Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Må nesten si meg litt enig i Gissan, med tanke på hvor nøye du er med bildene dine, Olsen..

 

Har sett de fleste bildene du har lagt ut i BK + de på siden din, og du er helt klart en av de bedre fotografene her inne..

 

Synes da det ikke er så veldig rart at noen kansje reagerer på skjermvalg når du investerer såpass mye i utstyr ellers..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må nesten si meg litt enig i Gissan, med tanke på hvor nøye du er med bildene dine, Olsen..

 

Har sett de fleste bildene du har lagt ut i BK + de på siden din, og du er helt klart en av de bedre fotografene her inne..

 

Synes da det ikke er så veldig rart at noen kansje reagerer på skjermvalg når du investerer såpass mye i utstyr ellers..

 

Hør: Jeg har et visst antall tusen kroner å bruke.

Hadde det ikke vært for at laptoppen min er SÅ |---| langt fra å bukke under, hadde jeg ikke kjøpt ny.

 

Når jeg da kjøper ny, går jeg fra en 13" laptopskjerm som ikke vet hva kalibrering er, til noe jeg aldri vil kunne se forskjell på.

 

Ja jeg kunne valgt èn skjerm til 6k, istedenform 2 skjermer, men ville bildene litt så mye bedre? Når du ser på hva jeg har nå.

 

Tviler... Jeg selger ikke bilder, har ikke noen planer om å gjøre det til noe levebrød, så hvorfor kan ikke jeg få plukke meg ut en skjerm som duger langtover hva jeg er i stand til å utnytte, uten å få høre at den suger?

 

Om Gissan tror han er så god at han står i stil med en skjerm til 15k så får det være hans investering av penger.

 

Jeg kjøper ikke 50mm f/1.4 fordi jeg ikke ser nytten, og jeg kjøper ikke Nikkor 14-24mm, fordi jeg ikke ser nytten.

 

Og om innleggene kun var ment til meg, hadde det gjort seg med en PM, istedefor at hele forumet får slengt i trynet at deres skjerm ikke er bra nok.

Lenke til kommentar
Og om innleggene kun var ment til meg, hadde det gjort seg med en PM, istedefor at hele forumet får slengt i trynet at deres skjerm ikke er bra nok.

Jeg prøvde å sende deg en PM for å spørre hvilken skjerm du har kjøpt, men du har blokkert meg, og jeg fikk derfor ikke sendt deg noen PM.

Lenke til kommentar
Neida, jeg skal holde meg saklig i denne diskusjonen.
Gissan, jeg er ikke så pro som deg, vil aldri bli det, så jeg vurderer å droppe skjermkjøpet, og bare koble til bærbarskjermen, på den stasjonære. Da har jeg 13" å kose meg meg, for jeg trenger ikke annet, for, jeg er jo ikke proff.

Særlig.

 

Grunnen til at portretter o.l. ikke ligger på nettet er fordi jeg, som tidligere forklart, ikke ønsker å offentliggjøre / publisere mine verk utover det jeg betegner som "bilder av egen interesse". Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Kan ikke alle gjøre om skriftstørrelsen til 7?

Er så grumsete på min TN-skjerm skjønner dere...

Huh? ;-)

 

Haha, stopp magekrampene! :!:

 

Edit: Jeg vet at 7 fort kan se ut som 1, så fordi du ikke har noen

bra skjerm, 7 er det aller nederst på lista.

Jeg kopierte den grumsete teksten, og gjorde om til 72 i word, da så jeg hva som sto! :D over.

 

 

 

Og om innleggene kun var ment til meg, hadde det gjort seg med en PM, istedefor at hele forumet får slengt i trynet at deres skjerm ikke er bra nok.

Jeg prøvde å sende deg en PM for å spørre hvilken skjerm du har kjøpt, men du har blokkert meg, og jeg fikk derfor ikke sendt deg noen PM.

 

Don't go there:

 

Du har for øyeblikket ingen medlemmer i blokkeringslisten

 

Neida, jeg skal holde meg saklig i denne diskusjonen.
Gissan, jeg er ikke så pro som deg, vil aldri bli det, så jeg vurderer å droppe skjermkjøpet, og bare koble til bærbarskjermen, på den stasjonære. Da har jeg 13" å kose meg meg, for jeg trenger ikke annet, for, jeg er jo ikke proff.

Særlig.

 

Grunnen til at portretter o.l. ikke ligger på nettet er fordi jeg, som tidligere forklart, ikke ønsker å offentliggjøre / publisere mine verk utover det jeg betegner som "bilder av egen interesse". Enkelt og greit.

 

Akkurat...

 

Litt feigt spør du meg... men men men... Ditt valg.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Kan ikke alle gjøre om skriftstørrelsen til 7?

Er så grumsete på min TN-skjerm skjønner dere...

 

Trodde du skulle forholde deg saklig i din argumentasjon?

 

Men seriøst, dropp kranglinga, eller diskuteringa, begge to. begge har like mye rett og feil, og det eneste som kommer ut av det er dårlig stemning. plz drop it!

Lenke til kommentar
Kjøpe macro i dag? Har lyst, gøy i dette været...

Er treveis-stativ bra til macro? Har utenom ett kulehode som jeg kanskje vil bruke i tillegg

Tja. Jeg er ikke noen makroekspert, men jeg tror jeg ville holdt meg unna treveis for å slippe å ha betjeningsspaker i trynet når jeg kravler rundt på kne.

Sikkert noen som kan si noe mer fornuftig om dette. Vår venn Marius f.eks.

Eller kanskje han er for opptatt av å være fornærma over at noen har sagt noe ufordelaktig om skjermen hans ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Kjøpe macro i dag? Har lyst, gøy i dette været...

Er treveis-stativ bra til macro? Har utenom ett kulehode som jeg kanskje vil bruke i tillegg

Tja. Jeg er ikke noen makroekspert, men jeg tror jeg ville holdt meg unna treveis for å slippe å ha betjeningsspaker i trynet når jeg kravler rundt på kne.

Sikkert noen som kan si noe mer fornuftig om dette. Vår venn Marius f.eks.

ja, det høres ganske fornuftig ut, samtidig som nøyaktighet gjerne er enn dyd i macrofotografering?

Noen som har egne erfaringer, eller kunnskap om hva som er foretrukket? noen pro "macroz" her inne?

Lenke til kommentar

Jeg er litt opptatt for tiden, tar så lang tid å få forstørret teksten! men...

 

Ved makro er spørsmålet stativ eller ikke stativ nesten mer irriterende enn medlys/motlys.

 

Er det veldig krunglete, og krypene er langt nede i lynga vil et stativ med midtsøyle være ubrukelig, om man ikke kan legge den flat.

However, når du legger den flat blir muligheten for å bevege kameraet meget redusert. Jeg har kun kulehode, så vet ikke hvordan det kan gjøres på treveis.

 

Treveis gjør at man må skru litt ekstra noe som ikke er noen fordel når man pirker på halen til en øyenstikker.

 

Så heller kulehode enn treveis. Så er spørsmålet stativ vs håndhold. Gir innstillingene deg lukkertider på ovr 1/100 vil håndholdt funke megt bra, men moderat støtte, og ikke 1:1. Krever lysforholdene 1/80 eller mindre kan håndholdt funke, men da medstøtte til begge albuene.

 

Må man under 1/15, bør man ha støtte til albuer og hender, samt overkropp.

 

på www.makro-forum.de er det noen helt syke bilder, med lukkertider på 1/2 sek, og jeg vil nesten garantere stativ, selv om det er mulig å ta hånholdte bilder på slike lukkertider, med ekstremt bra støtte.

 

Ble litt mer enn bare treveis vs kulehode, men enkelt fordi kulehode er en fordel nesten uansett.

 

Jeg har vurdert å kjøpe meg en søyle til stativet, som jeg kutter av, slik at det kan legges 180 grader på bakken, og midtsøylen ikke treffer bakken. Men FV har flytta så vet ikke helt om jeg får det til, men JP skulle få inn Manfrottostativer, så mulig jeg finner en søyle som passer...

Lenke til kommentar
Kan ikke alle gjøre om skriftstørrelsen til 7?

Er så grumsete på min TN-skjerm skjønner dere...

 

Trodde du skulle forholde deg saklig i din argumentasjon?

 

Det var ikke en argumentasjon.

 

Kjøpe macro i dag? Har lyst, gøy i dette været...

Er treveis-stativ bra til macro? Har utenom ett kulehode som jeg kanskje vil bruke i tillegg

Tja. Jeg er ikke noen makroekspert, men jeg tror jeg ville holdt meg unna treveis for å slippe å ha betjeningsspaker i trynet når jeg kravler rundt på kne.

Sikkert noen som kan si noe mer fornuftig om dette. Vår venn Marius f.eks.

ja, det høres ganske fornuftig ut, samtidig som nøyaktighet gjerne er enn dyd i macrofotografering?

Noen som har egne erfaringer, eller kunnskap om hva som er foretrukket? noen pro "macroz" her inne?

 

ThorEH er pretty heavy når han dropper svart bakgrunn og highkey, men han tar sine håndholdt.

 

Icefox har også vist glimrende bilder i det siste, men han aner jeg ikke hva bruker.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Jeg er litt opptatt for tiden, tar så lang tid å få forstørret teksten! men...

 

Ved makro er spørsmålet stativ eller ikke stativ nesten mer irriterende enn medlys/motlys.

 

Er det veldig krunglete, og krypene er langt nede i lynga vil et stativ med midtsøyle være ubrukelig, om man ikke kan legge den flat.

However, når du legger den flat blir muligheten for å bevege kameraet meget redusert. Jeg har kun kulehode, så vet ikke hvordan det kan gjøres på treveis.

 

Treveis gjør at man må skru litt ekstra noe som ikke er noen fordel når man pirker på halen til en øyenstikker.

 

Så heller kulehode enn treveis. Så er spørsmålet stativ vs håndhold. Gir innstillingene deg lukkertider på ovr 1/100 vil håndholdt funke megt bra, men moderat støtte, og ikke 1:1. Krever lysforholdene 1/80 eller mindre kan håndholdt funke, men da medstøtte til begge albuene.

 

Må man under 1/15, bør man ha støtte til albuer og hender, samt overkropp.

 

på www.makro-forum.de er det noen helt syke bilder, med lukkertider på 1/2 sek, og jeg vil nesten garantere stativ, selv om det er mulig å ta hånholdte bilder på slike lukkertider, med ekstremt bra støtte.

 

Ble litt mer enn bare treveis vs kulehode, men enkelt fordi kulehode er en fordel nesten uansett.

 

Jeg har vurdert å kjøpe meg en søyle til stativet, som jeg kutter av, slik at det kan legges 180 grader på bakken, og midtsøylen ikke treffer bakken. Men FV har flytta så vet ikke helt om jeg får det til, men JP skulle få inn Manfrottostativer, så mulig jeg finner en søyle som passer...

Thanks!

 

Har forstått at macro stort sett er avhenging av stativ, og at min GorillaPod blir litt for ustabil og kronglette, men den funker bra som blitzstativ :thumbup:

 

gleder meg som en unge, spørs bare om det stativ i samme slengen som objektiv...

Lenke til kommentar
Er interessert i å se noen av bildene du har solgt jeg, er det mulig, eller er de forbeholdt de med skjermer som ikke har TN-panel?

 

Da kan du sende det uansett, for bærbaren min har ikke annet en lysrørpanel.

 

Hvorfor skal han sende deg bilder når du ikke svarer han på hvilke skjermer du har kjøpt?

Lenke til kommentar
Er interessert i å se noen av bildene du har solgt jeg, er det mulig, eller er de forbeholdt de med skjermer som ikke har TN-panel?

 

Da kan du sende det uansett, for bærbaren min har ikke annet en lysrørpanel.

 

Hvorfor skal han sende deg bilder når du ikke svarer han på hvilke skjermer du har kjøpt?

 

Fordi jeg har ikke sagt at skjermene jeg har kjøpt er dritbra, derfor ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...