Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lagt ut en annonse på finn.

 

Fikk en mail "ring meg på tlf: 67****67".

En annen har sendt meg invitasjon på skype,så vi kan ringe/prate gratis.

 

Er dette normal fremgangsmåte for å kjøpe et produkt ?

 

Jeg ringer ikke og ei heller installerer skype.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Etter at jeg har brukt opp de mest interessante filmene mine skal jeg selge F5 og Coolscan V for å finansiere nytt dSLR.

Vil savne de analoge bildene dine her på forumet :ermm: Har jo stort sett bare brukt digitalt jeg også det siste halvåret, så jeg skjønner hva du mener - lykke til!

Lenke til kommentar
Ser man det. Jeg kan jo legge til at dersom det var slik at sorte objekter absorberte varme uten å stråle den ut igjen, så ville det vært et grovt brudd på Termodynamikkens 2. lov. :)

De trenger slett ikke stråle absorbert varme ut igjen, siden to andre transportmekanismer også er vanlige; konveksjon (fri og/eller tvungen) og konduksjon. Ser man bort fra disse, vil nok et solbestrålt svartmalt objektiv normalt bli varmere enn et solbestrålt hvitmalt objektiv - fordi svart normalt absorberer mer strålingsenergi, mens utstråling er mindre avhengig av ytre synlig farge (ikke noe problem med hvite radiatorer feks), utstrålingen er mer en funksjon av temperaturen på objektet. For at et svart objektiv skal være i energimessig balanse, må altså temeperaturen høyere opp for at det skal klare å stråle ut den ekstra innstrålingen det mottar.

 

Vet ikke om det ga mening? (Lenge siden jeg studerte, gitt... :hm: )

 

Tar du imidlertid hensyn til konveksjon (feks vind) og konduksjon (feks varmeutveksling med et hvitt bord som objektet ligger på, eller med hendene til en fotograf), blir forskjellene mindre.

Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for noe som jeg ikke trodde jeg kom til å gjøre.

 

Etter at jeg har brukt opp de mest interessante filmene mine skal jeg selge F5 og Coolscan V for å finansiere nytt dSLR.

 

Jeg skal beholde mørkeromsutstyret mitt slik at jeg har alt jeg trenger når jeg kjøper analogt MF en gang i fremtiden.

 

Hovedmotivasjonen for valget mitt er rett og slett tidsmangel.

 

Francis

Bhuuu :thumbdown:

Du har ikke tidsmangel, du

Du har jo fortsatt Pentax, hvorfor selge skanneren?

 

 

Pentaxen er mamma sin 18 års presang fra besteforeldrene mine, så den selger jeg aldri. Planen er å kjøpe en Epson flatbed og et analogt mellomformatkamera, men det blir ikke før i 2011. Hvis jeg da skyter en rull 35mm i ny og ne, klarer jeg meg helt sikkert fint med en god flatbed :).

 

 

Etter at jeg har brukt opp de mest interessante filmene mine skal jeg selge F5 og Coolscan V for å finansiere nytt dSLR.

Vil savne de analoge bildene dine her på forumet :ermm: Har jo stort sett bare brukt digitalt jeg også det siste halvåret, så jeg skjønner hva du mener - lykke til!

 

Takk! Det er hyggelig at bildene blir og har blitt satt pris på :).

 

Jeg kommer til å vende tilbake til den analoge fotoverdenen, men akkurat nå trenger jeg en pause:).

 

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...