Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt den nye 13 " Macbook , den har 250 Gb Hd som standard, batterilevetida er veldig bra. Hvis du skal gjøre noe billedbehandling på den så kan du vel like godt smekke til med Pro versjonen?

Det er jo Pro versonen jeg nevnte :p

*Lager middag samtidig som man skriver innlegg* :D

Har en 17" MbPro sjøl.. *fornøyd*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen som lagde softwaren , har hatt store utgifter på dette, som han ønsker å få noe tilbake for, og samtidig ha til smør på skiva. Hvis jeg da kopierer softwaren hans, laster ned en cracka kode så softwaren funker.. og jeg bruker dette .. hva gjør det meg til ? En kopimaskin? En lurendreier ? En smarting ? Eller en tyv ? Når jeg tar hans eiendom , og bruker det uten å betale for det , så er det i mine øyne tyveri.
Kunstneren har også hatt sine utgifter og ønsker å få noe tilbake. Munch er kanskje et spesielt tilfelle i så måte, fordi han er død, men bildene hans har fremdeles rettighetshavere, og musikk er et annet eksempel på kunstneriske åndsverk som lovlig kan kopieres til privat bruk i Norge, og der personene bak ønsker å få noe igjen. At man ønsker å begrense privatpersoners frihet utover lovverket, burde kanskje være straffbart det også. Noen som er med på massesøksmål mot EMI og Sony etc. for frihetsberøvelse?

Poenget er at du ikke tar programmererens eiendom, du kopierer den. Det er vesensforskjell, både rent praktisk og juridisk. Når du har kopiert den, eksisterer fortsatt originalen, og den virker like fullt som før. I de situasjonene der man også kopierer lisensnøkler og sørger for at den opprinnelige innehaveren av lisensnøkkelen ikke lenger får benyttet programvaren, kan vi snakke om tyveri.

Ja, det er semantikk på høyt nivå dette, men det provoserer meg når musikk- og filmbransjen definerer meg som tyv fordi jeg har kopiert musikk av andre - noe jeg i følge norsk åndsverkslovgivning har full anledning til så lenge jeg bruker den selv og ikke selger den til andre. Jeg ønsker på ingen måte å forsvare piratkopiering av programvare, men å kalle det tyveri er feilaktig.

Lenke til kommentar
Oppdatering på akam-kalenderfronten.

--

Jeg har forresten og nettopp fått tilsendt kalender fra magasinet Natur & Foto. Hyggelig overraskelse.

Nydelige bilder, men crappy layout (alt for mye farger på selve kalenderen, det stjeler oppmerksomhet fra bildene). Allikevel gir den meg ideer for en eventuellt neste akamkalender. De har nemlig framheva månefasene, slett ikke dumt for en fotokalender.

Når det gjelder selve bladet, så ser det lovende ut etter å "zappa" raskt igjennom det.

Fant forresten bilde av unge lovende Alexander Myklebust, er ikke han akamist, eller er det andre steder jeg har støtt på ham mon tro? Uansett har han en spennende blogg.

Skal til å bla i det jeg også - skal bare ha masse kaffe klar først!

Lenke til kommentar

Jeg synes denne diskusjonen begynner å bli noe ala dette:

bool myBool = true;
while(myBool)
{
 Forum.rant();
}

Mao blir denne diskusjonen aldri ferdig, da debattantene simpelthen tolker konseptet "stjeling" ulikt.

Personlig ser jeg helt klart forskjellen på å kopiere en kode, og å stjele et fysisk medium som inneholder koden. Utvikleren blir ikke fattigere av at koden kopieres. Har utvikleren derimot betalt for at et opplag CDer skal trykkes opp og selges, mister utvikleren overskuddet av de tapte salgene som eventuelle CD-tyverier medfører.

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Mannen som lagde softwaren , har hatt store utgifter på dette, som han ønsker å få noe tilbake for, og samtidig ha til smør på skiva. Hvis jeg da kopierer softwaren hans, laster ned en cracka kode så softwaren funker.. og jeg bruker dette .. hva gjør det meg til ? En kopimaskin? En lurendreier ? En smarting ? Eller en tyv ? Når jeg tar hans eiendom , og bruker det uten å betale for det , så er det i mine øyne tyveri.
Kunstneren har også hatt sine utgifter og ønsker å få noe tilbake. Munch er kanskje et spesielt tilfelle i så måte, fordi han er død, men bildene hans har fremdeles rettighetshavere, og musikk er et annet eksempel på kunstneriske åndsverk som lovlig kan kopieres til privat bruk i Norge, og der personene bak ønsker å få noe igjen. At man ønsker å begrense privatpersoners frihet utover lovverket, burde kanskje være straffbart det også. Noen som er med på massesøksmål mot EMI og Sony etc. for frihetsberøvelse?

Poenget er at du ikke tar programmererens eiendom, du kopierer den. Det er vesensforskjell, både rent praktisk og juridisk. Når du har kopiert den, eksisterer fortsatt originalen, og den virker like fullt som før. I de situasjonene der man også kopierer lisensnøkler og sørger for at den opprinnelige innehaveren av lisensnøkkelen ikke lenger får benyttet programvaren, kan vi snakke om tyveri.

Ja, det er semantikk på høyt nivå dette, men det provoserer meg når musikk- og filmbransjen definerer meg som tyv fordi jeg har kopiert musikk av andre - noe jeg i følge norsk åndsverkslovgivning har full anledning til så lenge jeg bruker den selv og ikke selger den til andre. Jeg ønsker på ingen måte å forsvare piratkopiering av programvare, men å kalle det tyveri er feilaktig.

Når de legger ut programvare for salg, så er det kopier de selger.. de selger ikke orginalen. Så salgsvaren er KOPIER . Så når du kopierer ulovlig en KOPI så stjeler du den. Det eneste du IKKE stjeler er ei cd plate, og litt plast og papir. Så i mine øyne like fullt ett tyveri av annen manns eiendom.

Med det avlsutter jeg mine innlegg om saken , da det ikke fører noen steds hen å fortsette. :)

Jeg tar forbehold om korte innlegg , hvis provokasjonen blir for stor :D

Ha en fortreffelig aften :)

Lenke til kommentar
Nå er du bare ekkel :p

Jeg har faktisk blitt flink til å legge alt av SQL i prosedyrer :thumbup:

Hihi! :evil: :!:

Bra - parameterisering av SQL, og at du også legger det i stored procedures - bra! Går ut fra at du også parameteriserer når du kaller stored procedures. ;)

Mange fordeler med stored procedures - man kan sette detaljrettigheter for hvert enkelt kall, og sørge for at applikasjonen bare har rettigheter til å kjøre de korrekte stored procedures den skal kjøre, og ikke har rettigheter til CRUD-operasjoner. Man får også lagt et ekstra lag inn, så du ofte kan beholde stored procedures-grensesnittet, selv om du endrer den underliggende tabellstrukturen. ..Og så er det et så mye mer interessant tema enn å diskutere om ulovlig handling A også er ulovlig handling B, når alle vet at handling A og B begge er ulovlige. Jeg gir da pokker i om trafficking går under hallik-paragrafen eller ikke - begge er ulovlig snask! Ahem.

Lenke til kommentar

For det første; når jeg skriver tror så betyr det at jeg ikke er sikker. For det andre sier MS ifølge linken din bare at dersom noen først skal piratkopiere noe kan de like godt kopiere MS-software istedenfor å piratkopiere noe annet. Det er ikke det samme som at de tjener på piratkopiering generelt. Det er lett for pirater å ta slike utsagn og generalisere dem til sin egen samvittighets fordel.

Eg er ikkje samd i at dei berre seier det. Det viktigaste kom etter den utsegna du peiker på.

Frå http://www.cbronline.com/news/microsoft_ad...piracy_benefits:

"Our number one goal is that we want people to use our product. If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else," he said. "And that's because we understand that in the long run the fundamental asset is the install base of people who are using our products."

Vidare viser han til korleis det kan leie til framtidige inntekter ved at stadig fleire gradvis vert pressa til å betale. Gradvis fordi ei rask overgang ville fått mange til å migrere vekk frå MS framfor å betale.

Greitt nok, men heller ikkje det er heile biletet. Ein treng ikkje sjå lengre enn til Google for å forstå at lisensinntekt ikkje er alt. Sidan "alle" nyttar MS vert MS reelt sett det einaste alternativet for folk flest. "Ingen" produserer til dømes spel til GNU/Linux, eller Mac for den del, rett og slett fordi det ikkje er nok potensielle kjøparar på desse plattformane. Gjennom å priatkopiere framfor å migrere, er ein med på å oppretthalde MS sin posisjon som det einaste alternativet for veldig mange. Det har i seg sjølv enorm verdi for MS, og er nærast ein garanti for at dei kjem til å ha denne posisjonen i framtida. (Med mindre dei dummar seg ut i høve til cloud computing eller noko)

Eg er ikkje ute etter å gje dei som priatkopierer "god samvit". Tvert imot! Det at andre piratkopierer, framfor å ta konsekvensen og migrere, gjer at eg som GNU/Linux-brukar får eit dårlegare tilbod. Eg meiner me burde slepe dei som piratkopierer ut av husa sine og spikre dei opp etter husveggen, for så å sette fyr på husa! (Ok, litt overivrig no, men...)

Det får vere mine siste ord i denne debatten.

P.S. det var to lenkjer

Redigert: Eg vil understreke at det er programvare eg snakkar om her. Ikkje musikk, eller foto for den del.

Endret av krita
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg

something()

{

}

er mye mer lesbart.

Francis

Måker i sidevind er og blir en vederstyggelighet.

Dette er skikkelig code :p

PROCEDURE Something;

BEGIN

END;

edit: la tilbake semikolon jeg slettet. De gamle kunnskapene var ikke glemt allikevel ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Har akkurat kjøpt den nye 13 " Macbook , den har 250 Gb Hd som standard, batterilevetida er veldig bra. Hvis du skal gjøre noe billedbehandling på den så kan du vel like godt smekke til med Pro versjonen?

Da er den bestilt :D 13tm Pro :D
Lenke til kommentar

Hvilke metode for tethering bruker du ? Er det Mini-usb kabel fra kameraet? Gratiss med nykjøpet:)

Lenke til kommentar

Hvilke metode for tethering bruker du ? Er det Mini-usb kabel fra kameraet? Gratiss med nykjøpet:)

Det har jeg ikke tenkt på enda :p Gjør det vell via usb.

Lenke til kommentar
[quote name='ZoDz'

Det har jeg ikke tenkt på enda :p Gjør det vell via usb.

Det må du.

Du har vel ikke råd til WLAN-grepet til Canon. :)

Råd har jeg, men ikke faen om jeg casher ut så mye for ett grep :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...