Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri sagt at jeg har store markedsføringsposjekter i utlandet, men jeg sier at bildet mitt er blitt brukt i markedsføringen av et produkt i Frankrike og Norge. Om du tror meg eller ikke får være ditt problem - bildet ligger ihvertfall i en uredigert versjon her på forumet, hvis du virkelig gidder å lete det fram.

 

Og at du ikke har sett annet enn stokkender og gråspurv fra meg forteller mer om at du er ganske trangsynt enn at jeg ikke fotograferer annet enn "tamme" fugler.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg rett og slett dere begge to skal roe dere ned. Dette blir faktisk ganske dumt og total uinteressant for alle oss andre ihvertfall. Selv om det til tider er underholdende så tror jeg dere begge vinner på å ikke vise disse sidene av dere selv offentlig her. Send hverandre mail eller PM så slipper vi andre å være tilskuere.

 

Og dette innlegget er ikke vondt ment! Tvert imot - det er fort gjort å bli litt småivrig, men det lønner seg ofte ikke å la det komme "på trykk"

Lenke til kommentar
I dag har jeg bestemt meg for å holde med Olsen - jeg vil og se gjerne se alle bildene vår venn, den unge, bergenseren har solgt :)

Jeg har ingen intensjoner om å fremme meg selv som fotograf, men jeg må kunne forsvare meg mot angrep fra Mr. Olsen om at jeg ikke kan en dritt (for det er det han prøver å si). Jeg har bestemt med meg selv (helt fra begynnelsen av) at mine verk som går utover temaene "Norsk natur", "norske dyr" og "norske fugler" ikke skal publiseres for å fremme meg selv. Det holder jeg ved, men jeg kan skjønne at dere synes det er vanskelig å tro meg på mitt ord.

 

Bilder jeg legger ut enten her på forumet eller andre steder til kritikk - er bilder jeg har tatt av egen interesse (i all hovedsak fugler) og er derfor bilder der grenser kan tøyes og ulike praktiske metoder kan prøves ut. F.eks. ble et par skibilder presentert med kraftig Dave Hill-effekt, hvilket jeg ikke ville gjort med bilder tatt i et bryllup, dåp eller konfirmasjon. Det er også lagt ut bilder på høy ISO (les: 3200) for å få bedømmelse på teknisk kvalitet.

 

Dermed er (flesteparten av) bildene jeg har lagt ut på nettet tatt i eget regi og av egen interesse, og ikke et betalt oppdrag. Dog hører det til mindretallet at det har kommet henvendelser i ettertid som gjør at solgte bilder er publisert på nett. Blant annet gjelder dette for noen reklamebilder, landskap og i enkelte tilfeller også fuglebilder.

I disse tilfellene synes jeg det er greit at bildene er publisert, da det er kjøper som personlig har tatt kontakt for å kjøpe til seg rettigheter ved bildene. At bildene i utgangspunktet er tatt av egen interesse og dermed ikke som et bestilt oppdrag gjør at jeg aksepterer publikasjon.

 

Jeg vil også legge til at jeg i et titalls tilfeller har fjernet bilder fra nettet på grunnlag av dette.

 

Dersom noen synes dette er en dum måte å gjøre det på, får det være deres problem. Jeg vil også legge til at jeg ikke på noen som helst måte rakker ned på personer som offentliggjør "oppdragsfoto" på nettet for enten å få kritikk (hvilket jeg får av både kjøper og fotobekjente) eller for å fremme seg selv for å få flere kunder til sin fotovirksomhet.

 

Noe av grunnen til at jeg har valgt å gjøre det på denne måten er fordi jeg ikke lever av foto. Jeg tjener penger på det innimellom, men det er ikke det som gir meg mat på bordet - for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Care, å først håne andre folks utstyr på den måten, for å så si "Jeg er så god at jeg MÅ ha det beste for jeg selger så masse bilder" blir for dumt, og da burde man vise hvor god man er når man må ha det beste, slik at vi andre ikke bare får tomme utsagn.

 

Du kødder nå?

 

Synes du setter ting vell mye på spissen til tider..

Lenke til kommentar
I dag har jeg bestemt meg for å holde med Olsen - jeg vil og se gjerne se alle bildene vår venn, den unge, bergenseren har solgt :)

Jeg har ingen intensjoner om å fremme meg selv som fotograf, men jeg må kunne forsvare meg mot angrep fra Mr. Olsen om at jeg ikke kan en dritt (for det er det han prøver å si). Jeg har bestemt med meg selv (helt fra begynnelsen av) at mine verk som går utover temaene "Norsk natur", "norske dyr" og "norske fugler" ikke skal publiseres for å fremme meg selv. Det holder jeg ved, men jeg kan skjønne at dere synes det er vanskelig å tro meg på mitt ord.

 

Bilder jeg legger ut enten her på forumet eller andre steder til kritikk - er bilder jeg har tatt av egen interesse (i all hovedsak fugler) og er derfor bilder der grenser kan tøyes og ulike praktiske metoder kan prøves ut. F.eks. ble et par skibilder presentert med kraftig Dave Hill-effekt, hvilket jeg ikke ville gjort med bilder tatt i et bryllup, dåp eller konfirmasjon. Det er også lagt ut bilder på høy ISO (les: 3200) for å få bedømmelse på teknisk kvalitet.

 

Dermed er (flesteparten av) bildene jeg har lagt ut på nettet tatt i eget regi og av egen interesse, og ikke et betalt oppdrag. Dog hører det til mindretallet at det har kommet henvendelser i ettertid som gjør at solgte bilder er publisert på nett. Blant annet gjelder dette for noen reklamebilder, landskap og i enkelte tilfeller også fuglebilder.

I disse tilfellene synes jeg det er greit at bildene er publisert, da det er kjøper som personlig har tatt kontakt for å kjøpe til seg rettigheter ved bildene. At bildene i utgangspunktet er tatt av egen interesse og dermed ikke som et bestilt oppdrag gjør at jeg aksepterer publikasjon.

 

Jeg vil også legge til at jeg i et titalls tilfeller har fjernet bilder fra nettet på grunnlag av dette.

 

Dersom noen synes dette er en dum måte å gjøre det på, får det være deres problem. Jeg vil også legge til at jeg ikke på noen som helst måte rakker ned på personer som offentliggjør "oppdragsfoto" på nettet for enten å få kritikk (hvilket jeg får av både kjøper og fotobekjente) eller for å fremme seg selv for å få flere kunder til sin fotovirksomhet.

 

Noe av grunnen til at jeg har valgt å gjøre det på denne måten er fordi jeg ikke lever av foto. Jeg tjener penger på det innimellom, men det er ikke det som gir meg mat på bordet - for å si det mildt.

 

Du har sagt at fuglebilder er det eneste du kan/tar, og at du nå kommer med alle dine oppdrag etter å ha disset TN-skjermer, fordi det er noe DU MÅ HA fordi du sleger bilder.

 

Hva tror du folk tenker når du sier "Hahaha, han har sikkert kjøpt skjerm med TN-panel!"

 

Siden du, som selger masse bilder, har oppdrag og slikt sier noe slikt tenker de at skjermen helt sikkert suger, og de MÅ kjøpe noe bedre. Det blir nesten for dumt å si at man er noe, man ikke kan dekke opp for. I enkelte tilfeller så er det vel greit, som i akt, og personlige bidler, men reklamebilder, som først og fremst er til for å reklamere for noe burde da ikke være noe galt med å publisere her, evt bare linke til en nettside hvor bildt er brukt?

 

Jeg har ikke sagt at du ikke kan noe, det har du sagt selv, utenom fugler.

 

Og etter min lærebok så bør man kunne noe for å få oppdrag, og derfor syns jeg utsagnene dine virker litt rare, men om du vil ende diskusjonen her, så si fra. Føler du personangrep, så si fra.

 

Da vil dette være mitt siste innlegg.

 

Care, å først håne andre folks utstyr på den måten, for å så si "Jeg er så god at jeg MÅ ha det beste for jeg selger så masse bilder" blir for dumt, og da burde man vise hvor god man er når man må ha det beste, slik at vi andre ikke bare får tomme utsagn.

 

Du kødder nå?

 

Synes du setter ting vell mye på spissen til tider..

 

Nei jeg er 100% seriøs. Det er hva jeg tenkte når han skrev det han skrev om TN-skjermer.

 

Må han ha det beste vet jeg om enkelte her som burde hatt noe bedre, ut ifra hva jeg har sett.

Lenke til kommentar

Slik jeg har oppfattet Gissan, så har han da aldri sagt at TN-paneler er ubrukelige..

Han sa "Uansett så er ikke det jeg gjør fasiten på alt. Selv om det er å anbefale å ha S-PVA eller S-IPS til bildebehandling, trenger ikke jeg å ha det av den grunn. Men jeg sier ikke at jeg ikke har det heller.."

 

Synes det er en stor forskjell der, og ingenting å fyre seg så sinnsykt for..

Lenke til kommentar
Og etter min lærebok så bør man kunne noe for å få oppdrag, og derfor syns jeg utsagnene dine virker litt rare, men om du vil ende diskusjonen her, så si fra. Føler du personangrep, så si fra.

For meg kan vi godt fortsette å diskutere, hvis du virkelig ønsker å ødelegge din egen tråd på den måten. Det er jo blitt hintet til at vi kanskje burde jekket oss ned et par hakk, noe jeg tror vi begge gjør lurt i. Personangrep fra deg - aldri i livet! ;)

 

Og til dere som føler dere rakket ned på av utsagnene om TN-skjermer, var det hele myntet til Mr. Olsen. Jeg kan ikke fatte og begripe at han kan si seg tilfreds med en TN-skjerm, så nøye / kritisk / viktig han er på alle bilder. Men, det er ikke mitt valg.

Lenke til kommentar
Slik jeg har oppfattet Gissan, så har han da aldri sagt at TN-paneler er ubrukelige..

Han sa "Uansett så er ikke det jeg gjør fasiten på alt. Selv om det er å anbefale å ha S-PVA eller S-IPS til bildebehandling, trenger ikke jeg å ha det av den grunn. Men jeg sier ikke at jeg ikke har det heller.."

 

Synes det er en stor forskjell der, og ingenting å fyre seg så sinnsykt for..

 

Erhm, jeg siterer:

 

Er det virkelig så vanskelig å svare Gissan på spørsmålet?

Tydeligvis. Femte gangen jeg spør nå.. :)

 

Syntes jeg leste at den nye maskinen kom på 10k med 2 22" skjermer..

 

Høres ut som ett litt trangt budsjett..

Det er det jeg tenker også. Ikke få meg til å tro at han har kjøpt TN-skjerm!? :!:

 

 

Tenker på noe av det samme.. laptop+ekstern.. Hadde håpet på nye ACD, men ser ut til at det blir Dell eller Eizo..

 

Edit: skriveleif

Alt annet enn TN.

 

 

Ser de har mange flotte gamer-skjermer på tilbud.. 3000:1 og 2ms.. ikke mange høvdingene for en 22"..

 

Må jo bare være ett kupp..

Gaming ja, men 3000:1 og 2ms tilsier (mest sannsynlig) at det er en TN-skjerm - hvilket ikke er bra til bilderedigering.

 

 

Sitert fra flatpanels.dk:

 

"Til en grafiker vil det aldri være oplagt at vælge en skærm, som bygger på TN panelteknologien. Farvegengivelsen begrænses teoretisk idet der kun kan vises 6 bit farver, og selvom der kompenseres for de resterende, vil det aldri fungere lige så godt til farvekorrektion, prints og lignende."

 

 

Så saturnia, ikke sinnsyk, bare lettere irritert.

 

For meg kan vi godt fortsette å diskutere, hvis du virkelig ønsker å ødelegge din egen tråd på den måten. Det er jo blitt hintet til at vi kanskje burde jekket oss ned et par hakk, noe jeg tror vi begge gjør lurt i. Personangrep fra deg - aldri i livet! ;)

 

Og til dere som føler dere rakket ned på av utsagnene om TN-skjermer, var det hele myntet til Mr. Olsen. Jeg kan ikke fatte og begripe at han kan si seg tilfreds med en TN-skjerm, så nøye / kritisk / viktig han er på alle bilder. Men, det er ikke mitt valg.

 

Så du feiger ut, og velger å "ikke ødelegger" min tråd, for å vise bildene dine. Jaja, jeg ser hvor du vil, du vil ikke vise bildene, av hvilken grunn? Jeg tror jeg vet det.

 

Gissan, jeg er ikke så pro som deg, vil aldri bli det, så jeg vurderer å droppe skjermkjøpet, og bare koble til bærbarskjermen, på den stasjonære. Da har jeg 13" å kose meg meg, for jeg trenger ikke annet, for, jeg er jo ikke proff.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
I dag har jeg bestemt meg for å holde med Olsen - jeg vil og se gjerne se alle bildene vår venn, den unge, bergenseren har solgt :)
Den synes jeg var unødvendig du. Å helle bensin på varmen, bare for underholdningsverdien er dårlig forumoppførsel.

 

Neste gang er det kanskje jeg som gjør det samme. Da må du gjerne stoppe meg. Så dette er ikke noe personlig :)

 

Hverken Marius eller Gissan har råd til en skikkelig fight. Da tar fort det ene ordet det andre, og da ryker begge ut.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Neida, jeg skal holde meg saklig i denne diskusjonen.

Noe jegog har gjort. Jeg spør bare etter noe som er i samme sjanger som den typen fotograf han er (Markedsføring rundt om på kloden, bryllupsfotograf, høyt ønsket oppdragsfotograf) osv, for det eneste jeg har sett er fuglebilder.

 

Blir nesten det samme som å si man har Nikon, når man egentlig surrer rundt med Canon, og kun kan vise bilder med EXIF hvor det står Canon XXX

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...