Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Så da har vel du en Eizo skjerm du da ? Eller laptop med glanset skjerm ?

 

Hey, Hey, Hey!

 

Ikke rakk ned på glansede laptopskjermer... :p

 

Spøk til side: Spiller det egentlig noen rolle hvilken skjerm man har, så lenge den er ukalibrert i forhold til printeren? Det må jo være bortkastede penger å bruke 10k på en super skjerm, for så å få bildene fremkalt i en random lab..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tilleg til ymse blitzstash så kjøpte jeg e vidunderlig liten sak. Nemlig en neopren kamerareim. Plutselig tenker jeg ikke over at jeg bærer kamera lenger. Slipper vondt i skulderen, fordi jeg har gått med den høyt, for å sikre meg mot at reima skal gli.

 

Anbefales på det varmeste. Uansett stort eller lite kamera. Løp og kjøp, og kjenn befrielsen :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Spøk til side: Spiller det egentlig noen rolle hvilken skjerm man har, så lenge den er ukalibrert i forhold til printeren? Det må jo være bortkastede penger å bruke 10k på en super skjerm, for så å få bildene fremkalt i en random lab..
Laben er ikke random, den skal være kalibrert i forhold til CIE LAB, som baserer seg på utstrålte luminansverdier på gitte bølgelengder - og er strengt tatt ikke å regne som et fargerom i så måte. Selvfølgelig vil det nok være avvik fra dette, men generelt vil to labber (uten evt. autokorrektur som mange bruker) gi svært like resultater, også i forhold til en kalibrert skjerm. Man kalibrerer både skjerm og printer ut fra en standard, ikke i forhold til hverandre.

 

Men bruker ikke lab´ene en bestemt fargeprofil som du kan kalibrere skjermen hjemme etter?
Både lab/skriver og skjerm kalibreres mot standard, ikke mot hverandre.
Lenke til kommentar
I tilleg til ymse blitzstash så kjøpte jeg e vidunderlig liten sak. Nemlig en neopren kamerareim. Plutselig tenker jeg ikke over at jeg bærer kamera lenger. Slipper vondt i skulderen, fordi jeg har gått med den høyt, for å sikre meg mot at reima skal gli.

 

Anbefales på det varmeste. Uansett stort eller lite kamera. Løp og kjøp, og kjenn befrielsen :)

 

 

Jeg bestilte meg en slik reim fra ebay for en god mnd siden, men har enda ikke fått den... og har jo selvsagt klart å rote vekk hvilken butikk det var fra... :wallbash:

Lenke til kommentar

Jeg fikk nesten litt lyst til å kjøpe et fastobjektiv i stedet for en zoom, nå som PMnormal har snakket så varmt om netopp dette. Men hva er egentlig et bra all-round fastobjektiv til omtrent samme pris som Tamron 17-50? Og hvordan er det å erstatte normal-zoomen sin med et fastobjektiv?

Lenke til kommentar
Jeg fikk nesten litt lyst til å kjøpe et fastobjektiv i stedet for en zoom, nå som PMnormal har snakket så varmt om netopp dette. Men hva er egentlig et bra all-round fastobjektiv til omtrent samme pris som Tamron 17-50? Og hvordan er det å erstatte normal-zoomen sin med et fastobjektiv?

 

Hva har du fra før av?

 

Eller laptop med glanset skjerm ?

Nope. :)

 

Uansett så er ikke det jeg gjør fasiten på alt. Selv om det er å anbefale å ha S-PVA eller S-IPS til bildebehandling, trenger ikke jeg å ha det av den grunn. Men jeg sier ikke at jeg ikke har det heller.. ;)

 

En ting er å anbefale, en annen ting erå gjøre som du.

 

Jeg vet ikke hva somer verst, å ha en skjerm som gir deg 98% korrekt fargevisning, men ikke kunne redigere skikkeligog derfor ikke få full nytte, eller å ha en skjerm som gir 90% korrekt fargevisning, og kunne regigere skikkelig.

 

De skjermene jeg har kjøpt er helt sikkert TN, jeg har ikke peiling, men med tanke på at 90% av alle skjermer er TN, og jeg ikke har noen formål med å drive på proff-nivå, så tror jeg nok du aldri ville kunne sett forskjell.

 

Jeg hører du skal ha en 24" til 10k, ville det ikke vært greit å bruke,la oss si 8k, og ta de siste 2k og bruke på bilderedigeringskurs? Slik kan du få mye mer igjen av bilderedigeringen din, og jeg tror nok ikke den 8k skjermen vil vise en rødfarge som hvit. Noe jeg ikke tror mine heller kommer til å gjøre. Og mine bilder ligger kun på nett, og når de allers fleste har TN panel vil jeg nok trygt kunne si at de avvikene folk med skjermer til 15k vil se, vil kunne dreies inn på en subjektiv tolkning av bildet.

 

 

Kunnskap før utstyr Gissan, kunnskap før utstyr...

Lenke til kommentar
Hva har du fra før av?

 

I normal-området har jeg ikke noe mer enn kit-objektivet, planen var å kjøpe Tamron 17-50, men så satt som sagt PMnormal meg på tanken om fast brennvidde.

Hvis du har Canon, så er jo 28mm f/2.8 (det samme som PMnormal bruker) et godt utgangspunkt. Rimelig er den også. Da har du penger igjen til en 50mm f/1.8.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvis du har Canon, så er jo 28mm f/2.8 (det samme som PMnormal bruker) et godt utgangspunkt. Rimelig er den også. Da har du penger igjen til en 50mm f/1.8.

 

Tom

 

Tja. Jeg er villig til å ofre litt "versatility" (jeg husket ikke det norske ordet) for bedre lysstyrke. Et godt og lyssterkt objektiv fremfor to billigere og mindre gode objektiv, altså.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva somer verst, å ha en skjerm som gir deg 98% korrekt fargevisning, men ikke kunne redigere skikkeligog derfor ikke få full nytte, eller å ha en skjerm som gir 90% korrekt fargevisning, og kunne regigere skikkelig.
Jeg har også noen ganger undret meg over hva som er vitsen med skjermer som kan vise mye større fargerom enn noe annet medium man viser bilder på, da det faktisk er de færreste som _viser_ bilder til andre på sin egen superkalibrerte S-IPS-skjerm til 15-20000 kr. På Internet aner du ingenting om hva slags skjerm bildet ditt blir sett på, og skal det vises korrekt for motparten må det uansett konverteres til sRGB som er relativt begrenset sammenliknet med de fleste andre fargerom man opererer i ;-)

 

Bare til ettertanke, mener jeg - selvfølgelig er det sjelden en ulempe å ha mulighet til å gjøre mer enn man har bruk for... Personlig tror jeg de fleste vil få mest igjen for pengene om de legger noen kroner i et kalibreringsverktøy, og deretter kjøper en alminnelig god skjerm, samt et bilderedigeringskurs som du var inne på.

Lenke til kommentar

liten warning angående skjermen på macbook pro. Min skjerm hadde stygge artifakter i de lyseste områdene. Fikk byttet skjerm, men problemet er der fremdeles, dog langt fra så tydelig. Ser at de som har nye MBP på jobben har samme "feilen", mens eldre modeller ikke har det.

 

Ikke store betydningen for vanlig bruk, men high-key portretter så absolutt ikke bra ut på skjermen.

Lenke til kommentar
Hvis du har Canon, så er jo 28mm f/2.8 (det samme som PMnormal bruker) et godt utgangspunkt. Rimelig er den også. Da har du penger igjen til en 50mm f/1.8.

 

Tom

 

Tja. Jeg er villig til å ofre litt "versatility" (jeg husket ikke det norske ordet) for bedre lysstyrke. Et godt og lyssterkt objektiv fremfor to billigere og mindre gode objektiv, altså.

 

Ikke lett for oss skap-engelskmenn :)

 

Link

Lenke til kommentar
En dell-skjerm til 2k må da holde lenge for oss hobbyfotografer.. Jeg personlig kommer aldri til å gidde bruke aRGB anyways, og da ser jeg på det som rimelig waste of money med en svinadyr skjerm..

Skjermen er ikke bare bedre i "aRGB-modus", hvis det var det du trodde? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...