Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja..

Manfrotto 055XPROB med 804RC2 hode og stor Manfrotto-veske

Ekstra batteri til 5DII

Fire AA enloop batterier

HDMI til mini-HDMI kabel typ noe under 4 meter

 

Også får jeg pakke fra Bring med en ekstra del til Glidetracken min og snart ny pakke med LCD viewfinder for bedre videofokusering og vudering av bilder på skjermen i solskinn.

Lenke til kommentar
Fotostation er det mest utbredte jeg vet om.
Vet også at fotografer som har droppet Fotostation og bruker Lightroom i stedet, med den begrunnelse at Fotostation ikke gir dem noe ekstra, og LR gir dem langt større fleksibilitet. Men om det er en løsning i denne situasjonen vet jeg sannelig ikke.
Lenke til kommentar
Fotostation er det mest utbredte jeg vet om.
Vet også at fotografer som har droppet Fotostation og bruker Lightroom i stedet, med den begrunnelse at Fotostation ikke gir dem noe ekstra, og LR gir dem langt større fleksibilitet. Men om det er en løsning i denne situasjonen vet jeg sannelig ikke.

LR fungerer ikke som en arkiveringsapplikasjon. Den er veldig god som front-end database hvor filene ligger sentralt på én maskin, men om man skal putte de vekk eller søke opp eksternt holder ikke LR mål.

Lenke til kommentar
Den er veldig god som front-end database hvor filene ligger sentralt på én maskin.

 

Jeg bruker LR med filer som ligger på serveren min. Det fungerer helt fint, selv med 100Mbit nettverk og 134MB filer.

 

Jeg skal bytte til en Gbit switch etterhvert, og da går det sannsynligvis enda smidigere :).

 

 

Francis

Lenke til kommentar

Jaha. Da må det ha skjedd endringer der.

Eller så var det slik at det er database-filen som ikke kan ligge på server. Mener at filene ikke kunne ligge eksternt, men om det går er det jo fint.

 

Gir dog ikke samme funksjonalitet som Fotostation. Om man er aleine kan man kanskje få det til å fungere, men iallfall ikke om det er flere brukere.

Lenke til kommentar
Hva faen skal jeg finne på etter videregående?

Har virkelig ikke peiling for tiden.

 

Fotolærling? Fotofagskolen? Folkehøgskole? (tips til noen gode?), Arbeidsår?

 

Eller droppe foto (som er ganske fristende, mtp det harde markedet) og gå for historie på NTNU, som er noe annet jeg synes er interessant.

Ett år på folkehøgskole bør ALLE ta som et friår. Du kan velge hvor mye du vil engasjere deg, men kommer deg opp om morgenen (fravær tas seriøst på de fleste), du slipper stress med karakterer, du blir mer sosial enn du var før du begynte, mer tolerant..

 

Jeg vil anbefale Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole i Ringsaker, svært god medieskole. Du kan velge enten Fotojournalistikk eller Fotografi på førsteåret, og om du blir tent på foto kan du også ta et andre år, Media 2 Fotojournalistikk. Skolen holder bra faglig standard, er velrenomert i media og boforholdene er ypperlige med enkeltrom, egen dusj og bad og fire daglige måltider (du bør like poteter og svinekjøtt, though). Fotografi har de siste to årene reist til USA på studietur, Journalistikk og Fotojournalistikk reiser normalt til Balkan (Dubrovnik -> Bo på landsbygda i Serbia -> Beograd -> Srebrenica -> Sarajevo -> Mostar -> Dubrovnik), Media 2 drar normalt på tur til Midt-Østen (Shatila i Beirut -> Damaskus -> Jerusalem).

 

Kjør på, det er en god skole.

 

Så kan du gå historie neste år. :)

 

Noen som vet hvordan det er med utgifter på folkehøyskole? Ser at Agder Folkehøgskole skal ha 76000 i året. Er det bare å grave opp av lomma, eller finnes det stipender e.l.?

Som sagt får du stipend og studielån, og skolepengene dekker tross alt tre til fire måltider om dagen og et sted å bo.

 

:)

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Agder Folkehøgskole nå. Jeg fikk ikke komme inn på "Foto opplevelser" om jeg ikke bodde på skolen. De andre linjene derimot, var det greit. Grunnen var at de hadde mange søkere ved "Foto opplevelser". Greia er at jeg ikke bor hjemme nå, men denne folkehøgskolen er ca 5 minutter hjemmefra med bil, og det vil da spare meg for 50.000 for det året. Syntes det var pussig at de ikke tar dem som er godt kvalifisert, men de som betaler best, forholdsvis uetisk, er det ikke?

Lenke til kommentar
Fikk svar fra Agder Folkehøgskole nå. Jeg fikk ikke komme inn på "Foto opplevelser" om jeg ikke bodde på skolen. De andre linjene derimot, var det greit. Grunnen var at de hadde mange søkere ved "Foto opplevelser". Greia er at jeg ikke bor hjemme nå, men denne folkehøgskolen er ca 5 minutter hjemmefra med bil, og det vil da spare meg for 50.000 for det året. Syntes det var pussig at de ikke tar dem som er godt kvalifisert, men de som betaler best, forholdsvis uetisk, er det ikke?

 

Jeg vil si at du taper utrolig mye på å ikke bo på skolen og ja, jeg har gått på folkehøyskole og noe av det kjekkeste med det er, foruten linjefagene, internatlivet.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Fikk svar fra Agder Folkehøgskole nå. Jeg fikk ikke komme inn på "Foto opplevelser" om jeg ikke bodde på skolen. De andre linjene derimot, var det greit. Grunnen var at de hadde mange søkere ved "Foto opplevelser". Greia er at jeg ikke bor hjemme nå, men denne folkehøgskolen er ca 5 minutter hjemmefra med bil, og det vil da spare meg for 50.000 for det året. Syntes det var pussig at de ikke tar dem som er godt kvalifisert, men de som betaler best, forholdsvis uetisk, er det ikke?

Folkehøgskoler har dårlig økonomi. De har alle dårlig økonomi. AFR hadde god økonomi, med flere millioner fra LO i året, til LO bestemte at skolen skulle legges ned. Men nåværende rektor fikk orden i økonomien, og nå koster ikke skolen noenting.

 

Skolen er ikke gjerrig, eierne er normalt det.

 

Men litt av poenget med folkehøgskole er å komme seg bort fra hjemmet. Å bo på skolen er halve moroa (tro meg). Reis til en annen del av Norge.

 

Min anbefaling har du allerede sett.

Lenke til kommentar
Jaha. Da må det ha skjedd endringer der.

Eller så var det slik at det er database-filen som ikke kan ligge på server. Mener at filene ikke kunne ligge eksternt, men om det går er det jo fint.

 

Gir dog ikke samme funksjonalitet som Fotostation. Om man er aleine kan man kanskje få det til å fungere, men iallfall ikke om det er flere brukere.

Det kan meget godt være, jeg bare påpekte at noen har gått bort fra Fotostation, fordi det var tungvint og lite praktisk i daglig bruk for dem.

 

Vil jo tro etterhvert at Adobe kommer med noe "server"-løsninger for slikt også, á la Final Cut server til videoredigering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...