Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hverdagslige folk bruker ikke Nikkor på Canon til hverdagslige formål da :p

 

6mm F2.8 må forøvrig være ett ypperlig spionobjektiv - med bildevinkel på 220 grader kan du i praksis ta bilder av ting som er bak kamera, dermed kan du ta bilder av en ting mens det ser ut som du sikter på noe helt annet :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synd du må lette på speilet for å få det på plass.

Jeg vil tro det vil vekke oppsikt overalt.

 

Det er ikke så langt unna 220 grader med barbert 10,5mm på fx heller:

 

post-31719-1264458176_thumb.jpg

 

6mm f2.8 må du ikke løfte speilet for å få inn - det gjelder bare 6mm f5.6 og 7mm f5.6. Disse er riktignok langt mer kompakte og prisgunstige, men noe upraktisk at man ikke kan se gjennom søkeren...

Lenke til kommentar

Når vi snakker om adaptere og slikt styr. Det fløy nettopp av en skrue fra Nikon til EOS adapteren min. Jeg er egentlig mest lykkelig over at den lille skruen ikke havnet inn i kameraet når jeg skulle montere det, men heller skilte lag med resten av adapteret når jeg tok av lenscapen.

 

Noen som vet om skruen/tappen som stikker ut på objektivfatningen til Canon har noen funksjon i det hele tatt med dagens speilrefleks? Ser 24-70 også har en slik tapp. Trodde nesten det var noe mer solid enn en liten skrue som var festepunktet for objektivet på kamera (hindre det fra å skru seg løs igjen).

 

Håper den ikke har noen stor betydning da gjengene i adapteren til denne skruen ikke virker lengre.

Lenke til kommentar

Andre enn meg her som har kjøpt det nye bladet Natur&Foto som kom med første utgave i bladhyllene på Narvesen i går? Jeg likte det ivertfall :D spesielt de tipsene om fotografering i kulde/vinter. Dumt at det bare kommer ut 4 ganger i året..

 

Jeg ser helst at det kommer et intervju med Liodden. :)

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Andre enn meg her som har kjøpt det nye bladet Natur&Foto som kom med første utgave i bladhyllene på Narvesen i går? Jeg likte det ivertfall :D spesielt de tipsene om fotografering i kulde/vinter. Dumt at det bare kommer ut 4 ganger i året..

Kjøpte det på fotomessen. Har kun fått skummet igjennom det; men førsteinntrykket er bra.

Lenke til kommentar
Funker objektivet som det skal ved bruk av en slik adapterring. Da tenker jeg på autofokus, og det andre som skal funke.

 

Det er ingen elektriske kontakter som adapteres. På nyere objektiver uten blenderring (G-objektiver) må du ha en spesiell adapter for å kunne justere blender. I tillegg blir registeravstanden for kort (i hvertfall med de tynneste adapterne) slik at fokusmarkeringene ikke blir riktige, nærgrensen blir lengre, og som W202 opplever kan speilet på fullformatkamera komme borti objektivet. Du bruker ikke Nikonglass på Canon til hverdagslige formål, men det finnes en del spennende objektiver som brukes med slike adaptere fordi Canon ikke har noe tilsvarende, f.eks. PC-micro-nikkor 85mm 2.8D som er både tilt-shift, makroobjektiv og ett lyssterkt fastobjektiv i ett, AI-S 50mm F1.2 som er mye billigere enn Canon 50mm 1.2, AF-S 14-24 som er attraktivt for fullformatkameraer, 1200-1700mm F5.6-8 som riktignok ikke er laget i så veldig mange eksemplarer, og det samme gjelder for 13mm F5.6 og 6mm F2.8. Sistnevnte er heftige saker, ikke akkurat noe walkaraoundlinse:

 

fisheye_02.jpg

 

Har sett begge de to sistnevnte på eBay for kort tid siden. 13mm med Buy It Now-pris på 120.000 NOK, 6mm'ern 100 lapper over det igjen :)

Lurer på om man får solblender til den derre :p

hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...