Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Folkehøgskole ja, det prosjektet tror jeg ble islagt på grunnlag av mangel av tid. Det var få muligheter til å ta opp de fagene jeg ville også. Det blir vel forkurs for ingeniør. Jeg misliker meg selv til tider, jeg har visst blitt avhengig av å konstant være effektiv, og ikke sløse tid. Tror jeg hadde blitt sprø om jeg hadde brukt et helt år uten å ha R1+R2 og FY2 på slutten av året. Det å bo alene har jeg allerede prøvd, og det er greit nok, trivdes faktisk med det, men jeg vil ikke bo 13 timer reisetid med fly hjemmefra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stikker til Oslo på torsdag - hvilke fotobutikker er verdt et besøk? Tror jeg skal ha meg et gradert ND-filter + ND-filter om jeg finner til en overkommelig pris.

Det er ikke så mange igjen, men JapanPhoto i Akersgata er bra.

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal satse på en olympus 420, eller en Canon g11. Eller et helt annet kamera. Jeg regner med folk her har flere tips.

Nå kan hun få Olympus E-P1 med 14-42 for 4000,- på FotoVideo, det spiser G11 til frokost, uten å bli mye større. La henne bli med i vurderingen av alternativene... :)

Lenke til kommentar
Folkehøgskole ja, det prosjektet tror jeg ble islagt på grunnlag av mangel av tid. Det var få muligheter til å ta opp de fagene jeg ville også. Det blir vel forkurs for ingeniør. Jeg misliker meg selv til tider, jeg har visst blitt avhengig av å konstant være effektiv, og ikke sløse tid. Tror jeg hadde blitt sprø om jeg hadde brukt et helt år uten å ha R1+R2 og FY2 på slutten av året. Det å bo alene har jeg allerede prøvd, og det er greit nok, trivdes faktisk med det, men jeg vil ikke bo 13 timer reisetid med fly hjemmefra.

Fair enough, men du bor ikke alene på folkehøgskole. Du bor sammen med 110 andre personer, 10-12 stykker på hvert internat...

 

Det er noe helt, helt annet enn å bo alene. Enerom er bare for å ha muligheten til å ha litt privatliv.

 

Ikke at du bør gå folkehøgskole om du vil prioritere å ta opp fag, det siste du gjør på en folkehøgskole er å ta opp fag.

Lenke til kommentar

En liten byråkratisk kuriositet.

 

Hvis man vil forhandle/montere VHF i en båt må man søke post og teletilsynet,For og få godkjennelse til å montere dette radiobølge sender/mottager apparaturen må man gå et 8 måneders kurs hos televerket.

Alt som skal monteres er en +/- kabel og en antenne/kabel og skru fast radioen på veggen.

 

Når VHF'en er montert skal det innrapporteres til Telenor maritime avdeling,og sjøfartsdirektoratet skal godkjenne monteringen samt avtale en radiomåling/inspeksjon av installasjonen fra teletilsynet/maritime avdelingen.

 

En privatperson har lov til og montere eget anlegg ombord i egen båt og da bare sende inn en installasjonsrapport til Telenor maritime avdeling.

 

Det vi "som ikke har gått 8 måneders kurs" har lov til å gjøre er og montere alt nødvendig utstyr men ikke tilkoble kabler til radioen,så når vi har montert ferdig kommer kunden og skrur til antennekabelen og dytter inn strømkabelen samt signere rapporten ,da er alt gjort på en lovlig måte.

Lenke til kommentar
Jeg TROR kanskje Simon er - veldig - pro FHS ^_^

 

 

Jeg TROR kanskje Simon er - veldig - pro FHS ^_^

 

De fleste med erfaring fra fhs er veldig pro fhs ;)

 

De to årene jeg gikk FHS gikk jeg på skole med til sammen 200 mennesker fra alle kriker og kroker på landet. Det var ikke et spennende sted, Ringsaker Kommune er Norges største landbrukskommune, den er full av griser, kuer og poteter, det er et godt stykke til alle nødvendigheter (kvarter i bil fra skolen), forbudt å nyte alkohol på skolen, maten er storkjøkkenmat og så videre.

 

Jeg tror jeg kan sette penger på at 195 av de 200 var fornøyde, helt ekstremt fornøyde.

 

En måneder på FHS, og vennene dine er som om du har gått på skole med dem siden førsteklasse, helt frem til tredjeklasse på videregående skole.

 

Om jeg ikke var en liberal sosialdemokrat (og jeg bare var sosialdemokrat) er det en god sjanse for at jeg ville støtte et påbudt år på folkehøgskole for alle som går ut fra videregående.

 

Men det ville vært arrogant. Men jeg tror alle vil ha godt av et år på folkehøgskole. Minst nesten alle.

Lenke til kommentar
Men det ville vært arrogant. Men jeg tror alle vil ha godt av et år på folkehøgskole. Minst nesten alle.
Eller forsvaret; det gjør mye av samme nytten. Det viktigste er at man blir et år eldre og får vanlig skole litt mer på avstand. Man får et litt annet perspektiv på samhold når man faktisk bor sammen med en stor mengde mennesker, og er "tvunget" til å fungere sammen på et vis i hverdagen, ikke bare på skolen, men også på ettermiddagstid...
Lenke til kommentar
Men det ville vært arrogant. Men jeg tror alle vil ha godt av et år på folkehøgskole. Minst nesten alle.
Eller forsvaret; det gjør mye av samme nytten. Det viktigste er at man blir et år eldre og får vanlig skole litt mer på avstand. Man får et litt annet perspektiv på samhold når man faktisk bor sammen med en stor mengde mennesker, og er "tvunget" til å fungere sammen på et vis i hverdagen, ikke bare på skolen, men også på ettermiddagstid...

Nå fikk du det til å høres kjedelig ut. :p

 

Jeg tar jo aldri feil?
Jeg husker jeg tok feil en gang. Tror det var tilbake i 1998. Da trodde jeg at jeg tok feil, men jeg hadde rett så der tok jeg feil.

Jepp.. men jeg trodde virkelig McCain skulle bli nominert til valget i 2000, det var så åpenbart, han hadde begynt å stemme på populære saker i senatet.. Og så kommer den rike jævelen Bush og tar fra meg seieren. Life's a bitch.

 

:p

Lenke til kommentar

Eller forsvaret; det gjør mye av samme nytten. Det viktigste er at man blir et år eldre og får vanlig skole litt mer på avstand. Man får et litt annet perspektiv på samhold når man faktisk bor sammen med en stor mengde mennesker, og er "tvunget" til å fungere sammen på et vis i hverdagen, ikke bare på skolen, men også på ettermiddagstid...

Nå fikk du det til å høres kjedelig ut. :p

 

Førstegangstjeneste kan være alt annet enn kjedelig. Jeg angrer i hvertfall ikke (selv om jeg selvfølgelig ikke hadde så mye valg når jeg først var innkalt), man får i hvertfall oppleve en del ting som ikke så mange gjør i det sivile liv, som f.eks. å kjøre beltevogn, snøscooter (på plasser der sivile ikke får kjøre uten å ha spesiell tillatelse), helikopter, skyte med AG, MG, Glock og MP-5 (mest moro for dem som liker at det smeller litt, så klart), den sosiale biten med det å bo tett sammen med mange andre er minst like sentral som på fhs, ett par besøk til våre brødre i øst (nei, ikke svenskene eller finnene), og for fotointerresserte selvfølgelig masse motiver som sivile aldri får komme i nærheten av. Og de man tjenestegjorde sammen med, de er venner for livet :)

 

Sånn bare for å balansere diskusjonen. Har ingenting mot folkehøgskoler, selv om jeg aldri kunne tenkt meg å gå der selv ;)

Lenke til kommentar

Noen som passer for meg? ;)

 

Jeg har et spennende prosjekt på gang som jeg trenger hjelp til. Kan ikke gå i detalj, litt hysj hysj foreløpig, men greia er at jeg trenger litt mer erfaring med å fotografere avkledde modeller både i studio og on location som det heter på nynorsk.

Jeg føler meg nemlig alt for grønn når det gjelder dette med lysseting, og regi av modell, men prosjektet er alt for spennende til å la anledningen gå fra meg. Fotgraferinga kommer til å skje til sommeren, så jeg har en del tid på meg til å tilegne meg den kunnskapen jeg trenger.

 

Jeg har allerede en stående avtale med en akamer som driver i grenseland mot glamour, men trenger mer input enn det. Prosjektet mitt er nemlig lite glamøst, så jeg må tenke litt anderledes enn det han gjør.

 

så nå lurer jeg på om det er noen som har lyst og anledning til å ha ei assisterenede flue på veggen på en fotografering eller to (du kaller det sikkert shoot ;) ), samt paralellskyter litt, når det er anledning. Dette er såpass viktig for meg, at jeg er innstilt på å reise litt for å få det til.

 

EDIT: Pressiering: Trenger ikke hjelp med selve prosjektet, vi er allerede fler enn vi trenger. Det jeg trenger er altså snappe opp kunnskap som jeg kan bruke videre.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...