Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Noen trøndere som har lest billaget "OL-Adressa" som fulgte med Adresseavisa i dag? En fotografisk nytelse, både for idrettsinterresserte og de ikke fullt så idrettsinterresserte å se de fantastiske bildene adressafotograf Terje Visnes har levert til artikkelserien "Adressa møter OL-håpene", som er gjengitt med alle bildene i dagens billag. Anbefalt lesing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
”RAW er en RÅ bildefil, noe som vil si at denne filen inneholder minimalt med data fra bildesensoren.”

*google*

 

 

Jeg googlet også og fant frem til bloggen det er snakk om. Jenta som står bak ordene er 17 år gammel og tar veldig bra bilder, da syns jeg den noe unøyaktige begrepsdefinisjonen i sitatet er forsvinnende irrelevant.

 

jeg mente ikke å henge ut noen og det var derfor jeg ikke linket innlegget. Igrunnen syntes jeg bare det var litt morsomt.

 

Ja det er noen dyktige 17 år gammele jenter som tar bilder. Av og til er det gøy å kikke på slike blogger, først og fremst fordi de har en befriende lekende tilnærming. Noen er jo også veldig dyktige.

Her er et godt eksempel: Kameralek

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for noe som jeg ikke trodde jeg kom til å gjøre.

 

Etter at jeg har brukt opp de mest interessante filmene mine skal jeg selge F5 og Coolscan V for å finansiere nytt dSLR.

 

Jeg skal beholde mørkeromsutstyret mitt slik at jeg har alt jeg trenger når jeg kjøper analogt MF en gang i fremtiden.

 

Hovedmotivasjonen for valget mitt er rett og slett tidsmangel.

 

Francis

Lenke til kommentar

Triks: prøv å jobbe ~110 timer i uken i en periode, da skjønner man at det egentlig er mer enn nok fritid å ta av i mer normale situasjoner – om den bare brukes riktig.

 

Triks 2: kast ut TVen. Gjennomsnittspersonen som ser på TV brukte i 2008 179 minutter – 3 timer – hver dag på tittekassa.

Lenke til kommentar
Er i alle fall en del som mener at fokusen endres når temperaturen på objektivet endres. F. eks så fokuserer en del objektiver en smule forbi uendelig, og omfanget av dette er visstnok avhengig av temperaturforholdene.

Jeg har også lest at dette skal ha med temperatur å gjøre, men jeg stiller meg etterhvert tvilende til det. Fastoptikk har gjerne "hard stop" ved uendelig, selv om de er utsatt for de samme fysiske lover som zoomer.

 

Jeg tror derfor den "flytende" uendelig-grensen har mer med zoomen å gjøre, enn med temperatur.

Lenke til kommentar
Fastoptikk har gjerne "hard stop" ved uendelig, selv om de er utsatt for de samme fysiske lover som zoomer.

 

Jeg tror derfor den "flytende" uendelig-grensen har mer med zoomen å gjøre, enn med temperatur.

Sikker på at ikke grensen heller går ved manuell kontra autofokus. Autofokus liker vel gjerne å fokusere forbi, for så å "liste seg" tilbake.

Lenke til kommentar
Fastoptikk har gjerne "hard stop" ved uendelig, selv om de er utsatt for de samme fysiske lover som zoomer.

 

Jeg tror derfor den "flytende" uendelig-grensen har mer med zoomen å gjøre, enn med temperatur.

Sikker på at ikke grensen heller går ved manuell kontra autofokus. Autofokus liker vel gjerne å fokusere forbi, for så å "liste seg" tilbake.

Slett ikke sikker. ;) Du har vel rett i at skillet går mellom MF- og AF-optikk. Konklusjonen er uansett den samme. :)

Lenke til kommentar

Det skal ha med temperaturer å gjøre siden objektivet og dets elementer kan utvide seg i høye temperaturer og trekke seg sammen i lave temperaturer. Det er nok snakk om ekstreme temperaturer som +40 og -30 grader.

 

Mitt Zeiss Makro-Planar 50/2.0 har fast uendelighet og har aldri merket noen problemer i +30 eller -25 grader. Det sies at objektiver som er ekstremt korrigert for feilbrytninger (ED- og fluorittglass spesielt) har mye større slingringsmon på grunn av følsomhet for temperatur.

Lenke til kommentar

At diverse UD, ED og fluoritt-type glass kan ha noe med saken å gjøre, er jeg åpen for når det gjelder "fokusslark".

 

Hovedpoenget mitt i fargediskusjonen er at fargen i det lange løp vil ha liten effekt på temperaturen. En matt, sort overflate absorberer riktignok varmestråling mer effektivt enn en blank, hvit overflate, men den stråler det også tilsvarende mer effektivt tilbake til omgivelsene. Jeg tviler sterkt på at man vil finne noen vesentlig temperaturforskjell på glasset i et sort og et hvitt objektiv etter noen timer ute i solen.'

 

Edit: det er velkjent at fluoritt er sårbart for sk. "termisk sjokk" - dvs at det kan eksplodere ved voldsomme temperaturendringer (eller støt), men da snakker vi noe helt annet enn å gå fra aircondition til Sahara.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at man vil finne noen vesentlig temperaturforskjell på glasset i et sort og et hvitt objektiv etter noen timer ute i solen.

Du har ikke lyst til å se nærmere på saken? :D

Svært gjerne. Noen som har noe hvitt glass å donere til en liten stress test til sommeren? ;) (må jo inn i røret for å måle temperaturen... :roll:)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for noe som jeg ikke trodde jeg kom til å gjøre.

 

Etter at jeg har brukt opp de mest interessante filmene mine skal jeg selge F5 og Coolscan V for å finansiere nytt dSLR.

 

Jeg skal beholde mørkeromsutstyret mitt slik at jeg har alt jeg trenger når jeg kjøper analogt MF en gang i fremtiden.

 

Hovedmotivasjonen for valget mitt er rett og slett tidsmangel.

 

Francis

Bhuuu :thumbdown:

Du har ikke tidsmangel, du bor for langt unna jobben/skolen. :tease:

 

Du har jo fortsatt Pentax, hvorfor selge skanneren?

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...