Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Personlig erfaring?

 

Det legges mye vekt på Sigma's dårlige kvalitetssjekk, men sjeldent vi hører når det er bra. Det betyr ikke at det aldri er bra... Jeg personlig tror ikke sjansen for å få et dårlig eksemplar er større enn å få et godt et. Jeg har vært borti 2 canon objektiver som ikke har holdt mål, og bakfokusert som et helvette, men mine 3 uorginale objektiv har vært perfekte.

Du kan lese på Fredmiranda og SLR Gear, der får du tilstrekkelig mange brukertilbakemeldinger til å kunne gjore noenlunde fornuftige konklusjoner.

Sigma på Fredmiranda

Tokina på Fredmiranda

Sigma på SLR Gear

Tokina på SLR Gear

 

Kikker du litt på PhotoZone sine brukerundersøkelser, ser du også noe om hva brukerne synes.

 

Min konklusjon etter å ha lest en del, er at Sigma åpenbart har et problem med kvalitetskontrollen, og særlig på front/bakfokus, men at det nok er noe mindre enn man kanskje skulle tro. For Pentax/Samsung-brukere er det forøvrig et ikke-problem (alt. et meget lite problem), D3- og D300-brukere kan justere det (i hvert fall til en viss grad) i kamerahuset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier bare det at grunnen til at vi alle tror at sigma kun leverer bakfokuserte objektiver, er fordi de aller fleste roper høyt når de får noe dårlig, men ikke når de får noe som er bra. Med tanke på den lave prisen, tror jeg det er en mindre prosent feilproduserte objektiver enn det vi tror, men det er kun min mening.

Lenke til kommentar
Jeg sier bare det at grunnen til at vi alle tror at sigma kun leverer bakfokuserte objektiver, er fordi de aller fleste roper høyt når de får noe dårlig, men ikke når de får noe som er bra. Med tanke på den lave prisen, tror jeg det er en mindre prosent feilproduserte objektiver enn det vi tror, men det er kun min mening.
Jeg er enig, men samtidig er det helt åpenbart et problem som er der, som ikke er like stort med andre produsenter, som f.eks. Nikon. På brukersidene jeg nevnte, finner du også mange positive erfaringer, flest positive faktisk, og de som er fornøyde med Sigma, er ofte meget fornøyde...
Lenke til kommentar

jeg skal ikke benekte at Sigma leverer rare ting innimellom, men jeg syns det er blåst opp for mye, og ut ifra hva jeg selv har sett og erfart så er ikke Sigma så ille i forhold til f.eks billigzoomene til Canon. Jeg har også lest tester på Photozone hvor de har fått mandagsobjektiver fra Nikon/Canon, så de er ikke feilfrie de heller.

Lenke til kommentar
jeg skal ikke benekte at Sigma leverer rare ting innimellom, men jeg syns det er blåst opp for mye, og ut ifra hva jeg selv har sett og erfart så er ikke Sigma så ille i forhold til f.eks billigzoomene til Canon. Jeg har også lest tester på Photozone hvor de har fått mandagsobjektiver fra Nikon/Canon, så de er ikke feilfrie de heller.
Feilfrie er de langt i fra, men andelen er en del mindre. Det er en grunn til at butikker som Fotohuset har droppet å selge Sigma. De har sikkert blitt bedre, det er jo nødvendigvis noe de må jobbe med for å kunne overleve i lengden. Jeg er enig i at det kanskje er mye oppblåst, men at det er et reelt problem, kommer vi ikke utenom. Akam-redaksjonen skulle f.eks. ha Sigma 30mm f/1.4 til forskjellige fatninger for å ha sammenliknbar optikk til forskjellige systemer, men måtte gi opp pga. produktvariasjonen, de fikk rett og slett ikke tak i "like" eksemplarer...
Lenke til kommentar
Mulig det til slutt var forskjellen på kameraene da, som dere trodde var forskjeller i objektivene ;)
Nå var ikke jeg personlig med på den runden, men så vidt jeg skjønte hadde de tre-fire varianter til samme fatning, som alle var forskjellige. Det sier seg selv at ikke er holdbart til formålet...

 

 

Uansett, så er ikke jeg redd for å anbefale de litt bedre objektivene til Sigma. Jeg tror de har bedre kvalitetssjekk enn de til under 1000-lappen.
Hvilke er de "bedre objektivene" til Sigma? Vi snakket om 30mm f/1.4 her, til rundt 4000 kr. Ja, makro-objektivene er gode, det er jeg enig i, og har ikke hørt om mye variasjon heller... Men annen fastoptikk er det litt variasjon på, f.eks. 28mm f/1.8. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Tror det er mange som skylder på sigma, som faktisk sliter med husene sine istede..

Bruker du 30mm 1,4 på 1,4 er det liiten DoF, og selv om du ikke merker den på andre objektiver som helst har litt større DoF, så kan det hende du merker det på dette objektivet.

(det gjorde nemlig jeg)

Joda, men det er også brukere som har 50mm f/1.4 og 85mm f/1.8 som merker det samme.
Lenke til kommentar
Mulig det til slutt var forskjellen på kameraene da, som dere trodde var forskjeller i objektivene ;)
Nå var ikke jeg personlig med på den runden, men så vidt jeg skjønte hadde de tre-fire varianter til samme fatning, som alle var forskjellige. Det sier seg selv at ikke er holdbart til formålet...

 

En liten spøk... Dere skulle ha like objektiver for å teste ytelsen på Nikon/Canon/Pentax osv (Kameraer) så kanskje den forskjellen dere oppfattet som "Objektiv forskjeller" var "kamera-forskjeller..." Som sagt, en spøk...

 

Mulig det manglet en smiley...

 

 

Edit: Nei, jeg hadde en smiley...

Uansett, så er ikke jeg redd for å anbefale de litt bedre objektivene til Sigma. Jeg tror de har bedre kvalitetssjekk enn de til under 1000-lappen.
Hvilke er de "bedre objektivene" til Sigma? Vi snakket om 30mm f/1.4 her, til rundt 4000 kr. Ja, makro-objektivene er gode, det er jeg enig i, og har ikke hørt om mye variasjon heller... Men annen fastoptikk er det litt variasjon på, f.eks. 28mm f/1.8.

 

Nå tenkte jeg hovedsaklig på makroene deres (Som jeg har hørt mye skryt om og har personlig erfaring med) og teleobjekitvene 120-300mm f/2.8, 300mm f/2.8, 500mm f/4.5 og 10-20mm.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
En liten spøk... Dere skulle ha like objektiver for å teste ytelsen på Nikon/Canon/Pentax osv (Kameraer) så kanskje den forskjellen dere oppfattet som "Objektiv forskjeller" var "kamera-forskjeller..." Som sagt, en spøk...
Joda, men problemet var på samme fatning også...

 

Nå tenkte jeg hovedsaklig på makroene deres (Som jeg har hørt mye skryt om og har personlig erfaring med) og teleobjekitvene 120-300mm f/2.8, 300mm f/2.8, 500mm f/4.5 og 10-20mm.
Joda, det er mange gode Sigma-objektiver. Men 30mm f/1.4 burde f.eks. være i samme klasse som 10-20mm (der det forøvrig er så stor dybdeskarphet at det er meget mulig at fokusfeil ikke oppdages). De dyre teleobjektivene deres er meget gode, både de du nevner og 70-200 f/2.8, 100-300 f/4 m.fl.
Lenke til kommentar

Pokkers Japan Photo. Takket være deres supertilbud å 30D, så sitter jeg med nytt kamerahus som hverken har live-view, støvfjerning eller to-sifret antall megapiksler. Blir ikke kul av sånt...

 

Jeg har søkt på forumet i flere minutter nå, men finner ikke noen erfaringstråd for 30D? Finnes den ikke? Og hvis ikke, er det en ide å lage en ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Pokkers Japan Photo. Takket være deres supertilbud å 30D, så sitter jeg med nytt kamerahus som hverken har live-view, støvfjerning eller to-sifret antall megapiksler. Blir ikke kul av sånt...

 

Jeg har søkt på forumet i flere minutter nå, men finner ikke noen erfaringstråd for 30D? Finnes den ikke? Og hvis ikke, er det en ide å lage en ?

 

Tom

 

 

da er vi to, hehe

 

virker som et digg kamera, har ikke fått testet det enda... tar det ut av laderen halv ni, da har det stått i seks timer, det som han på japan photo anbefalte =)

Lenke til kommentar
virker som et digg kamera, har ikke fått testet det enda... tar det ut av laderen halv ni, da har det stått i seks timer, det som han på japan photo anbefalte =)

Er ingen vits da det er et Li-ION batteri. Hvis jeg ikke tar helt feil, så slår laderen seg av når batteriet er full-ladet. Jeg har uansett ikke merket forskjell på Li-ION batterier som har vært ladet veldig lenge første gang og de som bare har vært ladet opp til laderen mener at de er ferdig-ladet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Pokkers Japan Photo. Takket være deres supertilbud å 30D, så sitter jeg med nytt kamerahus som hverken har live-view, støvfjerning eller to-sifret antall megapiksler. Blir ikke kul av sånt...
Nei, ikke fikk du Samsung/Pentax, Olympus eller Sony... Først da du hadde blitt kul ;-)

Nei dessverre. Men jeg får råd til litt mer stæsj til sommeren da. Sigma 50-150mm f.eks.

 

Tom

Lenke til kommentar

Oppdaget en interessant sak med Canon. Tok et minnebrikke som jeg har brukt på 350D, og satte inn i 30D. Formaterte kortet og tok et bilde. Bildet fikk da neste nummer i serien til 350D - ikke 100-0001 som jeg hade forventet. Her er det store muligheter for full forvirring de gangene jeg skal bruke begge kameraene.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...