Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Haha. Kan vel ikke akkurat klage på specsa du har her. Fy faen så rått i grunn!!!

 

AboutThisMac.gif

 

:p

 

Jurgis: Det kan godt være en mem.leak i Photoshop som ikke frigjør de ca 2,8gb med RAM programmet kan bruke (32-bit app). Jeg anbefaler deg å laste ned plugins fra Adobe sine sider. Søk på "Bigger Tiles" og "NoScratchCompress". Du vil nok få litt raskere oppleveser om du legger inn disse pluginene.

 

Edit: Her kan du laste ned Jurgis.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Fin melding å få når jeg skal gjøre enkel redigeringsjobb ;)

 

post-49066-1266271847_thumb.jpg

 

Er vel fordi jeg akkurat har gått gjennom hundrevis av råfiler fra 5D mark II og at minnet ikke har blitt frigjort håper jeg. Hvis ikke blir det dyrt.

Hvor mye minne har du tillatt PS å benytte da? Default er vel ikke så veldig mye (70% elns?), så det kan hende du har litt å hente der også.
Lenke til kommentar

Historie er unektelig spennende og morsomt - jeg er spesielt glad i førstepersonshistorier fra 1. verdenskrig - men du milde så lite matnyttig. Jeg har historikervenner som opplever at utdannelsen deres teller negativt når de søker jobb... :roll:

 

Historikere og historieinteresserte bør forøvrig også lese boken til Nassim Taleb , som jeg lenker til i signaturen min. ;) Den er et frontalangrep på all moderne historieskriving.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Dersom man er litt interessert i et norsk perspektiv på tiden rundt Kong Edward, første verdenskrig og mellomkrigstiden bør lese Tor Bomann Larsens bøker om kong Haakon. Bomann Larsen har hatt tilgang til Slottets arkiver, og bøkene gir et svært interessant innblikk i norske maktforhold både i en overgangsperiode der monarkiets rolle i samfunnet var alt annet enn klart, for ikke å snakke om en periode der klassekamp var et virkelig tema for valgkamper.

 

For min del er respekten for kong Haakon økt etter lesing av nevnte bøker, mannen var en vaskeekte demokrat, en pragmatiker og en enestående personlighet. Overfor den danske og den svenske kongen uttalte han til og med vilje til å være folkevalgt president i en norsk republikk dersom det skulle være folkets ønske.

 

Aldri har Alt for Norge vært lettere å forstå..

Lenke til kommentar
Huh? Teller negativt? Hvordan i alle dager får de til det? Jeg har bare hørt positive ting om det. Mine historiefag er bare som ekstra, men jeg tror ikke det kommer til å telle negativt for min del.

Jeg er historieentusiast, men det er vanskelig for en arbeidsgiver (som ofte er økonom og/eller utdannet i groupthink) å se hvilken konkret nytte de har av en historiker. Derfor taper man automatisk i konkurranse med folk med mer matnyttige utdannelser, og så faller man ut av vurderingen før man kommer så langt som til "personlig egnethet" - dette gjelder spesielt i starten, når man forsøker å komme seg inn på arbeidsmarkedet, og ikke har noe håndfast å vise til, samtidig som søkerbunken er høy.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ja, altså, det kommer jo selvfølgelig an på hvilke jobber man søker på. Jeg legger til grunn at man søker på noe som er historierelevant når man først er ferdig utdannet historiker.

 

For min del har jeg (snart) en bachelor i "digitale medier" (mevit, jus og informatikk) med ekstra historiefag. Har jobbet før og under studier, samt at jeg skal ha noe statsvitenskap og mest sannsynlig en master i medievitenskap.

 

Jeg kommer aldri til å komme meg vekk fra UiO. :(

Lenke til kommentar
Jeg legger til grunn at man søker på noe som er historierelevant når man først er ferdig utdannet historiker.

Lykke til med å finne noe. ;) (jeg har fått med meg at det ikke gjelder deg personlig - og man kan jo alltids bli lærer... :roll:)

 

Hilsen en som tråkket rundt på UiO i 10 år. :) (imho 10 fantastisk nyttige og godt investerte år, som jeg ikke ville vært foruten, selv om alt jeg kan vise til er en Cand. mag!)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hehe, du har med en å gjøre som kan tenke seg å bli lærer! ;) Master først, så får vi se om jeg tar noe PPU og kommer meg på en VGS (med utdanningskompetanse i historie og medievitenskap).

 

Har tråkka ned Fredrikkeplassen altfor lenge selv. Jeg starta i '01 og ble seriøs for 3-4 år siden. :\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...