Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Synes 24-70'en min noen ganger er litt soft ytterst på den ene siden (var av nesten uforståelige grunner aldri et problem på 20D'en) - lurer på å sende inn til kalibrering/sjekk.

Så - spørsmålet - å mye koster sånt noe? Vil gjeren ha objektivet fikset hos Canon. Noen av dere som har erfaringer med slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nytt perspektiv på lystap i hjørnene på FF: Jeg fikk solblenderen jeg bestilte til Tamron 28-75, og klarte å tvinge den på (krevde mye makt, for ikke alle 67mm bajonettfester er skapt like i Kina :roll:), og dum som jeg var begynte jeg å speide etter vignettering. Bilde av hvit vegg @ 28mm f/2.8 viste veldig mørke hjørner, så jeg overbeviste meg selv om at solblenderen vignetterer.

Kontrollbilde uten solblender viste imidlertid at så ikke er tilfelle. Hjørnene "skal" være mørkegrå ved f/2.8.

Det er altså grunnen til at man må legge de store pengene på bordet om man skal ha bra ytelse hjørne-til-hjørne på FF. :shrug:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nytt perspektiv på lystap i hjørnene på FF: Jeg fikk solblenderen jeg bestilte til Tamron 28-75, og klarte å tvinge den på (krevde mye makt, for ikke alle 67mm bajonettfester er skapt like i Kina :roll:), og dum som jeg var begynte jeg å speide etter vignettering. Bilde av hvit vegg @ 28mm f/2.8 viste veldig mørke hjørner, så jeg overbeviste meg selv om at solblenderen vignetterer.

Kontrollbilde uten solblender viste imidlertid at så ikke er tilfelle. Hjørnene "skal" være mørkegrå ved f/2.8.

Det er altså grunnen til at man må legge de store pengene på bordet om man skal ha bra ytelse hjørne-til-hjørne på FF. :shrug:

Det er vel ikke mange objektiver som ikke gir mørke hjørner på FF. Men det var vel ikke så ille at det ikke kan fikses i PS? Da skal det være rimelig svart.

Lenke til kommentar

Nå har jeg snart slitt ut F5 knotten,finnes jo overhode ingen oppdatering her lengere,hver gang jeg gå inn og ut av tråder må man jo oppdatere på nytt.

Du må nok gå over forumet og fikse det skikkelig du, ref. signaturen din

Hvor er det forumet holder hus,så skal jeg få fikset det en gang for alltid :)

Faktisk burde jeg prøvd stativer i butikken. Viktig at det ikke gynger lenge etter man har funnet hva man vil ta bilde av..

Nautica: Mener at føttene er helt dratt ut.

Tror det er det beste og prøve/teste det i butikken.

Stativet er veldig tight og stabilt,men har ikke prøvd det på lange lukkertider ennå så kan ikke si helt hvordan det oppfører seg der.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke finner fram på forumet lenger?

Hvor setter jeg alle tråder til "lest" feks?

Nja, det er litt uvant og endel som ikke fungerer helt enda.

Helt nede på siden under skin velgeren er funksjonen for å sette alle trådene til lest. Var ikke lett å finne den.

Lenke til kommentar

Kanskje en 87mm "skru på" metall solblender for 28mm, og så selvfølgelig late som om problemet er løst.

Lenke til kommentar

Hmm, interessant. Blir spennende å se hva den skal koste.

Jeg er også på stadig jakt etter et bedre vidvinkelalternativ. Jeg har Nikon sitt gamle 20-35/2.8 som produserer bra bildekvalitet, men det gir meg litt for lite vidvinkel og en elendig nærgrense.

16-35/4 VR er et alternativ, men det tar nok litt før den blir tilgjengelig til spiselige priser på bruktmarkedet. Jeg vurderte Sigma 12-24 på Fotovideo sitt "partisalg", men den blir litt for ekstrem igjen.

Lenke til kommentar

Siden hele akam utenom denne tråden virker halvdødt etter "opp"graderinga, tillater jeg meg å bumpe Redaksjon for ny Akamboka, samt gjøre oppmerksom på Design og typografløsninger for Akamboka.

Oppfordrer samtidig til å legge trådene som favoritter, sånn at dere kan følge med, i påvente av at forumet skal våkne til liv igjen.

Uten at folk engasjerer seg, blir det ganske enkelt ikke ny bok.

Lenke til kommentar

Store deler av landet har vinterferie - det kan nok ha betydning for aktivitetsnivået.

Det har jeg ikke tenkt på.

Jeg har hatt nok med å irritere meg over de n såkalte "opp"graderinga.

Hastigheta ser det ut som de heldigvis har fått orden på nå. Men ellers så syns jeg at forumet er endra i retning av det ubrukelige. Omtrent umulig å følge med på det som foregår rundt omkring.

Så om mange er som meg er dette bekymringsverdig. Skal lite til før folk gir opp hele akam, og endrer nettvanene sine.

Om jeg hadde vært ansvarlig for besøkstall og reklameinntekter, ville nok jeg satt inn mye overtid for å få ting på skinner asap.

Men la oss håpe at du har rett anew.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...