lave prisen (nærmere bestemt 0) glade turister forventer å få for sine bilder undergraver det markedet for de som er vant til å ta blodpris for sine bilder.

 

Med andre ord er konsekvensene på litt sikt langt større enn at de som ønsker å tjene på bildene bør holde seg borte fra slike konkurranser, hele grunnlaget for å tjene på bilder trues. Hvis det skjer fordi mange trives med foto som hobby, skaper gode resultater og ikke har noe imot å dele de klarer jeg ikke se det som noe problem. Visst setter det de som lever av foto i en kinkig situasjon, men det er ikke annerledes enn at de som levde av å frakte is fikk en hard hverdag når kjøleskapene ble introdusert.

 

(Det fantes forslag om å forby kjøleskap for å sikre isfrakternes levebrød ...)

 

Interessant innlegg, fototim – så det ikke før jeg trykket på svar-knappen. Jeg tror vi ser det fra litt forskjellige perspektiver. En kan enten se på det som at prisen allerede er gitt i markedet, og at Hurtigruten har snytt amatører gjennom å ikke betale denne, eller at markedsprisen endrer seg når amatører er villige til å gi bort gode bilder - jeg havner i den siste kategorien.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Ekke bare snakk om å lese det med liten skrift, det er like mye snakk om å forstå rekkevidden av det.

Enig, men hvis man tenker å tjene penger på bildene sine synes jeg dette er noe av det første man bør sette seg inn i.

 

Det er det samme med antikviteter. Dersom man har lyst å få en god pris for de gamle sakene sine kan man ikke selge dem til første fjøsnisse som dukker opp på døren.

Lenke til kommentar

«Problemet», i den grad det er et problem, er at vi nå har kommet til et punkt der 1000 turister utstyrt med amatør-dSLR gjerne kommer med enkeltbilder her og der som er like gode som en proff ville klart. Når slike konkurranser så gir Hurtigruten mulighet til å benytte seg av den lave prisen (nærmere bestemt 0) glade turister forventer å få for sine bilder undergraver det markedet for de som er vant til å ta blodpris for sine bilder.

Ja, dette er en annen problemstilling som er verdt å drøfte. Men jeg mener at fotografene må tilpasse seg den nye tiden heller enn å forby aktører å utlyse slike konkurranser for å beskytte en bransje.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Har myst på websider om Elinchrom - synes det ser ut som snasne saker - noen som har førstehåndserfaringer om de forskjellige Elinchrom-variantene? ..D-Lite vs. BXRi vs. Style RX? Hvilket "trinn" er det et poeng å lande på for en glad amatør?

Antar et To-Go set er tingen for en som har null blits-ting fra før.

 

Det aller kuleste derfra er vel (som du anbefalte i en annen tråd) Ranger Quadra, som er både batteridrevet og bittelite. Men bældyrt. (Trenger jo her også stativ+paraply/softbox)

Ranger RX blir for dyrt igjen - ser poenget i å gå for Ranger Quadra fordi det er så lite og lett, men Ranger RX blir litt heavy.

 

Tror jeg besvarer mitt eget spørsmål, jeg, med

:

 

 

 

Hmm - hvis jeg skal ha Elinchrom tror jeg har mest lyst på et BX500Ri To-go kit. Dekker alle behov jeg har og mere til. Hvis jeg tar helt av med blits (og enda viktigere - vinner i lotto eller lignende) kunne jeg supplere med et Ranger Quadra-kit - to ekstra blitshoder til "til vanlig", og et veldig kompakt "ta med på tur"-sett.

 

Seeelv om et D-Lite 2-sett nok ville mer enn dekke mine behov.. ;)

 

Edit: Mange andre fine infomercial- og howto-videoer i den lista der. Alle videoene er nesten*) uten reklame for Elinchrom. :)

 

 

*) Den første videoen var nesten ikke tung med reklame, den andre videoen var (..) ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...