Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal på weekendtur til Hamburg (fredag - søndag) og skal ta med meg kameraet mitt. Det jeg dog lurer på er hvor mye som er "vanlig" å ta med seg på sånne korte turer? Nå har jeg ikke så veldig mye utstyr (EOS 450D, 18-55mm, 55-250mm og 50mm f1.8), men det blir fortsatt mye å ha i en liten sekk. Hva ville dere anbefalt og hvor mye tar dere med dere?

Svaret på det spørsmålet avhenger av to ting. Hvor ivrig du er på å fotografere på denne turen, og hva du vil fotografere.

 

Har du en klar plan, og veit at du ikke vil få lyst til å endre den, så ta kun med det du trenger til det du vil gjøre. Ikke noe mer. Altså hus og ett objektiv.

 

Om du ikke har en klar plan, da høres den pakka du nevner fornuftig ut. Du vil da være forberedt på det meste, samtidig som det tross alt er forholdsvis kompakt og lett (forutsatt at du har tilpassa utstyr å bære det med).

Lenke til kommentar

Høhø, utstyr til å bære det med ja. Jeg reiser lett, for å si det på den måten. Alt skal ha plass i en sekk, og den sekken skal ha plass i det lille, trange rommet rett over hodet mitt på flyet. Akkurat hvor mye rusletid jeg får i Hamburg er ikke godt å si. Vi skal se HSV - Hertha Berlin på lørdag og fredag går fort til ølbule. Hm, ja, hm. Når det gjelder en klar plan så eksisterer ikke det (ennå). 50mm blir nok med uansett, den er jo så lett (og jeg har forelsket meg litt i den)!

Lenke til kommentar

Lurt å ikke ha så mye at man må ha en egen fotobag, ihvertfall så lenge man ikke skal noe helt spesielt. Jeg har alt mitt i en vanlig, liten bommulskanvas-skulderbag. Sammen med vanter, en god bok, matpakke, nettbankkalkulator og penn/notisbok. Det fine med en sånn bag er at den knapt tar plass utover volumet av det som er i den, så den er grei å legge i en sekk.

 

Jeg skjønner forresten ikke de som synes 50mm er for trang på crop. Det er en fin brennvidde, også på crop. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg skal på weekendtur til Hamburg (fredag - søndag) og skal ta med meg kameraet mitt. Det jeg dog lurer på er hvor mye som er "vanlig" å ta med seg på sånne korte turer? Nå har jeg ikke så veldig mye utstyr (EOS 450D, 18-55mm, 55-250mm og 50mm f1.8), men det blir fortsatt mye å ha i en liten sekk. Hva ville dere anbefalt og hvor mye tar dere med dere?

Avhengig av hva som kal fotograferes, så tar jeg med noe eller mye :)

 

 

Minimumsutstyret er hus + normalzoom og en lyssterk fast normal. Tidligere var det EOS 30D + Sigma 17-70mm + EF-S 35mm f/2. I disse dager er det Olympus E-620 + ZD 14-42mm + ZD 25mm f/2.8. Er det plass, så tar jeg også med en liten tele-zoom (ZD 40-150mm).

 

I de tilfellenejeg skal på foto-tur, så er det full pakke med to hus og mesteparten av optikken.

Lenke til kommentar

Er Vr2 verdt å betale 6000 kr mer for enn Vr1? Jeg vil prøve mer på dyrbilder o.l. - dermed ser jeg på 300 mm VR og VR2, men jeg må betale 6000 mer for VR2 så undres om det virkelig er verdt det.

 

For så vidt også - vil 300 være nok for dyr,sport,fugl osv? (Planlagt tur med hurtigruten hvor jeg skal på utfluykter for å se på ørn, reinsdyr osv - så det er naturlig at den er med da)

 

Alternativet er 400mm VR, men da blir det litt dyrere igjen... :p

Lenke til kommentar

[quote name='Christian86' date='28. februar 2010 - 15:22' timestamp='1267366961'

For så vidt også - vil 300 være nok for dyr,sport,fugl osv? (Planlagt tur med hurtigruten hvor jeg skal på utfluykter for å se på ørn, reinsdyr osv - så det er naturlig at den er med da)

Gissan brukte nærmest kun 300mm (samt extendere) til alle fuglebildene sine.

 

Nå har KimNK 5DII'en min. Håper han behandler den bra.

Lenke til kommentar

[quote name='Christian86' date='28. februar 2010 - 15:22' timestamp='1267366961'

For så vidt også - vil 300 være nok for dyr,sport,fugl osv? (Planlagt tur med hurtigruten hvor jeg skal på utfluykter for å se på ørn, reinsdyr osv - så det er naturlig at den er med da)

Gissan brukte nærmest kun 300mm (samt extendere) til alle fuglebildene sine.

 

Nå har KimNK 5DII'en min. Håper han behandler den bra.

 

Noe rart med quote funksjonen eller?

 

Edit: Ja, den er tydeligvis ikke i humør i dag.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Takk for info. Ken Rockwell karakteriserer autofokusen på skyvezoomen(e?) som "slow", mens både torings AF-D og AF-S karakteriseres som "fast" - er det noe i dette?

Ha'kke peiling. Jeg har kun spesifikk erfaring med den ene skyvezoomen jeg har. Synes ikke den virker spesielt treg, men det eneste AF-S objektivet jeg har er jo en makro så jeg har liten erfaring med autofokushastighet. Kjører jo stort sett manuell fokus, så fokushastigheten er mest styrt av mine lynkjappe reflekser og min overdimensjonerte muskelstyrke. Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Sett fra det perspektivet tror jeg vi burde si oss ganske fornøyde med kamerajournalistikken; om den hadde vært på samme nivå som hifi-journalistikken ville vi kun hatt tilgang store mengder tester av USB-kabler som skryter av å øke oppløsning og farvemetning.

 

(Eller er UV-filteret kameraverdenens høyttalerkabel ... ?)

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Sett fra det perspektivet tror jeg vi burde si oss ganske fornøyde med kamerajournalistikken; om den hadde vært på samme nivå som hifi-journalistikken ville vi kun hatt tilgang store mengder tester av USB-kabler som skryter av å øke oppløsning og farvemetning.

 

(Eller er UV-filteret kameraverdenens høyttalerkabel ... ?)

Trodde vi ville faatt 12 og 14 bit minnebrikker. Er jo helt klart at et kort som takler 14 bit data er viktig. ;~)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...