Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egil: Ingen vits å ruinere bildekvaliteten på det nye objektivet med et billig filter. Du går nevneverdig opp i optisk kvalitet fra kit - noe du også bør gjøre med filter for å "holde følge". Anbefaler deg B+W MLC Slim polafilter om du skal ha noe som matcher det nye objektivet ditt. Det koster, men det er også en investering for lang tid om du tar vare på filteret. B+W (Scheider) er noe av det fremste du kan anskaffe deg av kvalitetsfilter.

Trondster: Jobbet denne personen i en fotobutikk? ;)

Lenke til kommentar
Koden WYSIWYG-programmer spytter ut er vanligvis begredelig. Grunnleggende HTML og CSS er ikke vanskelig å lære seg. Om det er snakk om en statisk side, trengs ingenting mer enn det. :)

Tror nok jeg satser på grunnleggende HTML i første omgang. Må vel utbrodere med litt annet snækks etterhvert.

Blir spennende å ordne alt fra bilder til layout selv. Satser på å lære en god del.

Hvordan er det forresten å koble database inn i slik programmering? Har lekt med tanken å lage et album til en annen side (da også for å lære mer om databaser).

Lenke til kommentar

Skal du bruke database må du nok over i mer avansert koding. Du må nemlig bruke et språk som kommuniserer med databasen og det kan ikke HTML.

Å kombinere HTML, PHP og MySQL er utbredt blant gratisvare entusiastene. PHP brukes da til å kontrollere inndata, og å spørre etter data som ligger i MySQL-basen.

Så lenge databasen har en flat struktur er dette ganske enkelt å lære seg. Men ofte trenger du relasjonsdatabase og da blir det straks mer komplisert.

Lett å bygge en dårlig base om du ikke har litt databaseteori i bagasjen. Da tenker jeg på litt grunnelggende forståelse av hva en flerrelasjonsdatabase er, og hvordan den kan brukes.

Oppskrifta er kanskje å lære seg HTML og litt design først. Så lære litt om databaser, for så å lære seg PHP og MySQL koding.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Vel - å lære seg databaser og selv kode hjemmeside helt fra bunnen av virker som en lille smule (som man sier) overkill. Spesielt når det finnes så mange mer eller mindre ferdige cms'er og verktøyskasser der ute. Ville heller funnet noe ferdig programvare og så brukt tid og krefter på å få utnyttet den fullt ut enn på å lage noe selv fra scratch - langt mindre å først lære seg hvordan man kan lage noe selv fra scratch.

Men - å lære seg litt css og html er alltid en god idé.. :)

Lenke til kommentar
HTML, CSS og Flash er OK

Databaser, C++ og C# kan dra til helvette!

Nåh?

Imo er det mye morsommere å koble sidene opp mot en base enn å kun ha statisk HTML. Sidene blir også mye lettere å vedlikeholde hvis man har en "master" side som man inkluderer content i, ettersom man kun trenger å oppdatere koden på ett sted.

<body>
 <!--header-->
 <?php
		 include("myContent.php");
  ?>
  <!--Footer-->
</body>

Javascript er også veldig nytting for å gjøre operasjoner på klientsiden. Personlig synes jeg feks at jQuery er svært nyttig.

Det vil selvsagt oppleves som lettere å lage en side med statisk HTML, men i lengden så blir det et mareritt å vedlikeholde, da utrolig mye kode blir duplisert.

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
HTML, CSS, PHP, databaser, C og C++ og Flash er OK

Databaser, C++ og C# Flash kan dra til helvette!

...er ikke så begeistra for Flash ;)

Hva skriver du programmer i hvis du ikke bruker C++ eller C#? plain C, Java eller kanskje du er assemblertype? :)

Hvem sier jeg programmerer?

Jeg holder på å lage en flash-hjemmeside som skal vise bildene mine.

Å oppdatere den blir sikkert et slit, men siden jeg kun skal bruke den i en oppgave på skolen tenker jeg ikke på oppdatering med nye bilder.

Skal starte å designe siden i PS i morgen, regner med jeg får ferdig forsiden om ikke læreren maser for mye om C-Sharp..

Lenke til kommentar
Skal fyren lære seg html, php, css, mysql or whateva for kun en side???
Vi svarer bare på det fyren spør om ;)

Om sida er ment som noe mer enn ei døgnflue, kan det være fornuftig på litt sikt.

Er heller ikke nødvendig å lære seg alt på en gang. Mekke til litt i HTML først. Så kanskje litt css.

For så å eventuelt vurdere database om det viser seg å bli for arbeidskrevende å vedlikeholde HTML koden. Da enten kode selv fra bunnen, eller å bygge videre på noe som andre har lagd. Det siste er ofte det raskeste, men det og krever litt kunnskap.

Litt basis PHP og MySQL er ikke akkurat astrofysikk. Men det å bli virkelig god krever sin kvinne/mann. Jeg fant ut at det tok for mye tid og har lagt det på hylla.

Lenke til kommentar
Skal fyren lære seg html, php, css, mysql or whateva for kun en side???

Ikke nødvendigvis, det var bare noen som begynte å rante om anstrengte forhold til ett par av de tingene du lister opp :p

HTML og CSS er forøvrig ikke tyngre enn at man greit kan lære det, selv for bare en side. Plukk opp noen triks ved å lese litt i koden på sider man liker designet på, så er man fort i gang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...