Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmmm, I Norge får du den for 1500,- med reklamasjonsrett ifølge norske lover. Må du ut med mva på den du kjøpte ebay så koster den deg 1327,- + behandligsgebyret som vel er 120 kr, dvs 1447,- kr. Du har med andre ord spart 53,- kroner. 5 års reklamasjonsrett er nok verdt 53,- kr og vel så det.

 

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Francis

Jeg kunne :p

Lenke til kommentar

”RAW er en RÅ bildefil, noe som vil si at denne filen inneholder minimalt med data fra bildesensoren.”

 

Jeg var så ”smart” å opprette blogg på blogg.no

Når jeg først har rotet meg inn det blogg universet så sitter jeg å klikker rundt på bloggene som legges ut under Foto/Video og kommer over sitater som det over.

Lenke til kommentar
”RAW er en RÅ bildefil, noe som vil si at denne filen inneholder minimalt med data fra bildesensoren.”

 

Jeg var så ”smart” å opprette blogg på blogg.no

Når jeg først har rotet meg inn det blogg universet så sitter jeg å klikker rundt på bloggene som legges ut under Foto/Video og kommer over sitater som det over.

Hæ?

Lenke til kommentar

Jeg har en case mad kameraet mitt.

 

Med original mattskive ser "green dot" ut til å være der bildet ser best ut på mattskiva.

 

Med L-mattskive (45* split), er området som ser skarpt ut i søkeren bittelitt bak (lengre unna kameraet) enn der "green dot" indikerer som korrekt fokus.

 

Kan det være derfor jeg har slitt så sinnssykt med fokus @ 1.2 i det siste? Jeg har to L-mattskiver, og det er akkurat likt med begge to.

 

What to do?

 

Francis

Lenke til kommentar
Nubiespørsmål: Hvorfor er så mye av optikken til Canon i "helt vill" pris-klassen delvis hvit?

 

Så litt "for morro" skyld på jp.no på canon, nikon og oly-optikk, men så ikke det samme hos de to andre.

 

Eksempel i spoiler:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
photographer.jpg

 

For å skille seg ut. Som du sikkert vet er all teleoptikk i L-serien grå.

Lenke til kommentar
Nubiespørsmål: Hvorfor er så mye av optikken til Canon i "helt vill" pris-klassen delvis hvit?

 

Så litt "for morro" skyld på jp.no på canon, nikon og oly-optikk, men så ikke det samme hos de to andre.

 

Eksempel i spoiler:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
photographer.jpg

 

For å skille seg ut. Som du sikkert vet er all teleoptikk i L-serien grå.

 

Phail. 135mm F/2L, 200mm F/2.8L.

Lenke til kommentar
For å skille seg ut. Som du sikkert vet er all teleoptikk i L-serien grå.

 

Som sagt, det var etter en liten kjapp titt, og det virket som om det var Canon som hadde mest slik optikk i den stilen.

 

Det er visstnok for å skille seg ut, men har dette noen optisk funksjon? Jeg tenker at de av en eller annen grunn skulle være grå pga en optisk konstruksjon.

 

Høres veldig rart ut, men som sagt, mine kunnskaper er ikke akkurat store om emnet.

 

Googlet, Canon L series og fant en artikkel på wikipedia som sier dette om valg av farge: (om det er riktig, vet jeg ikke)

Larger sized L-lenses, such as the 70-200 mm and 100-400 mm zooms and longer focal length primes (300 mm+), usually have an off-white barrel (sometimes referred to as the color "putty") to reduce heat absorption under the sun that may otherwise affect the performance of the lens, as well as to identify Canon's lenses (for example at sporting events).
Endret av Xtra
Lenke til kommentar
For å skille seg ut. Som du sikkert vet er nesten all teleoptikk i L-serien grå.

 

Som sagt, det var etter en liten kjapp titt, og det virket som om det var Canon som hadde mest slik optikk i den stilen.

 

Det er visstnok for å skille seg ut, men har dette noen optisk funksjon? Jeg tenker at de av en eller annen grunn skulle være grå pga en optisk konstruksjon.

 

Høres veldig rart ut, men som sagt, mine kunnskaper er ikke akkurat store om emnet.

 

Uten at jeg har noe kjennskap til det tror jeg at jeg igjen tør å bevege meg ut i ukjent terreng og si nei.

 

Edit: Da bomma vi igjen, eller er det kun en gimmick?

Endret av Panerai
Lenke til kommentar
Edit: Da bomma vi igjen, eller er det kun en gimmick?

Gimmick. Den praktiske forskjellen på "lysegrå" og "sort" ifht. varmeabsorbsjon er nær null. L-folket føler seg bare mindre dumme om de kan innbille seg at gimmicken har en praktisk verdi.

 

Nikon har også laget grå versjoner kun for salg i Japan og kun gimmick.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg er fan av å google slike ting som egentlig er ganske unyttige (for min del) og konklusjonen blir vel at Canon også sier at det er for at de blir mindre varm under "the blazing summer sun" og for at vi andre skal se mot der fotografene står med sin hvite optikk.

 

Sånn ca det det stod på Canon sine hjemmesider om L-serien.

 

Kilde: Canon L-Series

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...