Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hmm. Kanskje like så greit gå for et litt billigere filter av flere typer. :hmm:

Å ha bursdag er heldigvis lønnsomt, så mistenker at det blir shopping på ebay ja.

 

Vel,du kan se på filter hos HV-Star/MaxSaver.

 

Jeg har kjøpt noen Hoya pro1 filter men de tåler ikke så mye før det blir riper,ikke det at det har så mye og si da.Blir nok og gå for Hoya HD filter neste gang de har en nyere teknologi angående coating,skal være mer motstandsdyktig for riper.

 

Den største forskjellen på billige vs dyre filter er tykkelsen,coatingen,strølys og innfatningen.

Og nå som dollaren er billig er det mer lønnsomt og kjøpe dyre filter.

 

Du kan lese litt om teknologi,historikk og sånt her hos Hoya.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pola-filter er must for landskapsfotografer. Utrolig å se effekten på blå himmel med skyer.

 

Ellers har jeg shoppet litt hos Glidetrack. Meg og en kompis skal starte å filme litt mer - begge med 5DII og han bestilte selv Steadicam Merlin i går.

Pola-filter er også glimrende til bygninger og generelt annet ute i sollys - gir veldig til lys/farger på takstein, lys på fasader, vinduer ++

 

Har ellers nettopp bestilt Pinnacle Studio - gleder meg til å prøve litt mer på videoklipp. Dang - skulle ønske jeg ikke var i jobb, men var ung og kunne tatt et år på foto/medie-høyskole.. ;)

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen adapterringer fra Nikkor bajonett til Canon EOS bajonett? Jeg oppdaget at det adapteret jeg har nå er for tynt eller hva jeg skal si... Speilet slår i hvetfall inn i enden på objektivet. Det gjør det ikke på 30D'n.

Endret av W202
Lenke til kommentar
Noen som vet om noen adapterringer fra Nikkor bajonett til Canon EOS bajonett? Jeg oppdaget at det adapteret jeg har nå er for tynt eller hva jeg skal si... Speilet slår i hvetfall inn i enden på objektivet. Det gjør det ikke på 30D'n.

 

Hvis du mener og bruke Canon objektiv på Nikon,så går det ikke.

 

Edit:andre veien går greit,du kan sjekke hos Roxsen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Da unngår du vel akkurat stormen som kommer :D

Og på grunn av samme storm, så blir han værende der et par dagers tid ;)

Jammen bra han er i store brønnøysund da.

Vil tro det er værhardt der.

Håper han har med kamera...

Det ble ingen storm på meg, men en ganske slitsom tur. Signalfeil på Oslo S gjorde at flytoget ikke gikk, så da ble det en litt kaotisk taxi-tur til Gardermoen. Vel fremme var flyet forsinket, hvilket førte til at jeg mistet flyet fra Værnes til Brønnøysund. Ikke en god start på dagen etter 4-5 timers søvn. Tror jeg fikk ett litt ok bilde ut av turen da...

Lenke til kommentar
Funker objektivet som det skal ved bruk av en slik adapterring. Da tenker jeg på autofokus, og det andre som skal funke.

 

Det er ingen elektriske kontakter som adapteres. På nyere objektiver uten blenderring (G-objektiver) må du ha en spesiell adapter for å kunne justere blender. I tillegg blir registeravstanden for kort (i hvertfall med de tynneste adapterne) slik at fokusmarkeringene ikke blir riktige, nærgrensen blir lengre, og som W202 opplever kan speilet på fullformatkamera komme borti objektivet. Du bruker ikke Nikonglass på Canon til hverdagslige formål, men det finnes en del spennende objektiver som brukes med slike adaptere fordi Canon ikke har noe tilsvarende, f.eks. PC-micro-nikkor 85mm 2.8D som er både tilt-shift, makroobjektiv og ett lyssterkt fastobjektiv i ett, AI-S 50mm F1.2 som er mye billigere enn Canon 50mm 1.2, AF-S 14-24 som er attraktivt for fullformatkameraer, 1200-1700mm F5.6-8 som riktignok ikke er laget i så veldig mange eksemplarer, og det samme gjelder for 13mm F5.6 og 6mm F2.8. Sistnevnte er heftige saker, ikke akkurat noe walkaraoundlinse:

 

fisheye_02.jpg

 

Har sett begge de to sistnevnte på eBay for kort tid siden. 13mm med Buy It Now-pris på 120.000 NOK, 6mm'ern 100 lapper over det igjen :)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...