Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Reiser til USA i Mars, 2 uker, med mye trasking i byer etc. aner ikke hvordan er er med tyveri der. Noen som vet? Hvordan kan jeg sikre meg best mulig mot tyveri?

Beste er vel å følge litt med, bruke hodet...

 

Forsikring er viktig! Les vilkårene eller ring forsikringsselskapet og hør hva som dekkes.

Bruk flere minnekort slik at du ikke mister alle bildene du har tatt hvis kamera forsvinner. Det sier seg vel selv at du ikke bør oppbevare fulle minnekort sammen med kamera.

Lenke til kommentar
Reiser til USA i Mars, 2 uker, med mye trasking i byer etc. aner ikke hvordan er er med tyveri der. Noen som vet? Hvordan kan jeg sikre meg best mulig mot tyveri?

Det er nok mindre problematisk enn i enkelte europeiske storbyer. Johnny kom med de generelle rådene.

 

I tillegg bør du ha en bag som er diskret og ikke for lett å komme inn i. Ikke ta med mer utstyr enn det du strengt tatt trenger.

Lenke til kommentar
Reiser til USA i Mars, 2 uker, med mye trasking i byer etc. aner ikke hvordan er er med tyveri der. Noen som vet? Hvordan kan jeg sikre meg best mulig mot tyveri?

 

Er det ikke ett ninjatriks blant pressefotografer som jobber i mer urolige områder å dekke navneplaten (dvs der det står canon/nikon/olympus/pentax/whatever med store, hvite bokstaver foran på blits/prismehuset) og andre steder på kameraet med synlige merke/modellbetegnelser med sort tape for at kameraet skal trekke mindre oppmerksomhet? :)

Lenke til kommentar
Er det ikke ett ninjatriks blant pressefotografer som jobber i mer urolige områder å dekke navneplaten (dvs der det står canon/nikon/olympus/pentax/whatever med store, hvite bokstaver foran på blits/prismehuset) og andre steder på kameraet med synlige merke/modellbetegnelser med sort tape for at kameraet skal trekke mindre oppmerksomhet? :)

Jeg har hørt rykter om det. Andre lager merkelapper med lissom-navn (Canika o.l.) slik at de som kan litt; tror at det er en billig kopi.

 

Det mest fornuftige er å bytte selve kamerareimen. Den er lett synlig.

Lenke til kommentar
Takk for gode råd. Blir vel utbytte av reimen, og litt sort tape da :-) Har regntrekk til sekken, regner ikke med at noen får hentet noe derfra med det på.
Å bytte til Pentax reim er et sikkert triks.

 

Bare pass deg for søppelplukkere og andre renovasjonsarbeidere. Plutselig ligger utstyret i en container.

 

Litt mer seriøst: Å plassere en bleiepose synlig i frontrom eller noe sånt på kameraveske/bag er effektiv kamuflasje, om du er i rett alder.

Lenke til kommentar

Om ikke statistikkene har endret seg mye i det siste er det generelt mindre kriminalitet i USA enn i Europa (unntaket er sannsynligheten for å bli drept, ikke akkurat en bagatell) – men det avhenger jo mest av hvor du går og hvordan du oppfører deg. Å vifte rundt med dyre objektiver og et stort kamera på nattestid i et tvilsomt strøk er ikke særlig lurt uansett hvor man befinner seg.

Lenke til kommentar

Tror ikke man bør vifte med noe som helst i f.eks New York på dagtid heller.. Jeg fikk det rådet av lokale helter (Bronx) , at man ikke bør stole på NOEN .

Ikke døm folk utifra påkledning, lett å tro at den mannen i dress er en pålitelig mann.. så er han plutselig ikke det. Kun uniformert politi bør du hendvende deg til på åpen gate.

Men uansett, vær trygg på at de plukker deg ut , lenge før du plukker de ut.. De lukter tourist 2 blocks away.. Så vil de robbe deg , så skjer det så fort at du knapt merker det :)

Lenke til kommentar
Om dere er redd for tyveri er nok Damaskus et greit reisemål. I følge en fyr som har reist der en del kan du bokstavelig talt legge lommeboken på gaten og finne den urørt på samme sted en uke senere..

Det kan jeg godt gjøre midt i Oslo. Det er ingen som vil ha lommeboken min. Den er nemlig tom :p

Lenke til kommentar

Minner meg om sykkelbloggen til en dinside-journalist.

 

"Det ble et par timer venting på hurtigbåten i Nesna, og jeg fikk muligheten til å gjøre meg litt kjent i området. Jeg var en tur innom det lokale butikksenteret, og kjøpte meg et brød, bananer og sjokolade. Utenfor stod en rekke sykler. Ingen var låst. I min hverdag er slikt helt utenkelig. Så sent som i fjor ble både min sønn og jeg frastjålet syklene våre på Jessheim. Det må være godt for nesnaværingene å slippe å bekymre seg for slikt."

 

http://www.dinside.no/772765/sykkelbloggen-dag-13-14-og-15

Lenke til kommentar
"Det ble et par timer venting på hurtigbåten i Nesna, og jeg fikk muligheten til å gjøre meg litt kjent i området. Jeg var en tur innom det lokale butikksenteret, og kjøpte meg et brød, bananer og sjokolade. Utenfor stod en rekke sykler. Ingen var låst. I min hverdag er slikt helt utenkelig. Så sent som i fjor ble både min sønn og jeg frastjålet syklene våre på Jessheim. Det må være godt for nesnaværingene å slippe å bekymre seg for slikt."

Nesna - stedet som er så jævlig at selv kjeltringene holder seg unna? :p

Lenke til kommentar
Tror ikke man bør vifte med noe som helst i f.eks New York på dagtid heller.. Jeg fikk det rådet av lokale helter (Bronx) , at man ikke bør stole på NOEN .

Ikke døm folk utifra påkledning, lett å tro at den mannen i dress er en pålitelig mann.. så er han plutselig ikke det. Kun uniformert politi bør du hendvende deg til på åpen gate.

Men uansett, vær trygg på at de plukker deg ut , lenge før du plukker de ut.. De lukter tourist 2 blocks away.. Så vil de robbe deg , så skjer det så fort at du knapt merker det :)

Dette stemmer overhodet ikke med det inntrykket jeg har av NYC (høres mer ut som Sao Paulo!)!

Har i alle fall aldri følt med utrygg i New York, verken på Manhattan, i Harlem eller i Bronx.

Selvfølgelig er det visse områder som bør unngås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...