Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette settet en god start for noen som ikke har drevet med slikt i det hele tatt før? Det skal først og fremst brukes i en kjeller uten vinduer, og belysning ellers er bare fra lysrør i taket (som sikkert vil være best å slå av når jeg tar bilder).

 

Overstyrer nok lyset i taket uansett om du slår av eller ikke.

 

Men ja, det er ett helt greit nybegynner sett. Men som sagt, om du ikke har flere blitzer, så burde du ha enten lengre kabel, eller enda en powerpack, for å få mulighet til å bruke ene lyset som hårlys etc.

Lenke til kommentar

Så et bilde av en snowboardkjører der trikset han tok ble vist gjennom hele bildet. Kjøreren var gjentatt tre ganger i lufta i forskjellige stillinger. Er dette en kamerafunksjon eller bare manuellt laget? Legger ved et eksempel.

spin1.jpg

Endret av Bibbo
Lenke til kommentar

Ikke faen. Jeg gikk inn med et relativt åpent sinn, ble rævpult og satt i en bedriten stilling ifra helvete. Jobben min består av å makulere papir, scanne ting, redigere bilder for en presse og informasjonsassistent som ikke klarer å gjøre det selv.

 

Og nå. This just motherfucking came inn: Jeg må koze meg med å legge inn nykjøpte ting inn på et lager, arkivere det og listeføre det. Selv en fuckings bortgjemt løytnant på et flo-arkiv lever et bedre liv enn meg.

Velkommen til det virkelig liv ;)

Lenke til kommentar

A propos kenguruer - hvorfor fortsetter jeg å delta, svare og prøve å opplyse i tråder hvor trådstarter bare ikke vil høre? *sukk* :wallbash:

 

Jeg får ta stakkaren litt i forsvar :)

 

Høyt tempo der i gården,alt skal skje på en gang og enkelte av rundkjøringene hans har ingen utfart enda.

Han skal ihvertfall få kudos for å være vitebegjærlig og lage litt aktivitet med postene sine.

 

Enten så blir han en god fotograf eller så går han lei ganske fort med det tempoet.

Lenke til kommentar

Såfremt du ikke ønsker en morsom krangel diskusjon, så kan nok det være en ide.

Tror det er en idé å merke seg enkelte brukere, og bare la være å gå inn i en lengere diskusjon med nevnte brukere, når man ser hvorvidt de hører*) på hva andre skriver eller ikke. Greit nok å gi kortfattet svar, men ikke prøve å gå i dybden. Liker ellers generelt i diskusjoner at målet er at man kommer til enighet og forståelse.

Det er sånn ca. min strategi. Jeg gir de fleste en sjanse eller to til å fatte poenget, og om de fortsetter å våse uten å (ville) skjønne noe, så overlater jeg tråden til andre. Det er en strategi jeg velger nesten uavhengig av bruker. Om folk stiller gode spørsmål til/ved svaret mitt, så henger jeg med.

 

Jeg har i tillegg en veldig kort liste med folk jeg aldri svarer uansett... og en annen liste med folk jeg irriterer meg over at jeg ikke klarer å la være å svare. :fun:

 

PS: Er det virkelig ingen som er interesserte i å sørge for at vi får en Akam-bok for 2009? (ikke se på meg! :fun:)

Jeg føler jeg er en av dem, for jeg har stilt !"#¤%&/ mange spørsmål på dette forumet :p

Lenke til kommentar

Er dette settet en god start for noen som ikke har drevet med slikt i det hele tatt før? Det skal først og fremst brukes i en kjeller uten vinduer, og belysning ellers er bare fra lysrør i taket (som sikkert vil være best å slå av når jeg tar bilder).

 

Overstyrer nok lyset i taket uansett om du slår av eller ikke.

 

Men ja, det er ett helt greit nybegynner sett. Men som sagt, om du ikke har flere blitzer, så burde du ha enten lengre kabel, eller enda en powerpack, for å få mulighet til å bruke ene lyset som hårlys etc.

 

Ok. Takker for svar.

 

Eneste problemet er at jeg ikke har peil på studioblitser (enda). Så her kommer noen (dumme) spørsmål:

 

Hva er en powerpack? Har det noe med strømmen å gjøre? Bruker slike blitser nettstrøm, eller batteri? Kan evt disse batteriene lades opp uten for mye dilldall (dersom batteriet har et helt eget "format")

 

I den pakka, følger det med kabel til alle 3 blitsene? Og fordeler?

 

Jeg har en blits fra før av (Canon Speedlite 430EXII). Burde jeg istedet gå for et sett som har 2 blitser (av litt bedre kvalitet enn det i linken i mitt quotede innlegg), også bruke min egen blits i en paraply ellerno? Hvis ja, da trenger jeg vel følgende: stativ, hot-shoe for PC til min blits, paraply e.l., paraply/stativfeste, PC-ledning

Eller?

 

Hvor er det best å handle av Kaffebrus og nettbutikken til Fotopia. Etter det jeg ser har Fotopia akkurat samme pakke til 4495,-. Bruker de Kaffebrus som leverandør eller? Er i alle fall akkurat samme bilde på begge stedene til det settet.

Lenke til kommentar

Er dette settet en god start for noen som ikke har drevet med slikt i det hele tatt før? Det skal først og fremst brukes i en kjeller uten vinduer, og belysning ellers er bare fra lysrør i taket (som sikkert vil være best å slå av når jeg tar bilder).

 

Overstyrer nok lyset i taket uansett om du slår av eller ikke.

 

Men ja, det er ett helt greit nybegynner sett. Men som sagt, om du ikke har flere blitzer, så burde du ha enten lengre kabel, eller enda en powerpack, for å få mulighet til å bruke ene lyset som hårlys etc.

 

Ok. Takker for svar.

 

Eneste problemet er at jeg ikke har peil på studioblitser (enda). Så her kommer noen (dumme) spørsmål:

 

Hva er en powerpack? Har det noe med strømmen å gjøre? Bruker slike blitser nettstrøm, eller batteri? Kan evt disse batteriene lades opp uten for mye dilldall (dersom batteriet har et helt eget "format")

 

I den pakka, følger det med kabel til alle 3 blitsene? Og fordeler?

 

Jeg har en blits fra før av (Canon Speedlite 430EXII). Burde jeg istedet gå for et sett som har 2 blitser (av litt bedre kvalitet enn det i linken i mitt quotede innlegg), også bruke min egen blits i en paraply ellerno? Hvis ja, da trenger jeg vel følgende: stativ, hot-shoe for PC til min blits, paraply e.l., paraply/stativfeste, PC-ledning

Eller?

 

Hvor er det best å handle av Kaffebrus og nettbutikken til Fotopia. Etter det jeg ser har Fotopia akkurat samme pakke til 4495,-. Bruker de Kaffebrus som leverandør eller? Er i alle fall akkurat samme bilde på begge stedene til det settet.

Fra en nybegynner til en annen :

Powerpack : Batteri til blitshoder / har også sett det som eliminatorer til *vanlige* blitser.

Største forskjellen på vanlige blitspakker på nett og batteri , er vel egentlig prisen ? Batteri er dyrt.

Ofte er elektronikken innebygd i batteripakka, slik at du stiller blitsen(e) fra dette.

Jeg har også vurdert samme pakka som du , men falt for 300WS pakka. Trur den er av nyere modell, og den har softbokser istedet for paraplyer.

Mye info hos den svenske importøren ; Photax. Men der er frakta hååååreisende dyr.. 1000kr til Norge !

Der er også de nyeste blitsene til dette merket. med bla fjernkontroll for en billig penge.

Lenke til kommentar

Tips er å kjøpe blitser med høy Ws, da oppladningstiden er vesentlig kortere på lavere styrke. Om du vil ha noe av bedre kvalitet bør du se på Elinchrom sine rimelige modeller.

Bør også være klar over at mange av disse kan være for kraftige i små studioer. Dvs, de gir i overkant mye lys på svakeste lysstyrke, og er altså i praksis ikke veldig anvendelige. Når man må bruke ISO100 og f/16 og ikke har mer å gå på med tanke på lukkertiden er dét litt kjipt. Så til hjemmebruk vil typisk 300-500Ws være kraftig nok. Det avhenger jo også av hvor svakt de kan stilles inn, kan dog tenke meg at det koster mer for blitser som kan stilles ned 5-6 blendere i forhold til maksimal lysstyrke.
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen har fått med seg at det er 51 fartøyer som er fastfrosset i Østersjøen.

 

Det som er litt gøy med teknologi er at man kan følge med "live",større fartøyer har et sporingssystem som heter AIS,systemet gjør at fartøyene kontinuerlig sender posisjon,kurs og fart,du kan følge med på fartøyer her.Bare og peke/trykke på båt-symbolene.

Kjempefint hvis du lurer på hvilken båt som seiler forbi stuevinduet ditt nå :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det som er litt gøy med teknologi er at man kan følge med "live",større fartøyer har et sporingssystem som heter AIS,systemet gjør at fartøyene kontinuerlig sender posisjon,kurs og fart,du kan følge med på fartøyer her.Bare og peke/trykke på båt-symbolene.

Kjempefint hvis du lurer på hvilken båt som seiler forbi stuevinduet ditt nå :)

Stilig. Men det er ikke det samme som å ta frem kikkerten og titte ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...