Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GIDD dissing av printere! Dere betaler jo titusenvis av kroner for et jævla objektiv med rød ring og gummiring i baken fremfor et uten... så hvorfor kjøpe en printer til 799,- å forvente at den leverer som en Epson 9900? :nei::p

 

Ønsk meg lykke til. Skal i møte med "de høyere makter" hos en fotobutikk i morgen der jeg med loven i hånd (og hammeren i den andre?) skal prøve å få slettet en regning på reklamasjon på reparasjon (det rimer jo nesten!) og byttet et objektiv som innehar feil som ikke verksted eller butikk klarer å finne. Leser dere på vg.no at en kunde har kastet et objektiv gjennom luften i en butikk som gikk gjennom veggen og landet på andre siden av gaten kan dere få lov til å suspendere brukerkontoen min her. :ph34r::roll:

Lenke til kommentar
GIDD dissing av printere! Dere betaler jo titusenvis av kroner for et jævla objektiv med rød ring og gummiring i baken fremfor et uten... så hvorfor kjøpe en printer til 799,- å forvente at den leverer som en Epson 9900? :nei::p

 

Ønsk meg lykke til. Skal i møte med "de høyere makter" hos en fotobutikk i morgen der jeg med loven i hånd (og hammeren i den andre?) skal prøve å få slettet en regning på reklamasjon på reparasjon (det rimer jo nesten!) og byttet et objektiv som innehar feil som ikke verksted eller butikk klarer å finne. Leser dere på vg.no at en kunde har kastet et objektiv gjennom luften i en butikk som gikk gjennom veggen og landet på andre siden av gaten kan dere få lov til å suspendere brukerkontoen min her. :ph34r::roll:

 

Du får bare be om å snakke med daglig leder, evt få nr hans og kontakte han om de blir for vrange.

Lenke til kommentar
Ønsk meg lykke til. Skal i møte med "de høyere makter" hos en fotobutikk i morgen der jeg med loven i hånd (og hammeren i den andre?) skal prøve å få slettet en regning på reklamasjon på reparasjon (det rimer jo nesten!) og byttet et objektiv som innehar feil som ikke verksted eller butikk klarer å finne.

Kan du ikke be om å få prøve andre like objektiver i butikken og sammenlige resultatene der og da? Da må de vel klare å se at ditt skiller seg ut. Om ikke alle har samme feil da.

Lenke til kommentar

Da har jeg for første gang fått forespørsel om å legge ut et bilde under CC-lisens sånn at det kan brukes på Wikipedia. Det må være under CC-BY-SA-lisens. Selv kunne jeg tenke meg at det var under non-commercial-lisens, men dette godtar ikke Wikipedia.

 

Har jeg noe å vinne og/eller tape på å endre lisens, og at bildet blir brukt på Wikipedia?

 

Noen andre som har bilder på Wikimedia, og som "har fått noe ut av det"?

 

Edit: Jeg ser at det å bidra til Wikipedia/Wikimedia er positivt for resten av verden, og er ikke imot det sånn sett.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
GIDD dissing av printere! Dere betaler jo titusenvis av kroner for et jævla objektiv med rød ring og gummiring i baken fremfor et uten... så hvorfor kjøpe en printer til 799,- å forvente at den leverer som en Epson 9900? :nei::p

Jeg forventet at den printet dokumenter. Utskrifter bestiller jeg.

 

Problemet er at den alltid gjennomførte skrivervedlikehold på de mest upassende tidene (når jeg skal printe ut en timeplan for en event og skal rekke båten om et kvarter, f.eks.), det kan jeg leve med. Men på tross av alle de kvarterlange skrivervedlikeholdene, og der var to-tre ganger i uken eller så, sluttet den å virke. Og det skjer ALLTID på dårligste tidspunkt, som kvelden før jeg skal presentere noe på et ganske viktig møte..

 

Jeg forventer ikke at en multifunksjonsskriver skal levere som en storformatsprinter fra Epson. Men jeg forventer at den klarer å spytte ut dokumentutskrifter, pålitelig og til en praktisk tidsplan.

 

(Og det er også litt uheldig at den nektet å spytte ut sorthvite utskrifter fordi det var litt lite gult blekk igjen.)

 

Ønsk meg lykke til. Skal i møte med "de høyere makter" hos en fotobutikk i morgen der jeg med loven i hånd (og hammeren i den andre?) skal prøve å få slettet en regning på reklamasjon på reparasjon (det rimer jo nesten!) og byttet et objektiv som innehar feil som ikke verksted eller butikk klarer å finne. Leser dere på vg.no at en kunde har kastet et objektiv gjennom luften i en butikk som gikk gjennom veggen og landet på andre siden av gaten kan dere få lov til å suspendere brukerkontoen min her. :ph34r::roll:

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Tomsi42: Skulle dette holde?

 

 

 

Her er et par av bildene som er tilsendt verksted og butikk med forklaring på opptaksforhold og tekniske detaljer. Alle bildene er tatt etter første kalibrering av objektivet.

 

Oppløsningskartet IKKE brukt for å vise hvor bra oppløsningsevnen er, men det faktum at objektivet ikke fokuserer rett. Dette er svært lett å se da motiv med store kontraster bak fokusplanet tegner grønt (bokeh CA) og lilla foran fokusplanet. Oppløsningsevnen fokusert med LiveView viser jo at objektivet leverer stråelende resultater med riktig fokus allerede fra blender f/2.

Bilde 1 oppløsningskart

 

Ikke helt viktig bilde da fokusplanet er langt fra flatt på Sigma 50mm f/1.4, men igjen ved riktig fokusering er kantene særdeles bedre uten bokeh CA og høyere oppløsningsevne.

Bilde 2 oppløsningskart

 

 

Alle bildene nedenfor er tatt med sentrumspunktet som er det mest presise AF-punktet i kameraet. Alle bildene er tatt etter første kalibrering.

 

Bilde nummer 1 er tatt på f/1.4 og fokus skal ligge på "listen" bortover. Fokus ligger på snøen foran gjerdet.

Bilde 1 utendørs

 

Bildet er tatt med autofokus via senterpunktet på f/1.4. Snøkornene i luften foran i fokus og ganske massiv bokeh CA tyter frem rundt bokstavene.

Bilde 2 utendørs

 

Samme motiv manuellfokusert via søkeren på f/1.4. Ingen (bokeh) CA å spore rundt teksten og kun i områdene som er ute av fokus bak denne. Utsnittene er ikke 100% like siden jeg hadde begynt å gå videre før jeg fant ut at jeg burde forsøke et bilde med manuellfokus.

Bilde 3 utendørs

 

Autofokus på vegg rett til høyre for søppelkassen med sentrumspunktet. Snøkornene som er under en halv centimeter store en halv meter foran veggen ble objektivets endelige fokuseringsvalg.

Bilde 4 utendørs

 

 

 

 

B@l2: Jeg har forsøkt, men det hjelper lite. I grunn burde det ikke være nødvendig når seks andre (og tre manuellfokusobjektiver for den del) fokuserer spot on. Jeg er ikke i mot å prøve et annet objektiv, men butikken ønsker ikke dette da det virker som kun verkstedet sitter med kompetanse nok til å vurdere dette.

 

Jeg har forresten mottatt "bevis" på at objektivet fokuserer riktig. Dette er forsåvidt helt sant når bildet objektivet er tatt med stammer fra verkstedets Canon 1D Mark II og ikke mitt eget Canon 5D Mark II. Ikke veldig rart at det kanskje fokuserer riktig på deres hus når det faktisk er kalibrert opp mot dette.

 

 

Velvel. Dette er ingen sak jeg skal løse via forumet og håper virkelig at butikk kan prøve å se gjennom sine egne fingre ved å innrømme feil etter testing av objektiv på mitt kamera i morgen. Eller kanskje bare yte litt service slik som de en gang var kjente for ved å bytte objektivet mitt eller gi meg en tilgodelapp. :)

Lenke til kommentar
GIDD dissing av printere! Dere betaler jo titusenvis av kroner for et jævla objektiv med rød ring og gummiring i baken fremfor et uten... så hvorfor kjøpe en printer til 799,- å forvente at den leverer som en Epson 9900? :nei::p
Kanskje fordi disse skriverne blir markedsført som brukbare.

 

Ellers lykke til med objektivdiskusjonen.

Lenke til kommentar

Så du mener at Tamrons 55-200mm objektiv (bør) markedsføres som ubrukelig bare fordi Nikons 70-200 VR II tar litt skarpere bilder med samme utsnitt - og dette til ti ganger prisen? Skulle gjerne sett hvor mye klager det ville vært på multifunksjonsprintere beregnet på profesjonelle eller andre printere til ti ganger prisen av en helt vanlig konsumentprinter. :p

Lenke til kommentar
Så du mener at Tamrons 55-200mm objektiv (bør) markedsføres som ubrukelig bare fordi Nikons 70-200 VR II tar litt skarpere bilder med samme utsnitt - og dette til ti ganger prisen? Skulle gjerne sett hvor mye klager det ville vært på multifunksjonsprintere beregnet på profesjonelle eller andre printere til ti ganger prisen av en helt vanlig konsumentprinter. :p
En vesentlig forskjell som du overser, din vrangpeis :p

Konsumentoptikk er dårlig, men den virker stort sett. Disse printerne gjør det stort sett ikke ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...