Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så vidt jeg vet 5 forskjellige utgaver av 80-200 f/2.8. Først en manuell AIS-utgave (skyvezoom) som skal være meget bra optisk.

 

Så autofokus skyvezoom i Mk1 og Mk2 utgave med samme nye optiske formel (fremdeles bra). Det er noen mindre forskjeller mellom disse, bl.a. er Mk2 AF-D. Ingen av AF skyvezoomene har stativfeste.

 

Samme optisk formel ser ut til å være benyttet i toringsutgaven (også AF-D).

 

Til sist AF-S utgaven med ny optisk formel. Dette er vel den beste av dem, men er jo også nyest og dyrest.

 

Jeg har selv skyvezoom Mk1, og den fungerer helt utmerket (du har kommentert bilder jeg har tatt med den). En ulempe med skyvezoomene er selvfølgelig at tyngdekraften "hjelper" deg med å zoome når du ikke ønsker det, hvis du er et godt stykke utenfor horisontal posisjon.

Takk for info. Ken Rockwell karakteriserer autofokusen på skyvezoomen(e?) som "slow", mens både torings AF-D og AF-S karakteriseres som "fast" - er det noe i dette?

Lenke til kommentar

Argh! Jeg prøver å få min WD Live til å snakke med den stasjonære PCen min over DLNA. Siden Windows Mediaplayer ikke snakker .mkv, så vil den heller ikke vise dem til WD-boksen. Derfor har jeg satt opp Wild Media Server i stedet.

 

Lokalt på den stasjonære kan jeg se denne serveren, men på tross av at den er sluppet gjennom brannveggen, kan jeg ikke se den, verken på WD-boksen eller på en annen PC. Alt jeg ser er den fordømte Windows-serveren, som altså ikke er i stand til å streame de mediafilene jeg vil... WTF!? Er det noen magiske grep jeg må gjøre?

 

Hmm... det løste seg ved å mappe en port i ruteren... merkelig. Burde jo ikke vært nødvendig?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kamerautstyr tåler ganske mye. Innbiller meg at værtetting sjelden er nødvendig med mindre man har intensjoner om å rulle baklengs ned lange, snøfylte bakker med kameraet rundt halsen, for så å ende opp i en snøfonn.

 

(Ja, jeg har værtett kamera. På den positive siden fikk jeg effektivt overbevist de to franskmennene jeg hadde på besøk om at nordmenn stadig er forskrudde vikinger som når som helst kan finne på å invadere Normandie.)

Hahha, takker. Ga meg en god latter den derre :)

Lenke til kommentar

Om man bruker utstyret sitt med innstillingen "om det ikke tåler mitt bruk så må jeg ha noe annet" så vil man få mye mer glede av det. Uten den innstillingen vil man heller ikke finne ut om utstyret tåler de forholdene man har lyst til å bruke det under. Og om noen år så er det allikevel utrangert og vil bli lagt på hylla for godt. Tenk hvor tragisk det vil være om man på sine eldre dager sitter og ser gjennom solskinnsbilder fra sin ungdom og lurer på om det dårlige været man husker man opplevde bare var noe man så på tv.

Lenke til kommentar

Om man bruker utstyret sitt med innstillingen "om det ikke tåler mitt bruk så må jeg ha noe annet" så vil man få mye mer glede av det. Uten den innstillingen vil man heller ikke finne ut om utstyret tåler de forholdene man har lyst til å bruke det under. Og om noen år så er det allikevel utrangert og vil bli lagt på hylla for godt. Tenk hvor tragisk det vil være om man på sine eldre dager sitter og ser gjennom solskinnsbilder fra sin ungdom og lurer på om det dårlige været man husker man opplevde bare var noe man så på tv.

Det var rett og slett jævlig godt sagt, B@l2. QFT, +1 og alt det der. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvilket kompakt-system er det som er i vinden for tiden? Ser etter noe som er kompakt og har både video og gode inne-bilde-egenskaper.

Jeg har kommet til at Panasonic GF-1 med 20/1.7 er en god løsning for min del; om du regner det som kompakt nok (og ikke trenger zoom) kan det kanskje være verdt å se på?

 

En sjeldent god anmeldelse: http://craigmod.com/journal/gf1-fieldtest/ Fikk nettopp RAW-støtte på Mac også, så jeg – mangler gode grunner til å ikke kjøpe et nå.

 

Forresten – en ganske utrolig bildeserie med kjøttetende planter fra marsutgaven av National Geographic Magazine: http://ngm.nationalgeographic.com/2010/03/carnivorous-plants/schmitz-photography

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Jeg skal på weekendtur til Hamburg (fredag - søndag) og skal ta med meg kameraet mitt. Det jeg dog lurer på er hvor mye som er "vanlig" å ta med seg på sånne korte turer? Nå har jeg ikke så veldig mye utstyr (EOS 450D, 18-55mm, 55-250mm og 50mm f1.8), men det blir fortsatt mye å ha i en liten sekk. Hva ville dere anbefalt og hvor mye tar dere med dere?

Lenke til kommentar

hvor mye tar dere med dere?

De siste ukene har jeg rusla rundt over alt med hus, fast normal, portrettele og supertelezoom, det går fint, tar nesten ikke plass / vekt i det hele tatt.

 

Åh! -du har sånn gammeldags, digert ustyr! :rofl:

 

 

Jeg ville i hvertfall tatt med 50mm. Men, de ville nok få bli med de to andre også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...