Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal på weekendtur til Hamburg (fredag - søndag) og skal ta med meg kameraet mitt. Det jeg dog lurer på er hvor mye som er "vanlig" å ta med seg på sånne korte turer? Nå har jeg ikke så veldig mye utstyr (EOS 450D, 18-55mm, 55-250mm og 50mm f1.8), men det blir fortsatt mye å ha i en liten sekk. Hva ville dere anbefalt og hvor mye tar dere med dere?

Vil anbefale deg å ta med normal zoom som minimum. 50mm f/1.8 kan være greit i dårlig lys. Vanligvis sleper folk med seg altfor mye, og lider av det på turen. Man klarer seg alltid uten tele (55-250), er min erfaring i det minste. Bruk beina ;)

 

Edit:

Var i Venezia med kun 35mm f/2 objektiv, fungerte utmerket. I det siste har jeg pleid å ta med normal zoom (24-70mm f/2.8 på fullformat) + kanskje 50mm f/1.4. Blits kan være greit, men bruker det så godt som aldri.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Når man vrir et bilde i photoshop mister man jo litt av bildet. Noen som vet om PS kan croppe ut mest mulig av bildet? Nå blir det litt prøv og feil. Og det krever i alle fall litt unødvendig arbeid mener nå jeg..

Aldri lagt merke til, men bildene pleier komme opp rett vei når jeg åpner dem med mindre jeg har vært veldig kreativ når jeg tok bildet.

 

Edit:

Tror jeg tolket feil - vi snakker selvsagt her om justering, ikke 90 graders snuing av bilder. Hos meg når jeg justerer 3grader CW/CCW så får jeg hele bildet og må klippe etterpå.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ok.. Har savnet noe sånt.. Må jo være påtenkt.

Fant en løsning.

 

Benytt Ruler tool for å sett opp linjen man skal rett bilde etter. Velg deretter Image rotate/Arbitrary. Den vil nå foreslå rotasjongrad i henhold til linjen fra ruler tool. Go for it!

 

Du har nå bildet rotert med kanter.

Gå deretter til File/Automate/crop and straighten photos

 

Da bør resten bli glede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...