Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg satt bak Per Sandberg på flytoget en gang. Det var en underlig følelse. Det er få mennesker i verden jeg misliker mer - jeg ble oppriktig lei meg den dagen det sto på forsiden av VG at han hadde sluttet å røyke.

 

Jeg liker sølvfarget D40 bedre.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg satt bak Per Sandberg på flytoget en gang. Det var en underlig følelse. Det er få mennesker i verden jeg misliker mer - jeg ble oppriktig lei meg den dagen det sto på forsiden av VG at han hadde sluttet å røyke.

Per Sandberg er kanskje den mest usympatiske personen i norsk politikk, uavhengig av partitilhørighet.

 

ANIKOCM205114992.jpg

 

Så ille var det nå ikke da :p

Jo.

Lenke til kommentar
”RAW er en RÅ bildefil, noe som vil si at denne filen inneholder minimalt med data fra bildesensoren.”

*google*

 

Aha - noen som har sakset fra Wikipedia, hvor den norske RAW-artikkelen mildt sagt trenger til en liten opprydning. Noen som føler seg kallet? ;)

 

Forskjellen er ett ord som gjør at wikipedia sin versjon ikke er helt feil

En "RÅ" bildefil, inneholder minimalt med behandlet data fra bildesensoren
Lenke til kommentar
Jeg har en case mad kameraet mitt.

 

Med original mattskive ser "green dot" ut til å være der bildet ser best ut på mattskiva.

 

Med L-mattskive (45* split), er området som ser skarpt ut i søkeren bittelitt bak (lengre unna kameraet) enn der "green dot" indikerer som korrekt fokus.

 

Kan det være derfor jeg har slitt så sinnssykt med fokus @ 1.2 i det siste? Jeg har to L-mattskiver, og det er akkurat likt med begge to.

 

What to do?

 

Francis

Er dette skutt på full åpning eller nedblendet? Hvordan ser det ut med manuell fokusering når du holder inne nedblendingsknappen på forskjellige blendere? Har objektivet fokus shift?

 

På min Zeiss er det litt fokus shift - fokusindikatoren er fra fabrikken satt opp til å markere korrekt fokus der det passer på f/5.6.

Kan det være lignende problematikk her?

Lenke til kommentar

Er en slik en verdt 199 kroner?

 

Har jo lest litt om lys og da jeg har ganske begrensede midler for tiden og derfor ikke råd til en ekstern blits, lurer jeg på om denne funker til å få det beste ut av den interne blitsen i kamera, eller evt om det bare er tull...

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Edit: Da bomma vi igjen, eller er det kun en gimmick?

Gimmick. Den praktiske forskjellen på "lysegrå" og "sort" ifht. varmeabsorbsjon er nær null. L-folket føler seg bare mindre dumme om de kan innbille seg at gimmicken har en praktisk verdi.

 

Nikon har også laget grå versjoner kun for salg i Japan og kun gimmick.

Er i alle fall en del som mener at fokusen endres når temperaturen på objektivet endres. F. eks så fokuserer en del objektiver en smule forbi uendelig, og omfanget av dette er visstnok avhengig av temperaturforholdene. Aner ikke om dette stemmer? Noen mener uansett at dette er viktig å tenke på ved kritiske opptak av blant annet solformørkelser, og at det derfor kan være lurt å fokusere på nytt underveis. Var en del som snakket om dette under solformørkelsen i Kina i fjor, men de kjørte litt heftigere brennvidder enn meg. Jeg refokuserte ikke, og synes at bildene ble mer enn skarpe nok. Et eksempel kan sees her!

Lenke til kommentar
”RAW er en RÅ bildefil, noe som vil si at denne filen inneholder minimalt med data fra bildesensoren.”

*google*

 

 

Jeg googlet også og fant frem til bloggen det er snakk om. Jenta som står bak ordene er 17 år gammel og tar veldig bra bilder, da syns jeg den noe unøyaktige begrepsdefinisjonen i sitatet er forsvinnende irrelevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...