Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lekt meg med makro i dag. Selvfølgelig hadde jeg ikke stativ tilgjengelig så jeg måtte ta håndholdt. Er dette søppel, eller virker IS? jeg har ingen erfaring med makro så jeg vet ikke hva som er standarden uten stativ. Er crop og høy ISO 2500, 1/60sek, f/8. Selv er jeg litt imponert over IS'en på objektivet.

100mm? I såfall kunne du nok ha gått ned til ISO 1250 og 1/30s ...

 

Bildet virker ihvertfall skarpt nok for meg; men jeg kunne nok tenkt meg at du hadde gått ned til ISO 1600. Eller muligens roe litt ned på oppskarpingen ...

Lenke til kommentar

Jeg har lekt meg med makro i dag. Selvfølgelig hadde jeg ikke stativ tilgjengelig så jeg måtte ta håndholdt. Er dette søppel, eller virker IS? jeg har ingen erfaring med makro så jeg vet ikke hva som er standarden uten stativ. Er crop og høy ISO 2500, 1/60sek, f/8. Selv er jeg litt imponert over IS'en på objektivet.

100mm? I såfall kunne du nok ha gått ned til ISO 1250 og 1/30s ...

 

Bildet virker ihvertfall skarpt nok for meg; men jeg kunne nok tenkt meg at du hadde gått ned til ISO 1600. Eller muligens roe litt ned på oppskarpingen ...

Jo, det er mye skarpet opp (56 i inputoppskarping i ACR og 111%/0,4 i PS). Her er default inputoppskarping (20) i ACR og ingen oppskarping i PS.

 

 

---

tilføyer: Ja 100 mm/2,8L

Endret av B@L2
Lenke til kommentar

Kan noen skru av snøen? :wallbash: Nå er det rett før jeg går ut og kjøper kamera med værtetning!

 

Det verste er at jeg skal på fototur til Keukenhof i Nederland for å ta bilder av tulipanblomstringen i april. Om våren er forsinket også lenger sør i Europa, så det i stedet blir bilder av tulipanknopper, blir det liksom ikke helt det samme. :realmad:

Lenke til kommentar

Kan noen skru av snøen? :wallbash: Nå er det rett før jeg går ut og kjøper kamera med værtetning!

 

Det verste er at jeg skal på fototur til Keukenhof i Nederland for å ta bilder av tulipanblomstringen i april. Om våren er forsinket også lenger sør i Europa, så det i stedet blir bilder av tulipanknopper, blir det liksom ikke helt det samme. :realmad:

 

Begynner å bli greit med snø nå ja, gleder meg som en unge til våren.

Men kameraet ut i snøvær fungerer da fint, om det snør alt for mye er det jo bare å tre noe gjennomsiktig over den som en brødpose, selvsagt mere slit men får jo tatt litt bilder =)

Lenke til kommentar

Kan noen skru av snøen? :wallbash: Nå er det rett før jeg går ut og kjøper kamera med værtetning!

 

Det verste er at jeg skal på fototur til Keukenhof i Nederland for å ta bilder av tulipanblomstringen i april. Om våren er forsinket også lenger sør i Europa, så det i stedet blir bilder av tulipanknopper, blir det liksom ikke helt det samme. :realmad:

 

Begynner å bli greit med snø nå ja, gleder meg som en unge til våren.

Men kameraet ut i snøvær fungerer da fint, om det snør alt for mye er det jo bare å tre noe gjennomsiktig over den som en brødpose, selvsagt mere slit men får jo tatt litt bilder =)

Ikke bare er det mulig å beskytte kameraet litt.

 

Et kamera tåler også litt snø. Greit nok, det er snakk om følsom elektronikk, men tørr snø tåler det. Så sant du lar det avklimatisere seg litt, la det bli såpass kaldt at snøen ikke smelter på det, går det helt fint i bruke det i litt snøvær. Det tåler til og med litt våt snø, selv om det ikke er værtetta, bare du ikke lar det bli søkkvått. Det er i hvert fall min erfaring også uten værtetting. Så slapp av, og nyt fotomulighetene ute du :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hmm, det var mange motforestillinger her - og antakelig med rette. Kanskje jeg heller skal bytte ut 70-300 VR med en 80-200/2.8 isteden... Kan noen gi meg en kort innføring i de forskjellige versjonene? Er det stor optisk forskjell på skyvezoom, AF-D og AF-S? Er skyvezoomen veldig tungvint å bruke? Hva med vignettering/hjørneskarphet på FX?

Høres ikke så dumt ut det. Det er så vidt jeg vet 5 forskjellige utgaver av 80-200 f/2.8. Først en manuell AIS-utgave (skyvezoom) som skal være meget bra optisk.

 

Så autofokus skyvezoom i Mk1 og Mk2 utgave med samme nye optiske formel (fremdeles bra). Det er noen mindre forskjeller mellom disse, bl.a. er Mk2 AF-D. Ingen av AF skyvezoomene har stativfeste.

 

Samme optisk formel ser ut til å være benyttet i toringsutgaven (også AF-D).

 

Til sist AF-S utgaven med ny optisk formel. Dette er vel den beste av dem, men er jo også nyest og dyrest.

 

Jeg har selv skyvezoom Mk1, og den fungerer helt utmerket (du har kommentert bilder jeg har tatt med den). En ulempe med skyvezoomene er selvfølgelig at tyngdekraften "hjelper" deg med å zoome når du ikke ønsker det, hvis du er et godt stykke utenfor horisontal posisjon.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Et kamera tåler også litt snø. Greit nok, det er snakk om følsom elektronikk, men tørr snø tåler det. Så sant du lar det avklimatisere seg litt, la det bli såpass kaldt at snøen ikke smelter på det, går det helt fint i bruke det i litt snøvær. Det tåler til og med litt våt snø, selv om det ikke er værtetta, bare du ikke lar det bli søkkvått. Det er i hvert fall min erfaring også uten værtetting. Så slapp av, og nyt fotomulighetene ute du :)

Hm. Kanskje jeg er litt overforsiktig.

 

Eller egentlig muligens litt værsyk... ;)

Lenke til kommentar

Manfrotto 055xprob og 498RC2 hode. Og det skal faktisk bli en fornøyelse. Jeg var ute i går med min velbon og plagdes som vanlig med å få horisonten rett.. Og det var ikke støtt nok i vinden.

Tipper du vil få en gledelig overraskelse med oppgraderingen. Billig var det også :-)

Lenke til kommentar

Hmm, det var mange motforestillinger her - og antakelig med rette. Kanskje jeg heller skal bytte ut 70-300 VR med en 80-200/2.8 isteden... Kan noen gi meg en kort innføring i de forskjellige versjonene? Er det stor optisk forskjell på skyvezoom, AF-D og AF-S? Er skyvezoomen veldig tungvint å bruke? Hva med vignettering/hjørneskarphet på FX?

Skyvezoom er aquired taste - prøv før du vurderer tungt.. :)

Lenke til kommentar

Kamerautstyr tåler ganske mye. Innbiller meg at værtetting sjelden er nødvendig med mindre man har intensjoner om å rulle baklengs ned lange, snøfylte bakker med kameraet rundt halsen, for så å ende opp i en snøfonn.

 

(Ja, jeg har værtett kamera. På den positive siden fikk jeg effektivt overbevist de to franskmennene jeg hadde på besøk om at nordmenn stadig er forskrudde vikinger som når som helst kan finne på å invadere Normandie.)

Lenke til kommentar

Hm. Kanskje jeg er litt overforsiktig.

 

Eller egentlig muligens litt værsyk... ;)

Kan hende du er inne på noe der. Veldig greit å skylde på utstyret nær man er værsjuk. Vi er vel alle der omtrent i perioder :)

 

Jeg for min del, sitter og inne nå. Faktisk strålende vær her, men kommer jeg meg ut? Neida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...