Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal til Bergen en liten tur. Datoer er ikke avklart ennå, men blir ei helg i nær framtid.

 

Jeg driver nå å prøver og lære meg litt lyssetting og regi til nakenprosjektet mitt. Der blir det trolig fotografering til sommeren, så jeg må jobbe hardt for å lære meg mest mulig før den tid.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen som kan ha lyst på besøk på location. Jeg kan assistere, og så plukker jeg forhåpentligvis opp litt nyttig underveis. Kanskje du og kan ha litt nytt av det. Blind høne kan kanskje stille gode spørsmål ;)

 

I første omgang håper jeg at folk som kunne ha lyst på besøk, kan gi et lite tegn, og så kan vi avtale mer konkret etterhvert.

 

--

Med det samme jeg er i gang. Er en del lysuttrykk jeg lurer på.

Feather: Veit hva det er, men finnes det en brukbar norsk oversettelse for ordet i lyssammenheng?

Access light, hva er det?

Lenke til kommentar

Siden mange har vært vekk på vinterferie tillater jeg meg å minne om at vi jobber med å få på plass en redaksjon for neste Akambok.

 

Det meste er faktisk på plass, men vi mangler en Designansvarlig. Virker som folk likte utseendet på den forrige boka, så vi har et bra utgangspunkt.

Det betyr at jobben i hovesak består i lage gode maler, som typografene kan bruke når de mater stoffet inn i boka. Vi tenker og at Designansvarlig blir leder for typografgjengen.

 

Før vi har Designansvarlig på plass blir det ikke bok, i hvert fall ikke med meg som redaktør. Jeg akter ikke å være ansvarlig for de samme feila som vi gjorde forrige gang.

Så derfor oppfordrer jeg alle til å tenke over om de er rett person for jobben.

Lenke til kommentar

 

--

Med det samme jeg er i gang. Er en del lysuttrykk jeg lurer på.

Feather: Veit hva det er, men finnes det en brukbar norsk oversettelse for ordet i lyssammenheng?

Access light, hva er det?

 

Har du konkrete setninger hvor de ordene brukes ? Access light etter hva jeg klarte å finne på nettet er å bruke tilgjenglig lys, aka lamper man har tilgjenglig ikke nødvendigvis dedikert fotolamper/blitser, men kan jo være på tur her...

Lenke til kommentar

Har du konkrete setninger hvor de ordene brukes ? Access light etter hva jeg klarte å finne på nettet er å bruke tilgjenglig lys, aka lamper man har tilgjenglig ikke nødvendigvis dedikert fotolamper/blitser, men kan jo være på tur her...

Jeg ville tro at access light er lys som gir deg tilgang til noe. Dvs. svak belysning som gir nok lys til at du ser hva som foregår?

Lenke til kommentar

Når du "feathrer" lyset, så plasserer du det sånn at motivet er i utkanten av lyssirkelen. Fortfatteren bruker det mye når han snakker om å bruke reflektorer. Gjerne for å gjøre det så mykt som mulig, kanskje òg for å bruke lysavfallet kreativt. Grunnen til at jeg spør om en norsk erstatter av utrykket er at å feathre høres så utrolig teit ut ;)

 

Access light betyr neppe tilgjengelig lys. Forfatteren bruker ambient light om det. Han (Jeff Smith) virker ganske konsekvent i spåkbruken. Tror heller ikke at Tom sitt teori stemmer, for det brukes bla i sammenheng med lysmåling.

Er desverre ikke i stand til å hoste opp setninger det brukes i på sparket. Finner det ikke igjen i boka, så det er kanskje ikke så viktig allikevel ;)

 

Jeg lurer på om det kan dreie seg om lys som belyser "accessorier" i motivet, altså rekvisitter. Når jeg googler acces light får jeg ørtenhundre og snørrogførti treff på små pyntelamper, malerilamper og sånne ting. Men får ikke det til å stemme helt heller.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Fagspråk er bra, når man kan det. Lettere å utrykke seg presist da.

 

Problemet her er tilsynelatende at det ikke finnes et standardisert fagspråk innen foto. Sikkert et delvis et resultat av at ufaglærte dilletanter (som meg f.eks) roter i faget.

 

Uansett er det merkelig at det skal være så vanskelig å finne ut av dette i våre moderne informasjonssamfunn.

 

Kanskje det skyldes at Jeff Smith er en dilletant, som bruker feil ord? ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Access light er det lyset som lyser når det jobbes på et lagringsmedium. Mulig at noen få bruker ordene om andre ting men det er i såfall veldig uvanlig.

Ser ikke helt behovet for å måle lyset som blinker på en harddisk. Så jeg tviler på at er det forfatteren mener.

 

Men det ser ut som om du har rett, at det er uvanlig å bruke det i forbindelse med lysoppsett.

 

Kanskje jeg bare har drømt hele greia :ohmy:

 

(For å komme Kjell75 i forkjøpet)

 

DrømmeTim :whistle:

Lenke til kommentar

Ser ikke helt behovet for å måle lyset som blinker på en harddisk. Så jeg tviler på at er det forfatteren mener.

Hmm - kunne det være i forbindelse med produktbilder til en Pimp my 1337 PC eller lignende? :D

Boka handler om portrettfoto. Så i så fall måtte det dreie seg om miljøportrett av en geek. Da ville det nok vært svært viktig å få fram lyset, det også å belyse pizzapappen optimalt.

 

Var forresten vakt på LAN-party i vinterferien. Der var det en del fancy lys å se gitt.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Noen som vet om en billigst mulig fjernkontroll til Nikon D200 med mulighet til intervall? Helst trådløs også. Jeg hater herved CCP2. Køddet seg til på 3 forskjellige måter på 3 av mine PC-er. En datamaskin ødelegger den simple gleden ved å ta et bilde. Var nesten på gråten etter 2 timer med styring for å få dritten til å virke, som jeg til slutt gav opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...