Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det dyrt å leie en bitte-liten-bopæl i månden på f-eks Lørenskog eller en annen plass? Jeg planlegger å flytte sørover om et par-tre år. :) Trenger å bo nært Oslo hvor det er trygt og kanskje ikke så veldig dyrt.

 

Noen som har tips? Takk.

 

Er bofellesskap et greit alternativ?

 

NRK 2 akkurat nå,Fotografene og krigen "dokumentar".

 

Takk for tipset :)

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Hvor i Oslo er det ikke "trygt" å bo? :ph34r:

 

Jeg var ikke klar over at vi var velsignet med krigssoner her nede i storbyen.

 

Nesten så man kan begynne som krigsfotograf i tigerstaden! ^^ Mulig jeg velger å bo i et bofellesskap, som f-eks dette. Høres egentlig rolig ut, også er det veldig sosialt. :) Eneste problemet kan være parkeringsplass til bil, noe som kanskje koster like mye som å leie soverommet i månden.

Lenke til kommentar

Hvor i Oslo er det ikke "trygt" å bo? :ph34r:

 

Jeg var ikke klar over at vi var velsignet med krigssoner her nede i storbyen.

 

lite kjent med forholdene i Oslo, men her i Trondheim er det i hvert fall Ikke trygt å eie sykkel verdt over 10.000 kroner - de blir stjålet uansett hvor godt innlåst de er, med mindre man har dem inne i selve huset/leiligheten (jeg oppbevarer mine to på kjøkkenet).

Lenke til kommentar

Watt er vel ikke joule/sekund? watt er Volt ganger ampere ...

Watt er ett mål på effekt, dvs ett mål på hvor mye energi som kan overføres via en gitt kobling mellom to energibærere per tidsenhet.

Og noen ganger møter man den såkalte "woot", det er nesten det samme som Watt, bare ikke helt lik effekt.

 

Hvor i Oslo er det ikke "trygt" å bo? :ph34r:

 

Jeg var ikke klar over at vi var velsignet med krigssoner her nede i storbyen.

 

Tja, hvor skarru bo? Jeg bor i Gamlebyen og jeg bor forholdsvis trygt. Lås deg inn, og ta det med ro så går allting greit. Ja, og nå drar jeg snart til Tyskland. Det blir 18-55mm og 50mm. Mest fordi jeg har blitt forelsket i 50mm f/1.8.

Lenke til kommentar

Fra en nybegynner til en annen :

Powerpack : Batteri til blitshoder / har også sett det som eliminatorer til *vanlige* blitser.

Største forskjellen på vanlige blitspakker på nett og batteri , er vel egentlig prisen ? Batteri er dyrt.

Ofte er elektronikken innebygd i batteripakka, slik at du stiller blitsen(e) fra dette.

Jeg har også vurdert samme pakka som du , men falt for 300WS pakka. Trur den er av nyere modell, og den har softbokser istedet for paraplyer.

Mye info hos den svenske importøren ; Photax. Men der er frakta hååååreisende dyr.. 1000kr til Norge !

Der er også de nyeste blitsene til dette merket. med bla fjernkontroll for en billig penge.

 

Hm. Ser ikke så dum ut den, nei. Kikket mer på spesifikasjonene, og den ser ut til å ha en del flere muligheter. Større spenn i hvor sterk blitsen skal være, trigger på andre blitser (mindre ledningsstyr), og kjappere ladetid.

 

Og jeg kan vel komme ganske billig unna med Ebay-ting ift min egen Speedlite?

Lenke til kommentar

Litt sent nå så blir litt kort svar, men ser ut som jeg misforsto litt. Trodde vi fortsatt snakka om quadraene da jeg svarte o_O My bad.

 

Har en stk blitz der i fra (eller div. den er fra fotopia). Er muligens det værste jeg har vært borti ? Skal være trinnløs stilling av styrke, men forandrer seg kanskje 1 f stop fra max til minimum på en 600W blitz, og det kan bli ganske irriterende i lengden.

 

Er også mange slike typer som har feks bowens feste, men ting er at ingen av disse merkene er HELT likt bowens sin, det er noen mm forskjell, så du kan oppleve at softboxer ikke passer helt, og feste ringene feks blir sittende fast inne i fatningen (skjedd med min egen, og skjedd med 2 bowens blitzer der jeg gjorde det motsatt, med tredjeparts boxer istedefor).

 

Er også helt ille kvalitet, så om du kjøper for å ha noe lenge, så ikke kjøp på kaffebrus osv. Det er en grunn til at det er billig.

 

Verdt å nevne at det er en litt dyrere og sterkere blitz jeg har, med batteripakke etc, men tviler på at disse som er billigere er mye bedre, for å si det slik :p

 

Ville heller ha kjøpt 1 stk ordentlig blitz med skikkelig tilbehør, enn en pakke med flere dårlige.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å blåse litt liv i min gode gamle Nikkormat FTN. Er det noen i Trondheim som selger og ikke minst fremkaller film lenger? Ser at fotoimport selger både film og mørkeromsutstyr, men fant ikke noe klar info om de også tilbyr fremkalling? Er det kanskje noen her inne som har eget mørkeromsutstyr (og gjerne også negativscanner) som kan ta på seg noe sånt mot ett passelig honorar?

Lenke til kommentar

Plukket opp Sigma 10-20mm f/4-5.6 DC HSM til 2900,- på Lefdals ryddesalg idag. Vet det er fyfy og handle hos de store kjedene, men dette var en god pris. Håper det leverer såpass at Canon 10-22mm ikke er verdt 3k mer. Kjekt med landskap og "nesten-fisheye".

 

Forhørte meg også på samme turen om jeg hadde noen sjans på å få fikset min ødelagte 50mm (mistet i bakken). De mente at dette gikk på reklamasjon og gav med splitter nytt objektiv. Kjempeservice! Men FY så lite 50mm 1,8 tåler.

 

Tommel opp til Lefdal!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...