Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Aak, tror ikke Folkehøgskole er tingen om du vil leve av foto. Ihvertfall ikke som eneste utdanning ^^ De fleste som var lærlinger der jeg jobba sist var folkehøgskole folk, og det var ikke imponerende høyt nivå akkurat. Blir veldig chill med FHS tror jeg, og litt for lite folk med ambisjoner. Nå har ikke jeg gått folkehøgskole, men har researcha litt da jeg bestemte meg for hva jeg ville gjøre ^_-

Men såklart, om du er villig til å kombinere folkhøgskole + lærling, assistentjobbing eller litt mere faglig fokusert skole så er det sikkert smashing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir veldig chill med FHS tror jeg, og litt for lite folk med ambisjoner. Nå har ikke jeg gått folkehøgskole, men har researcha litt da jeg bestemte meg for hva jeg ville gjøre ^_-

Det er vel litt det som er poenget med folkehøyskoler - chille litt, løsrive seg fra foreldrene, og holde på med noe som er moro.

 

Nå er det vel også stor forskjell på skolene og innsatsen til elevene ;)

Lenke til kommentar
Jaha. Da må det ha skjedd endringer der.

Eller så var det slik at det er database-filen som ikke kan ligge på server. Mener at filene ikke kunne ligge eksternt, men om det går er det jo fint.

 

Gir dog ikke samme funksjonalitet som Fotostation. Om man er aleine kan man kanskje få det til å fungere, men iallfall ikke om det er flere brukere.

Det kan meget godt være, jeg bare påpekte at noen har gått bort fra Fotostation, fordi det var tungvint og lite praktisk i daglig bruk for dem.

 

Vil jo tro etterhvert at Adobe kommer med noe "server"-løsninger for slikt også, á la Final Cut server til videoredigering...

Det hadde vært ypperlig!

 

Lightroom er tidlig i utviklingsfasen. Bare tenk hvordan det er når det er kommet opp i versjon 11 som Photoshop er i nå.

Lenke til kommentar
Aak, tror ikke Folkehøgskole er tingen om du vil leve av foto. Ihvertfall ikke som eneste utdanning ^^ De fleste som var lærlinger der jeg jobba sist var folkehøgskole folk, og det var ikke imponerende høyt nivå akkurat. Blir veldig chill med FHS tror jeg, og litt for lite folk med ambisjoner. Nå har ikke jeg gått folkehøgskole, men har researcha litt da jeg bestemte meg for hva jeg ville gjøre ^_-

Men såklart, om du er villig til å kombinere folkhøgskole + lærling, assistentjobbing eller litt mere faglig fokusert skole så er det sikkert smashing.

Da en i klassen min var utplassert som fotograf i Fevennen. Hun tok med seg tre karer fra Journalistikk på høgskolen i Oslo. Hun endte opp med å skrive alle sakene den dagen.

 

Folkehøgskoler er forskjellige fra sted til sted, og om du vil utvikle deg som fotograf på et år er det få andre studieveier som gir deg bedre muligheter. Men du må ville det.

 

Om du skal jobbe i studio trenger du en god fotolærer som har erfaring fra studio og kreative impulser. Ingen grunn til at folkehøgskole ikke skulle kunne fungere finfint.

 

Det du vil får du til. Spesielt på folkehøgskole. Men om du finner ut at du ikke vil jobbe med foto, og det ender mange opp med å ikke ville etter et år med bare foto, har du tatt et mindre mentalt skritt (det er lettere å velge noe annet), dessuten vil ikke familie dømme deg like mye som om du dropper ut av et høgskolestudie etter ett år.

 

:)

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det er litt teit at Canon pakker 18 megapiksler inn i 550D? Optikken folk flest kommer til å kombinere med dette kameraet er vel ikke i nærheten av å gi denne oppløsningen... men klientellet som står for det meste av salget i denne prisklassen blir vel mer fenget av "18 megapiksler!!1" enn "12 megapiksler, 5-6fps, lav ISO-støy og maks ISO på 25600"...

Lenke til kommentar

Er du sarkastisk, eller skjønte du ikke hva jeg mente? Alle objektiver har en begrenset oppløsningsevne (dvs hvor små detaljer de klarer å tegne skarpt på brikken), og små sensorer med mange piksler stiller høyere krav til oppløsningsevnen til glasset som settes foran. Jeg tipper 18-55'en som kommer til å være kitobjektiv til 550D ikke er i stand til å levere skarpe bilder på pikselnivå med denne pikseltettheten, noen med 7D som har prøvd dette objektivet, sjekket 100% crop og kan bekrefte eller avkrefte?

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

For visse mennesker, teller desverre megapixlene alt. For å demonstrere dette for en tidligere kollega av meg ba jeg han om å ta et bilde med sitt 5mp mobilkamera og sammenligne det med et 2mp bilde som jeg tok med kameraet mitt. Han ble deretter spurt om hvilket bilde han synes så best ut og hvilket kamera han trodde det hørte til. Han ble noen hakk klokere den dagen og jeg fikk overbevist nok et menneske om at megapixler ikke er det avgjørende for et bilde.

Lenke til kommentar
Skulle de lansert et nytt kamera med færre megapixler enn forgjengeren eller?

Canon har faktisk gjort det - G11 har 10MP, G10 hadde litt over 14mp.

 

Men akkurat i dette tilfellet (550D), så tror jeg det var klokt av Canon å gå over til 18MP. Testene til 7D viste at sensoren er bedre enn 15MP utgaven i 50D. Og det er nok billigere å produsere forskjellige sensorer imed samme piksel-tetthet enn å ha forskjha mange forskjellige (For Canon: 10MP, 12MP, 15MP og 18MP).

Lenke til kommentar
Skulle de lansert et nytt kamera med færre megapixler enn forgjengeren eller?

 

Jeg ville belønnet det med stående applaus. Men det er vel ikke meg Canon tjener penger på (i hvertfall ikke nå som alt Canon-utstyret er solgt unna - det eneste jeg sitter igjen med er 70-200'en som en kamerat skal kjøpe, og ett batterigrep til 350D/400D som ingen ville ha).

 

På den positive siden ser det ut til at høy ISO-ytelse ikke er så toskete dårlig som den kunne vært, brukbart på 3200 og fungerende på 6400 (uttalelse basert på seks eksempelbilder lagt ut i full størrelse på dinside.no). Men uansett hvor god sensorteknologien blir kommer man jo ikke unna det faktum at lavere oppløsning = større piksler som mottar mer lys = mindre støy.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Skulle de lansert et nytt kamera med færre megapixler enn forgjengeren eller?

Canon har faktisk gjort det - G11 har 10MP, G10 hadde litt over 14mp.

G-serien er rettet mot proffer som vil ha et kompaktkamera. Canon's xxxD-serie er rettet mot idioter som vet mindre om fotografi enn de vet om koagulering av blod.

 

Merk at det ikke betyr at folk som kjøper 550D er idioter, bare at nybegynnere kjøper nybegynnerkameraer, og at folk flest er ganske dumme når det kommer til teknologi.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...