Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Som en sidenote til piratkopieringsaken. De av dere som støtter piratkopierer bør ikke være de første i køen som skriker når vi snakker om ulovlig kopiering/publisering med bildene dere har tatt. Det er jo tross alt bare en kopi som blir tatt av bildene. Brudd på opphavsretten er det uansett, om det er bilder eller programvare vi snakker om!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som en sidenote til piratkopieringsaken. De av dere som støtter piratkopierer bør ikke være de første i køen som skriker når vi snakker om ulovlig kopiering/publisering med bildene dere har tatt. Det er jo tross alt bare en kopi som blir tatt av bildene. Brudd på opphavsretten er det uansett, om det er bilder eller programvare vi snakker om!

Jeg påstår ikke at programvaren er laget av meg og viser den frem til andre som min :p

(Sier ikke at jeg støtter piratkopiering av noe som helst)

Lenke til kommentar
Jeg påstår ikke at programvaren er laget av meg og viser den frem til andre som min :p

(Sier ikke at jeg støtter piratkopiering av noe som helst)

Nå var ikke min post av den veldig dype sorten og mest for å trekke en parallell. Men hvis vi tar et kjent eks. fra forumet hvor Lefdal printa ut bilder fra forumet sa de jo ikke at det var deres, men de kopierte de og brukte de i markedsføringssammenheng for det..

Jeg har ikke tenkt å diskutere dette videre, men syns at man ikke må tråkke for mye i sin egen salat når diskusjonen er oppe. "Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv."

Lenke til kommentar
f5.6 kan være være veldig hemmede til vanlig bruk ja..

Neida. f/5.6 er så fint, så :p

Mange av der husker sikkert bildet av ulven som hopper over et gjerde som vant en tung pris.

Nå har fotografen mista tittelen for juks.

(Lurer på om jukset har vært diskutert her før, men nå har i hvert fall avgjørelsen falt.)

Fotovinner beskyldt for juks.

Tror Fototim undret om saken var diskutert i denne tråden også (noe jeg mener å huske at ble gjort).

Lenke til kommentar
Mange av der husker sikkert bildet av ulven som hopper over et gjerde som vant en tung pris.

(Lurer på om jukset har vært diskutert her før, men nå har i hvert fall avgjørelsen falt.)

Du måkke tukle med åndsverket mitt, når jeg skriver fotgraf, så meiner jeg fotgraf :p

EDIT: Bølle som jeg er, glemte jeg å takke for lenka. Takk.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Du måkke tukle med åndsverket mitt, når jeg skriver fotgraf, så meiner jeg fotgraf :p

EDIT: Bølle som jeg er, glemte jeg å takke for lenka. Takk.

Jeg hadde tenkt og la det stå,men fotografen er jo en postgraf :)

Lenke til kommentar
Ooh. Jeg er tøff. Tok nettopp sjansen på en Tamron 28-75/2.8 på ebay - "possibly soft at longer distances. May need calibration". For $200 tar jeg sjansen. Er møkk lei den urtriste 24-120en. f/5.6 som største blender burde f* meg være forbudt.

Dette er i utgangspunktet et godt objektiv, men mitt skulle nok også hatt en kalibrering. Si ifra hvor du sender ditt inn, hvis du gjør det!

Lenke til kommentar

Jeg har et litt anarkistisk og pragmatisk standpunkt når det kommer til piratkopiering av bilder. Om noen bruker ett av mine bilder på en blogg er det rent juridisk et lovbrudd, med mindre jeg har gitt tillatelse til det.

Men hvem tjener på at jeg kjører på med den harde linjen? :)

Ingen.

Jeg fremstår som en unødvendig hard og slem fyr, jeg bøter ikke på noe som helst, jeg tjener ingenting på det.. og så videre. Ved å være pragmatisk er jeg trivelig og ber om å få byline på bildet, og da er jeg happy.

Kom igjen folkens, ingen betaler et øre for å legge bildet deres ut på bloggen deres, strengt tatt ser jeg mer enn ofte at dere (les: folk i fotodelen av forumet) legger ut et bilde vha. hotlinking til andres sider..

Men dere tjener på det. Dere får reklame, folk legger merke til arbeidet deres.

Likevel er det en forskjell når noen prøver å bruke bildene kommersielt. Det er konkret inntjeningstap. Enkelt og greit.

Fildeler jeg? Ja. Har jeg et enormt skap fullt av lovlige DVD-filmer? Ja.

Jeg er en pragmatiker. Den eneste gangen rettighetshaverne har gjort noe udelt positivt var da de aksepterte Spotify.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...