Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OT: Noen som har spilt EVE Online, eller kjenner konseptet - denne tråden er episk..

 

..Men jo, Tom - problemet er nok informasjon som ikke passer til trådstarters verdensbilde.. Ser andre går inn tidlig i tråden, forteller kortfattet sannheten og lar være å kommentere mer. Burde kanskje gå mer over i det?

 

 

Men, mer a propos kenguruer*):

 

Blits. Studioblits. Har litt lyst på det. Hvor mange Wattsekunder**) bør man gå for? Stemmer min antagelse om at "400Ws er nok for en amatør, med mindre jeg skal skyte veldig stor softboks og/eller softboks utendørs i motlys, men at 5-600Ws er å foretrekke"?

Og - hvor viktig er en "kjapp" blits? Bare hvis jeg skal fryse sportsting eller noe?

 

 

 

 

 

*) Et uttrykk vi i vennegjengen pleier å bruke når vi skifter tema.***)

 

**) Hvorfor heter det Wattsekunder? Hvorfor ikke bare "Joule", når Watt er Joule pr sekund?

 

***) *Prøver å unngå morsomheter om at basisordet i uttrykket nok egentlig bare er en tittel på en person som vet veldig, veldig mye om Barbies mannlige motstykke*

Lenke til kommentar

Noen som har tips til et kompaktkamera til omtrent 1000.- (maks 1500.-)? Er det i det hele tatt mulig å få tak i noe som fungerer greit i den prisklassen?

De rimelige Canon modellene fungerer greit i godt dagslys ;) Det gjelder sikkert modellene fra de andre leverandørene også.

Lenke til kommentar

..Men jo, Tom - problemet er nok informasjon som ikke passer til trådstarters verdensbilde.. Ser andre går inn tidlig i tråden, forteller kortfattet sannheten og lar være å kommentere mer. Burde kanskje gå mer over i det?

Såfremt du ikke ønsker en morsom krangel diskusjon, så kan nok det være en ide.

Lenke til kommentar

 

Blits. Studioblits. Har litt lyst på det. Hvor mange Wattsekunder**) bør man gå for? Stemmer min antagelse om at "400Ws er nok for en amatør, med mindre jeg skal skyte veldig stor softboks og/eller softboks utendørs i motlys, men at 5-600Ws er å foretrekke"?

Og - hvor viktig er en "kjapp" blits? Bare hvis jeg skal fryse sportsting eller noe?

Ikke vet jeg, men jeg vurderer denne pakka her

Noen som har erfaringer med dette oppsettet?

Lenke til kommentar

Såfremt du ikke ønsker en morsom krangel diskusjon, så kan nok det være en ide.

Tror det er en idé å merke seg enkelte brukere, og bare la være å gå inn i en lengere diskusjon med nevnte brukere, når man ser hvorvidt de hører*) på hva andre skriver eller ikke. Greit nok å gi kortfattet svar, men ikke prøve å gå i dybden. Liker ellers generelt i diskusjoner at målet er at man kommer til enighet og forståelse.

 

 

*) Selv om det nok er de færreste som har lesersoftware til browseren sin.

Lenke til kommentar

OT: Noen som har spilt EVE Online, eller kjenner konseptet - denne tråden er episk..

 

..Men jo, Tom - problemet er nok informasjon som ikke passer til trådstarters verdensbilde.. Ser andre går inn tidlig i tråden, forteller kortfattet sannheten og lar være å kommentere mer. Burde kanskje gå mer over i det?

 

 

Men, mer a propos kenguruer*):

 

Blits. Studioblits. Har litt lyst på det. Hvor mange Wattsekunder**) bør man gå for? Stemmer min antagelse om at "400Ws er nok for en amatør, med mindre jeg skal skyte veldig stor softboks og/eller softboks utendørs i motlys, men at 5-600Ws er å foretrekke"?

Og - hvor viktig er en "kjapp" blits? Bare hvis jeg skal fryse sportsting eller noe?

 

 

 

 

 

*) Et uttrykk vi i vennegjengen pleier å bruke når vi skifter tema.***)

 

**) Hvorfor heter det Wattsekunder? Hvorfor ikke bare "Joule", når Watt er Joule pr sekund?

 

***) *Prøver å unngå morsomheter om at basisordet i uttrykket nok egentlig bare er en tittel på en person som vet veldig, veldig mye om Barbies mannlige motstykke*

400 Ws er faktisk ganske mye krutt.. Saksa denne artikkelen fra Photax i Sverige

Effekten i studioblixtar mäts i Wattsekunder (eller Joule). Men effekten är inte samma som ljusutbyte och således kan två studioblixtar med "samma effekt" ge olika mycket ljus.

 

Ledtalet ger en indikation av blixtens styrka, men ledtalet på en kamerablixt kan inte jämföras med ledtalet på en studioblixt. (Vanligt nybörjarfel.)

En kamerablixt med högre ledtal än en studioblixt, ger generellt sett avsevärt mindre ljusmängd än en studioblixt! Det beror på att en kamerablixt ger ett "punktljus"*.

 

Det är också svårt att rättvist jämföra prestandan på olika fabrikat av studioblixtar eftersom olika fabrikat har olika typer av "standard"-reflektorer. Ett fabrikat som säljer blixtarna med "smalare" reflektorer,får naturligtvis ett högre ledtal (än t.ex. Electra som säljs med "paraply-reflektorer" som standard).

 

*Om man avfyrar en kamerablixt och en studioblixt mot en ljusmätare så får man ett högre mätvärde på kamerablixten (helt enligt ledtalet). Men om man däremot reflekterar blixtarna i ett paraply och mäter vid motivet så ser man att studioblixten ger avsevärt (flera steg) mer ljus än kamerablixten. Trots att kamerablixten ju hade högre ledtal !

Lenke til kommentar

 

Blits. Studioblits. Har litt lyst på det. Hvor mange Wattsekunder**) bør man gå for? Stemmer min antagelse om at "400Ws er nok for en amatør, med mindre jeg skal skyte veldig stor softboks og/eller softboks utendørs i motlys, men at 5-600Ws er å foretrekke"?

Og - hvor viktig er en "kjapp" blits? Bare hvis jeg skal fryse sportsting eller noe?

Ikke vet jeg, men jeg vurderer denne pakka her

Noen som har erfaringer med dette oppsettet?

Ser på... og vurderer denne :http://kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-640.html

Lenke til kommentar

Ser på... og vurderer denne :http://kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-640.html

 

Har dette selv, og er av den oppfatning at til prisen så er det mer eller mindre uslåelig.

 

Kunne tenkt meg litt mer brukervennlige (les sammenleggbare) softbokser dog..

Kjøpte du det hos Kaffebrus? Enkelt? Ok stativer ?

Lenke til kommentar

Watt er vel ikke joule/sekund? watt er Volt ganger ampere ...

 

Watt er ett mål på effekt, dvs ett mål på hvor mye energi som kan overføres via en gitt kobling mellom to energibærere per tidsenhet.

 

Det er helt riktig at du kan finne ut hvor mye elektrisk effekt som går tapt (vanligvis i form av varme) mellom to punkter ved å multiplisere spenningen mellom de to punktene med strømmen som går fra det ene til det andre.

 

Men effekt kan også brukes om koblingen mellom energibærere som overfører mye annet enn elektrisk energi, f.eks. lyd, lys, bevegelse osv.

 

Hvilken volt og hvilken ampere tror du man bruker for å finne effekten i en bilmotor? :p

Lenke til kommentar

Joule = Newtonmeter, eller den energien som skal til for å løfte en Newton en meter. Lang historie kort: Watt = Volt * Ampere = Joule / Sekund

Newtonmeter er moment. Skal du regne ut mekanisk effekt i et roterende system, så er den lik moment*turtall. Altså: P(W) = τ(Nm) * ω(rad/s). Dette er analogt med lineær bevegelse, der effekten er lik kraft (i Newton) multiplisert med hastigheten (i m/s). Ved elektrisk kraftoverføring er (momentan) effekt helt riktig lik spenning multiplisert med strøm.

 

Med andre ord så er W=Nm/s. Det er også lik V*A og en haug med andre deriverte definisjoner. Men grunndefinisjonen er enkelt og greit en energioverføring på en Joule per sekund, så ja, Wattsekund er en korrekt (men unødvendig) alternativ betegnelse for Joule.

Lenke til kommentar

Watt er vel ikke joule/sekund? watt er Volt ganger ampere ...

Antar heter Ws og ikke J fordi Wattsekunder er mer forståelig for bermen.

 

Joule = Newtonmeter, eller den energien som skal til for å løfte en Newton en meter. Lang historie kort: Watt = Volt * Ampere = Joule / Sekund

Selvsagt - bare en liten hjerne-fis fra min side ;) Noen ganger er det bare feil, det å i det hele tatt stå opp ...

Lenke til kommentar

Newtonmeter er moment.

Newtonmeter kan også være arbeid/energi, selv om det er mer vanlig å bruke Newtonmeter som mål for moment. :)

 

Og ja - "Wattsekund" er en redundant beskrivelse (noen som har blitt servert "Chili con Carne uten kjøtt", forresten? På Universitetet i Oslo blir denne vegetarretten i kantina mer korrekt beskrevet som "Chili sin Carne" når det er Chili con Carne som den "vanlige" retten - sikkert etter at noen har klaget en eller annen gang), men det er lettere for menigmann å begripe "400 Wattsekunder": "Aha - lysglimtet er like mye lys som om det var en 400W pære som lyste et helt sekund" enn å prøve å pønske ut hva "400 Joule" er for en størrelse og hva det kan sammenlignes med. :)

Lenke til kommentar

Blits. Studioblits. Har litt lyst på det. Hvor mange Wattsekunder**) bør man gå for? Stemmer min antagelse om at "400Ws er nok for en amatør, med mindre jeg skal skyte veldig stor softboks og/eller softboks utendørs i motlys, men at 5-600Ws er å foretrekke"?

Og - hvor viktig er en "kjapp" blits? Bare hvis jeg skal fryse sportsting eller noe?

Det er mange punkter å tenke på. Hvor mye lys trenger jeg? Fargetemperatur? Lysmodifiserere? Byggekvalitet? Oppladningstid?

 

Jeg kjøpte for to år tilbake noen billige 300 Ws fra Fotopiá/Kaffebrus. De holder ennå, men jeg ser svakhetene ved å kjøpe billig. Byggekvaliteten er i metall og helt kurant. Oppladningstiden er plagsomt lang. Fargetemperaturen på lyset er ikke konstant.

Det positive er at du finner veldig mye tredjeparts utstyr som har støtte for Bowens sin S-bajonett. Problemet er at mye av dette er av laber kvalitet.

 

Tips er å kjøpe blitser med høy Ws, da oppladningstiden er vesentlig kortere på lavere styrke. Om du vil ha noe av bedre kvalitet bør du se på Elinchrom sine rimelige modeller.

 

Jeg kommer iallfall ikke til å kjøpe billige monolights igjen.

Lenke til kommentar

Kjøpte det hos Kaffebrus ja, det gikk greit.

 

Stativene og festet for selve blitshodene er ikke verdens beste, men de fungerer.

 

De hadde glemt å legge med sender og mottaker, men det ettersendte de etter at jeg etterlyste det.

Takker :)

Problemet er jo å greie å sortere ut skitt fra kanel , basert på nettsidetitting.. Klart man burde gå for en av de tre store fabrikantene , men det er dyrt...

Men av de billige så virker Visico som en av de bedre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...